יוזמת טראמפ: הקמת מדינה פלסטינית בלי לפנות יהודים מבתיהם

הקמת מדינה פלסטינית בלי פינוי יישובים, תמריץ כלכלי, ומו"מ עתידי על חילופי שטחים: אלו עקרונות מתווה טראמפ לשלום אזורי כפי שנחשפו הערב • במקביל, טראמפ שוקל לסגור את נציגות אש"ף בוושינגטון והפלסטינים זועמים. "צעד חסר תקדים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

על פי ההבנה גורמים בכירים בישראל ששותפים לשיחות עם צוות המשא ומתן האמריקני, טראמפ מתכוון להציע לפלסטינים מדינה – אך בתנאים שונים מבעבר, ויחד עם הצעה כלכלית נרחבת. כך נחשף הערב ב"חדשות סוף השבוע".

לפי הדיווח, הנשיא האמריקני מתכוון להציע לפלסטינים מדינה. טראמפ גם צפוי לאמץ את עקרון חילופי השטחים – אבל לא בהכרח על פי קווי 67' שהיו הבסיס ליוזמות קודמות של ממשלים קודמים, בעיקר אובמה וקלינטון. בנוסף, כך מבינים בישראל, הפלסטינים יקבלו מאות מיליונים לפיתוח כלכלי אדיר.

הכסף יגיע בעיקר ממדינות ערב הסוניות, שיתנו לאבו מאזן גב לקבל את ההצעה. מצד שני ארצות הברית צפויה להכיר ברוב צרכי הביטחון של ישראל. ההבנה היא שכוחות צה"ל ישבו על נהר הירדן, וראש הממשלה נתניהו מנהל בימים האלה קרב כדי לקבל שליטה ביטחונית מלאה על כל השטח.

עוד חידוש מסתמן בגישה האמריקנית: בשלב הזה לא יהיה פינוי של יהודים או ערבים. שאלת חלוקת ירושלים, כך על פי אותם הגורמים בירושלים, אינה עומדת כעת על הפרק. גם הדיון על העברת השגרירות האמריקנית לעיר והכרה במעמד ירושלים כבירה הרשמית של ישראל יידחו להמשך, בהתאם להתקדמות המשא ומתן.

Yonatan Sindel/Flash90

האמריקנים ישווקו את כל היוזמה כמהלך אזורי כולל ויביאו לשולחן לא רק את הצדדים אלא את מדינות ערב, כשסעודיה היא הציר המרכזי ומנוף הלחץ הכבד שיופעל על אבו מאזן. במקביל נעשים גישושים, כך על פי המקורות בירושלים, ללוות את כל המהלך בוועידה אזורית – אם כי הסיכויים לכך נראים כרגע קלושים.

בכירים ישראלים טוענים שטראמפ וממשלו לא החליטו מי מהווה מכשול במשא ומתן – ישראל או הפלסטינים. על הרקע הזה אפשר בהחלט להבין מדוע נתניהו שב ואומר לשרים בכל הזדמנות כי טראמפ הוא הנשיא הידידותי ביותר שהיה ויהיה לנו ולא תהיה עסקה טובה מזו ואסור להגיד לה לא – בתקווה שאבו מאזן יהיה זה שיסרב.

מקור בכיר בבית הלבן מסר בתגובה: "יש ספקולציות מתמשכות לגבי העבודה שאנחנו עושים והדיווח הזה לא שונה בהרבה – הפרטים בעיקרם הם ערבוב של רעיונות שמסתובבים מזה שנים ואינם בהכרח מדויקים. אנחנו נמצאים במהלכו של דיאלוג פרודוקטיבי עם כל הגורמים הרלוונטיים ואנחנו מביאים גישה אחרת ממה שהיה בעבר כדי להשיג עסקת שלום ברת קיימא. אין לנו דד ליין מלאכותי; מעבר להמשך השיחות, כמו שאמרנו, התפקיד שלנו הוא לאפשר עסקה שתעבוד עבור שני הצדדים ואין לנו כוונה לכפות עליהם כלום".

