מבהיל: החסכון של קופת החולים נגמר בשיתוק ואשפוז במוסד גריאטרי

דו"ח של משרד הבריאות שנחשף ב'ישראל היום', משרטט כיצד סירובן של קופות החולים לאשר בדיקות וטיפולים חיוניים ודחופים במסגרת הבקרה הרפואית של הקופות מוביל לא פעם לנזקים בלתי הפיכים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

דו"ח של משרד הבריאות שנחשף הבוקר בעיתון 'ישראל היום' מעלה תמונת מצב מבהילה ומקוממת באשר למחיר הבריאותי שמשלמים מבוטחי קופות החולים, בשל רצונן של הקופות לחסוך בהוצאות.

מדובר בעיקר בסירובן של הקופות לאשר בדיקות וטיפולים חיוניים ודחופים במסגרת הבקרה הרפואית של הקופות שנועדה בעיקר לחסוך בתקציבים.

"זו הפעם הראשונה אי פעם שמשרד הבריאות חוקר לעומק את הסירוב של הרופא האורתופד שעובד ב"מוקד האישורים" של קופת חולים "מכבי" וקובע כי הסירוב לאשר בדיקת MRI דחופה לחולה גרם לה נזק בלתי הפיך. מדובר על בדיקת MRI שהמליצו הרופאים הנוירולוגים שטיפלו בה, ובמהלכה התגלה הגידול בעמוד השדרה שלה באיחור של 7 חודשים – איחור שגרם לכך שכבר לא ניתן היה לנתחה והיא נותרה במצב קשה מאוד: משותקת בשתי הרגליים באופן בלתי הפיך, סיעודית ומאושפזת במוסד גריאטרי", כך בכתבה.

לרכישת ביטוח בריאות לחצו כאן

עוד נאמר בכתבה כי "בדו"ח החקירה של הוועדה במשרד הבריאות שבדקה את הפרשה עולה לראשונה ביקורת נוקבת על "מוקד האישורים" של קופת חולים מכבי ונקבע בו כי התנהלות המוקד והרופא האורתופד של הקופה שעובד במוקד היו "בלתי סבירים" ו"חמורים". כמו כן נקבעה אמירה עקרונית וחסרת תקדים במערכת הבריאות בישראל שלפיה "על קופת החולים לראות לנגד עיניה לא רק את עלות הבדיקה עצמה אלא גם את המחיר הבריאותי והתפקודי שהחולה ישלם עקב אי אבחון מחלתו או עיכוב באבחנה". הוועדה העלתה גם ביקורת נוקבת על רופאי המשפחה והאורתופדים שטיפלו בחולה ב"מכבי" וגם על הטיפול שהיא קיבלה במחלקה הנוירולוגית בביה"ח "וולפסון" בחולון".

העיתונאי רן רזניק מתאר את השתלשלות האירועים שהובילה להקמת הועדה. "ועדת הבדיקה במשרד הבריאות שחקרה את הפרשה בראשותו של פרופ' פליקס אומנסקי, המנהל לשעבר של המחלקה הנוירוכירורגית בהדסה בירושלים, הוקמה בעקבות תלונת המשפחה שהוגשה ביולי 2015. בפני הוועדה העידו בני המשפחה של החולה שמיוצגים על ידי עורכי הדין ד"ר שי פויירינג ועו"ד שירי לידאי, וכן כעשרה רופאים שטיפלו בה מבתי החולים וולפסון בחולון ואיכילוב ובקופת חולים מכבי שבה היא חברה. הטיפול הרפואי בחולה שנחקר בוועדה התנהל בין אוקטובר 2012 לאוגוסט 2013, ואילו דו"ח החקירה הועבר למשפחתה של החולה לפני כשבוע".

ומה העלתה החקירה? "החולה, בת 62 בעת האירוע ותושבת בת ים, סבלה משורה של מחלות כולל לחץ דם וסוכרת ואבחנה פסיכיאטרית, אבל עד תחילת הפרשה תפקדה בצורה מלאה, תקינה ועצמאית. עד שבאוקטובר 2012 היא פנתה לחדר המיון בבית החולים "וולפסון" והתלוננה על כאבים וחולשה בגפיים התחתונות ולמחרת נבדקה על ידי אורתופד בבית החולים שהמליץ לעשות לה בדיקת הדמיה MRI דחופה של עמוד השדרה. היא אושפזה למשך כתשעה ימים במחלקה הנוירולוגית אבל בבית החולים לא אושרה ולא בוצעה הבדיקה, עד שהיא שוחררה על ידי רופאי המחלקה לעשות את הבדיקה בקופת חולים מכבי שבה היא חברה.

ואולם "במוקד האישורים" של הקופה הרופא האורתופד לא אישר את בקשת רופא המשפחה שלה לאשר את ביצוע ומימון הבדיקה וקבע כי הבדיקה המבוקשת ממילא "לא תשנה כעת את הגישה הטיפולית", וזאת מבלי שהוא התקשר בעצמו למחלקה בוולפסון שהמליצה על הבדיקה ומבלי לעדכן את בית החולים. הוועדה מצאה כי במסגרת העבודה האורתופד עובר מדי יום על כ־200 בקשות להדמיה ועבודתו מסתמכת בעיקר על מסמכים.

