היום תתקיים הפגנה מול משרדי חברת סיטיפס מפעילת הרכבת הקלה בירושלים במחאה על התנהלותה הבריונית לטענת המוחים בנושא הקנסות. על פי הנתונים, כמות הדוחו"ת הניתנים לנוסעי הרכבת הקלה גדולים לאין שיעור בהשוואה לחברות תחבורה אחרות

(בוידאו: מעצר אלים של אברך שלא שילם ברכת הקלה)

פקחי חברת סיטיפס המפעילה את הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים מאז שנת 2011 עומדים בעין הסערה בשבוע האחרון, לאחר שצילום של אישה שהורדה מהרכבת ונקנסה כשהיא דומעת וזאת רק בגלל שחסרו לה 50 אגורות, התפרסם ברשתות החברתיות ובתקשורת.

לאחר התיעוד המטריד צפו ועלו מן העבר גם ידיעות על ילדה בת 12 שנקנסה ונעצרה ע"י הפקחים בגלל שלא תקפה את כרטיס הרב קו שלה, ותיירת שלא הבינה את כללי התשלום ונקנסה ללא התחשבות ע"י הפקחים ושלל מקרים דומים.

מלבד הקנס הכספי מדובר באירוע מבייש עבור הנוסע, מה גם שלפי הסרטון פקחי החברה מתנהגים באגרסיביות ובהשפלה כלפי הנוסעים ופוגעים ורומסים את כבודם בכך שהם צועקים ואף מורידים את הנוסע מהרכבת.

הסערה סביב נושא הקנסות מגיעה בעיקר משום שלטענת רבים מן הנוסעים, במשך שנים הם מלינים על כך שאין מספיק מכונות למכירת כרטיסים מה שגורם לאנשים הממתינים זמן ממושך לעלות בלא לשלם, ובנוסף מכונות התיקוף ברכבת לא תקינים בהרבה מקרים כך שלא ניתן למעשה לתקף כרטיסי רב קו גם למי שמעוניין לשלם, או לבעלי מנוי "חופשי חודשי". למרות כך פקחי חברת סיטיפס נותנים קנסות ללא כל התחשבות בעניין, בעוד שברור שבחלק מן המקרים לא מדובר בהתחמקות מתשלום.

ביזנעס שימושי

הנושא שעלה לדיון בוועדה לפניות הציבור של הכנסת כבר בשנת 2012 עם תיאורים על קנסות שניתנו שלא כדין ובעיות במכונות למכירת הכרטיסים, לא רק שלא טופל כראוי, אלא ככל הנראה אף התעצם. גם המבקר בדו"ח האחרון הקדיש פרק שלם לנושא הרב קו ובעיותיו כפי שדווח כאן בעבר, ופתרון אין.

כמות הדוחו"ת הניתנים לנוסעי הרכבת הקלה גדולים לאין שיעור בהשוואה לחברות תחבורה אחרות. ואף שלטענת חברת סיטיפס הדבר נובע מהצורך לפקח על התשלומים בהיעדר נהג הגובה תשלום בשונה מאוטובוסים למשל, עדיין ישנה הרגשה שמדובר במספרים גדולים מידי.

שניר ברוכי דובר מטה המאבק מסביר כי ההפגנה שתתקיים היום אחרי הצהריים היא במחאה על "שיטת המצליח" שנוקטת סיטיפס בה ניתנים קנסות לא מוצדקים לנוסעים מסיבות שנות, אולם בכדי לבטלם יש לגשת לוועדת ערר של החברה, פרוצדורה שלוקחת זמן שאין בדרך כלל לנוסע הממוצע. בנוסף לפי הנתונים שבידיו גם מעט הפונים לא זוכים למענה אמיתי, וכי הוועדה מתנהלת בחוסר שקיפות ומעט מאוד נוסעים זכו שהקנס בוטל.

עוד מוסיף ברוכי כי ישנה ועדה גם של משרד התחבורה אולם חברת סיטיפס מסתירה אותה מעיני הציבור ולא מציעה את האופציה של פניה אליה בנושא קנסות. מכיוון שישנה הרגשה שהוגדשה הסאה, הוחלט להתארגן ולצאת למחאה כנגד ההתנהלות הבריונית של סיטיפס, ולדרוש שינוי של שיטת הקנסות, הנחייה לפקחים ליחס אדיב והגון, שקיפות של ועדת הערר תוך התערבות משרד התחבורה והקמת ועדת משמעת לפקחים. כמו כן הוספת עמדות לקניית כרטיסים וטיפול ראוי במכשרי התיקוף הלא תקינים.

מי שמלווה את המאבק הוא עו"ד אבי סלמן שמתמודד גם לראשות העיר ירושלים. סלמן שתושבים בעיר פנו אליו בבקשה שירתם לנושא אומר שלא יתכן שלמרות מסקנות הוועדה משנת 2012 ולמרות דו"ח המבקר המצב עדיין כזה, וכי ישנה הרגשה שגורם מכוון אחראי למחדלים הללו. מדובר בנזק אמיתי לתושבי העיר וחייבים לפעול בכל תוקף בנושא.

ההפגנה תתקיים היום בשעה 17:00 מול משרדי חברת סיטיפס בככר הדוידקה שברחוב יפו בבירה, והמארגנים צופים שישתתפו בה מאות מהתושבים.

להלן תגובת סיטיפס:

"כידוע, על פי חוק, בדיוק כמו באוטובוס או ברכבת כך גם הנסיעה ברכבת הקלה איננה חינם. מדובר במערכת הנסיעה הפתוחה הראשונה מסוגה בארץ, אשר מבוססת על אמון בציבור הנוסעים. הנוסעים ברכבת הקלה מחוייבים להצטייד בכרטיס נסיעה מראש ולתקפו עם כניסתם לרכבת הקלה. ברכבת הקלה נוסעים מדי יום כ- 150 אלף נוסעים אשר רובם משלמים על הנסיעה כדבר שבשיגרה. אך לצערנו ישנו מיעוט שמנסה לנצל העובדה שמדובר במערכת פתוחה ומועל באמון שניתן בו בניסיון להתחמק מתשלום. הרכבת הקלה פועלת כבר שנים רבות ואופן הנסיעה בה ברור וידוע למיליוני האנשים שנוסעים בה מדי שנה. וכמו בכל מקום אחר בעולם, מי שמתחמק מתשלום ונתפס – נקנס. יתרה מכך, מי שיש לו השגה כלשהי יכול לפנות לועדה חיצונית שמינה משרד התחבורה שבוחנת הערעורים. העובדה כי ועדה חיצונית זו קיבלה עד כה רק מספר קטן של ערעורים לאחר בחינתם מוכיחה כי מרבית הקנסות ניתנים כנדרש ובצדק".

מקור: http://bizzness.net/

תיעוד קשה מהרכבת הקלה: מעצר אלים בגלל 5.90 ש"ח

אטימות: בגלל חצי שקל, פקחי הרכבת הקלה נתנו קנס לחרדית