הפלסטינים מאיימים: נקפיא המגעים עם ארה"ב

בתוך כך, ברשות הפלסטינית מגיבים הערב בחריפות לאיומי הממשל האמריקני לסגור את נציגות אש"ף בוושינגטון אם הפלסטינים לא יחלו תהליך שלום רציני מול ישראל. בכיר אש"ף סאיב עריקאת מסר הערב: "הודענו לוושינגטון שאנו מסרבים בכל תוקף לאי-חידוש רישיון לשכת אש"ף. אנו נקפיא את המגעים עם וושינגטון אם לא יחודש הרישיון".

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיבה הערב לאיום האמריקני בסגירת משרדי אש"ף בוושינגטון: "מדובר בחוק אמריקני. אנו מעריכים את ההחלטה ומצפים להמשך עבודתנו עם ארצות הברית לקידום השלום והביטחון באזור". הפלסטינים מופתעים מאוד מהצעדים האחרונים של ארצות הברית, בעיקר בשל העובדה כי לטענתם בפגישות של הנשיאים אבו מאזן וטראמפ הייתה הבנה מלאה לגבי הצעדים ליצירת האווירה המתאימה לחידוש תהליך השלום.

Flash90

דוברו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, נביל אבו רודיינה אמר כי "המאמץ לסגירת משרדי אש"ף הוא צעד חסר תקדים בהיסטוריית היחסים האמריקניים-פלסטיניים. צעד זה יציב מכשולים רציניים בפני תהליך השלום והיחסים שבין ארה"ב ומדינות ערב, וכן מהווה סתירה למאמצים לכינון שלום. זהו פרס לישראל שפועלת להכשיל את המאמצים של ארה"ב באמצעות מדיניות ההתנחלויות והסירוב לקבל את פתרון שתי המדינות", אמר אבו רודיינה. "הפלסטינים לא קיבלו רעיונות חדשים בעניין חידוש תהליך השלום, למרות שעברו חודשים רבים ונערכו פגישות רבות עם גורמים אמריקניים".

על פי הדיווח הלילה של סוכנות הידיעות האמריקנית AP מפי גורמים רשמיים במחלקת המדינה האמריקנית, האזהרה הגיעה בעקבות ניסיון פלסטיני להעמיד לדין בכירים ישראלים בבית הדין הבינלאומי בהאג. על פי חוק שעבר בקונגרס האמריקני, הפלסטינים יאבדו את זכותם להפעיל נציגות בבירת ארה"ב אם הם יתמכו בחקירה של בית הדין הבינלאומי נגד ישראלים בעקבות פשעים, לכאורה, נגד פלסטינים. מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון קבע כי הפלסטינים אינם עומדים בחוק זה.

גורם רשמי במחלקת המדינה הוסיף בשיחה עם AP כי מנהיגים פלסטינים השמיעו דברים ש"עברו את הגבול הזה". אותו גורם ציין כי בספטמבר, קרא הנשיא הפלסטיני אבו מאזן לחקירה והעמדה לדין בהאג של ישראלים. כעת, על פי הגורמים במחלקת המדינה, הנשיא טראמפ יכול לעצור את סגירת הנציגות הפלסטינית. לרשות הנשיא תקופה של 90 יום לשקול אם הפלסטינים מנהלים "משא ומתן ישיר ורציני עם ישראל". אם טראמפ יקבע שהם אכן עושים זאת – משרדי אש"ף יישארו פתוחים.

הגורמים אמרו כי לא ברור אם ארה"ב עשויה לסגור את הנציגות לפני שהתקופה של ה-90 יום תחלוף, אך ציינו כי נכון לעכשיו טרם התקבלה החלטה. גם אם יוחלט לסגור את המשרדים בוושינגטון, ארה"ב לא תקפיא את יחסיה עם הפלסטינים ותמשיך במאמצים להשיג הסכם שלום בינם לבין ישראל. גורם במחלקת המדינה הבהיר במייל כי "אין להבין את הצעד הזה כסימן לנסיגה אמריקנית מהמאמצים להשיג הסכם שלום".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture