Issam Rimawi/FLASH90

גל בגלל גלגל / שמחה פשיטיק על הזהירות הנדרשת בחורף

אמנם הגשמים עדיין אינם ממלאים את רחובותינו בשלוליות, אך על משקל האמרה "הכן ביתך לחורף", ניתן לומר: "הכן רכבך לחורף", או שמא יש לומר: "הכן רגישותך לחורף" – הסופר שמחה פשיטיק בטור נוטף מים ודמעות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בואו נאמר שהם לא עושים זאת בידיעה ברורה ואין כוונתם להזיק. נניח שלא. אבל עדיין, הנזק קיים, והוא משאיר מזכרות בלתי נעימות בבגדים, בדמות כתמים חומים ובוציים, או סתם רטיבות שפושה במלבושים. כן, כן. מדובר על אותם נהגים, שבחוסר שימת לב, אולי, שועטים עם רכבם אל תוך שלולית ענק הנצברת לה באמצעו של כביש. התוצאה די ברורה: עוברי האורח סופגים אל קרבי בגדיהם מי בורות, שיחין ומערות, שבדרך כלל נלווה אליהם גם בוץ עכור.

מי שחווה זאת מעודו, אינו נזקק להמחשות סיפוריות. הקטע הבא נועד, בעיקר, למי שלא ספג זאת – תרתי משמע.

***

משפחת כהן המורחבת, על בניה ובנותיה, זקניה וצעיריה, טפה ואברכיה וכל אשר לה, עמדה בתחנת האוטובוס והמתינה. בליל זה ישמחון בדיצה ובחדווה בשמחת השבע-ברכות לבן דודם החביב, שנישא למזל טוב רק שלשום. הסעודה תיערך בעזר ה' בירושלים עיר הקודש, ובכדי להגיע בזמן המדויק – שהוא כמובן שעה אחרי הזמן שנאמר להם – עליהם להעמיס עצמם על אוטובוס שיובילם ברוב צהלה אל האוּלָמוֹן המיועד לשמחה. כולם היו חמושים במטריה ומכורבלים במעילים, כי "אומרים שבירושלים הרבה יותר קר מבני-ברק", כלשון האם.

במרווח המועט שנותר תחת סככת התחנה, הסתופף והצטופף אברך צנום למראה, אשר שתי עיניו נעוצות היו בדף כלשהו שאחז בידו. היו אלה חידושי תורה ונקודות ציון, שרשם לעצמו במהלך היום במטרה לשמרם ולבררם. יום ארוך של לימוד עבר עליו, והתורה התישה את כוחו. כעת הוא המתין לאוטובוס העירוני שייקחהו אל מחוז חפצו – זהו ביתו.

שני ילדים חסרי סבלנות הקיפו את התחנה במשחק שהמציאו באותן דקות. הם דילגו מעל לשלוליות שנקוו על גבי המדרכה, והשתדלו ככל יכולתם – בכל אופן ילדים – להישאר יבשים. "אמא אמרה לא לקפוץ בשלוליות", הזכיר והזהיר הגדול שבהם. "אם נירטב אנחנו יכולים להצטנן", אמר, והמשיך לדשדש במגפי הגומי רק בשלוליות הקטנות. "זה לא נקרא שלוליות", הסביר לאחיו הקטן שהביט בו בעיניים תמהות. "אי אפשר להירטב מזה".

על שפת המדרכה, רחוק מהמולת הממתינים שמאחור, ניצב לו נער נרגש. הלה היה חבוש מגבעת נוצצת, וניכר מבין ריסי עיניו שזה עתה מלאו לו שלוש-עשרה שנה. הוא עמד קרוב-קרוב לכביש, וניסה לשער היכן בדיוק ייעצר האוטובוס, שגחונו המגושם כבר נראה מעבר לסיבוב. 'אני חייב לעלות הראשון', הוא אומר לעצמו. 'אחרת, מישהו יתפוס את המקום הקבוע שלי'.

עגלת תינוק, אחוזה ביד נרגשת, חנתה תחת לעץ הנוי שנטוע היה בקרבת התחנה. תכולת העגלה – הלא הוא התינוק או התינוקת – הייתה ערנית להפליא, ואף השמיעה ציוצים קטנים כהוכחה לכך. מן העץ נשרו לפתע זוג טיפות מאחרות נְטוֹף, ובעלת העגלה מיהרה להסיטה בזריזות למקום בטוח ויבש יותר. ככלות הכל, העגלה חדשה ומפוארת, וכל טיפה עלולה להזיק לה.

קשיש חביב גרר לפניו עגלת קניות, ונאנח בהקלה כשהגיע אל התחנה. "אַההה", נשף בשקט, "קר, קר היום". בעגלה נערמו להן לחמניות מכל מין וסוג, אך בעיקר לחמניות-שום. זכריה אוהב לחמניות-שום. תמיד אהב. היום זימן אותו הבורא למאפיה שבה נמכרו הלחמניות האהובות במחיר מבצע, וזכריה מילא את סליו והעמיס על עגלתו. שיהיה, שיהיה.

*

רכב הדור הגיח מעם הזווית השמאלית והתקדם בשעטה כלפי התחנה. משולם ישב בתוך הרכב, נהנה מן החמימות הנעימה שהפיץ המזגן, ותופף על ההגה לקצב השיר "ריבון העולמים". מאז צאתו של הלהיט הזה לאוויר העולם, לא פסק משולם משומעו ומהשמיעו.

מול חרטום המכונית ניצב לו כמין בור קטן, אשר מלא היה במי הגשמים הזולפים. משולם הביט בו לרגע כמסתפק, אך הרמזור המאותת לו כי עומד הוא להתאדם הסיט את מחשבתו, ומשולם האיץ את המכונית. ברוך ה', הוא הספיק.

אך דבר נוסף הספיק להתרחש: סילון אדיר ניתז מעם הבור-שלולית, מעורה ומעורב בטיט וברפש, היישר אל תחנת האוטובוס. עומדי התחנה קלטו אליהם את הגל היוצא מן הגלגל: בגדיה של משפחת כהן הוכתמו פה ופה ושם ושם, ו"אי אפשר ככה לבוא לשבע-ברכות", כלשון האם; האברך השקדן נחרד אל מול חליפתו שרק אמש עברה ניקוי. 'לא מזהים אותי ככה', חשב באירוניה; שני הילדוּדֶ'ס נחרדו מהנתזים הקרירים שצלפו בהם לפתע. "אמא תכעס נורא שנרטבנו", אמרו הגדול והקטן יחדיו; בחור הבר-מצוה הזיל דמעה על כובעו וחליפתו שהיטנפו, אך טיפות מי הגשמים חיפו על דמעותיו; התינוק המשיך לגרגר בעגלתו, אך אילו היה מביט בה מבחוץ ואילו היה גדול בכמה שנים, הרי שהיה פוצח בזעקות שבר.

ורק זכריה הקשיש נענע ראשו אנה ואנה למול הלחמניות-בוץ, ומלמל: "לא נורא, זכריה. הבורא לא רוצה שתאכל היום לחמניות-שום. הכל לטובה. רק שיזהרו הצעירים האלו, עם המכוניות שלהם".

רק שיזהרו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שטארק…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture