הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה רבנו מאיר מאזוז שליט"א
יום ראשון ט"ז מרחשון תשע"ח
כותב הרב 'בן איש חי': "איתא במדרש פליאה: 'אין מניחים תפלין אלא בשבת'. וזה פלא. והרב מהר"ש מאוסטרופולי פירש בזה פירוש". ה'בן איש חי' לא הביא את הפירושים שלו. ובאמת אין כזה מדרש, זה מהר"ש מאוסרופולי בעצמו המציא את זה לחדד את התלמידים. הוא מותיב לה והוא מפרק לה.
והרב 'בן איש חי' מוסיף, ששמע בשם רבי עקיבא איגר שבת ראשי תיבות במקום שיער במקום תפוח. וזו הכוונה 'אין מניחים תפלין אלא ב שבת'.
במקום להתחיל לתת מוסר, הרב התחיל בחידה.
והפירוש כך:
במקום שיער – תפלין של ראש יהיו במקום של השיער ולא למטה על המצח. ולכן לא כדאי לגדל הרבה שיער. יש כאלה יש להם הרבה שיער אפילו יותר מאשה… "קדקד שיער מתהלך באשמיו", ואז כשמניחים תפלין חושבים שזה מונח במקום השיער, ובאמת זה כבר אחרי מקום צמיחת השערות, וזה לא טוב.
במקום תפוח – במקום שהוא תופח, כלומר על הקיבורת, לא למעלה ולא למטה. ומכל מקום, כל הקיבורת כשרה לתפלין של יד, והדברים פשוטים ומבוארים. יש רק 'ראשון' אחד שעשה פירוש שמותר רק על חצי הקיבורת, אבל להלכה – כל הקיבורת כשרה.