אלא שמצבה של החולה רק הלך והידרדר והיא החלה לאבד את השליטה על הסוגרים והפסיקה ללכת, אבל גם הידרדרות זו לא הביאה את רופאי מכבי שטיפלו בה להשלים את הבירור של מצבה. החולה אושפזה שוב בתחילת מאי 2013 בוולפסון, ורק אז סוף סוף "מכבי" כבר אישרה לה את הבדיקה, והיא בוצעה כ־7 חודשים לאחר הבקשה המקורית. בבדיקה הזו נמצאה אכן העדות לגידול שפיר שלחץ על עמוד השדרה, אבל אז כבר קבעו הרופאים במחלקה הנוירוכירורגית באיכילוב שלא ניתן לנתח אותה זאת בגלל שהיא סובלת כבר משיתוק מלא וממושך בשתי הרגליים ופצע לחץ מזוהם וקשה מאוד, שנגרם בשל השכיבה הממושכת במיטה כתוצאה מהשיתוק. מאז היא מאושפזת לצמיתות בבית חולים גריאטרי ומצבה מדרדר.הוועדה קבעה עוד כי בית החולים וולפסון טיפל בחולה באופן כושל ושגוי וכי במכתב השחרור מהמחלקה הנוירולוגית חסרים פרטים קריטיים שהביאו לכך שהרופאים שטיפלו בה ב"מכבי" לא היו מודעים לחומרת מצבה.

עוד קבעה הוועדה כי "התנהלות 'מוקד האישורים' של מכבי צריכה להשתנות. החלטת הרופא שלא לאשר את הבדיקה בשל חוסר מידע רפואי מחייבת מציאת פתרונות להשלמת המידע החסר. היתה חובה על האורתופד לשוחח עם הרופאים בוולפסון". בדו"ח החקירה שהועבר לחולה ומשפחתה כתב גם ד"ר בועז לב, נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות כי "הליקויים שהתגלו יבוררו ונפעל לתקנם"".

רזניק מדווח כי "המקרה נדון כעת גם בבימ"ש השלום בת"א בתביעת רשלנות רפואית שהגישו פרקליטי החולה, עו"ד פויירינג ועו"ד לידאי נגד קופ"ח מכבי ובי"ח איכילוב. בכתבי ההגנה דוחים במכבי ובאיכילוב את כל הטענות, אך מעניין לציין כי במסגרת התביעה הגישה "מכבי" תביעת צד ג' נגד וולפסון בטענה כי הטיפול שהיא קיבלה בבית החולים היה רשלני וכושל וגרם למצבה של החולה.

ואולם, בתגובה הגישו משרד הבריאות ובית החולים וולפסון כתב הגנה לתביעה של מכבי נגדם שבו גם העלו טענות חסרות תקדים נגד הקופה, לפיהן "בידי הרופאים של 'מכבי' היו את כל הכלים ואינספור הזדמנויות לאבחן את הבעיה.. 'מכבי' חוטאת לאמת ומפזרת חול בעיני בית המשפט…"".
מאיכילוב נמסר: "כפי שעולה מדו"ח הוועדה, לא נפל פגם בהתנהלותנו. הדו"ח מציין כי הצוות המטפל תכנן לערוך בירור מעמיק אך לא ניתנה לו האפשרות להוציאו לפועל מפאת בקשת המטופלת להשתחרר מאשפוז חרף המלצת הרופאים". ממכבי נמסר: "המטופלת הינה חולה מורכבת ביותר, שמפאת צנעת הפרט והסודיות הרפואית, לא ניתן להתייחס למלוא הנתונים לגביה, ואשר משנים במידה רבה את התמונה. אנו לומדים מכל אירוע ומפיקים את הלקחים הנדרשים. התביעה נמצאת בשלבי סיום בהסכמה בין כל המעורבים". מבי"ח "וולפסון" לא נמסרה תגובה, ואולם בכתב ההגנה מטעמם נכתב כי הטיפול שקיבלה החולה היה "הראוי, הנכון, והמתחייב ואינו רשלני בכל צורה ואופן".

הבשורה החדשה של עולם הביטוח: JDN בצעד דרמטי שמיועד רק עבורכם

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שכני עבר קופה והבטיחו לו שהביטוח הסיעודי יעבור עימו לקופה השניה וסיפר לי שהפסיד את הביטוח כי הוא של חברה חיצונית ולא של הקופה

בוקר טוב ב"ה התעוררו במשרד הבריאות
דוד שלי מת גם בגלל חסכון בבדיקות….עצוב

זה ברור שצריך השתדלות אבל הכול משמים [אין אדם נוקף אצבע למטה אים לא הכריזו מלעלה]

כולנו מאמינים לא פחות ממך, טיפש אחד, אבל זה לא אומר שאדם לא צריך ללכת לרופא, וממילא גם לא לרופא שאינו מטפל אתך, גם אם הוא קיבל אותך וחייך אליך

נו מה כתבתי שצריך השתדלות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture