Hadas Parush/Flash90

הוקמה השדולה להגנת הר הזיתים בכנסת: "יהפוך אתר שמור ונגיש לכלל"

השדולה הגדולה בכנסת עליה חתמו לא פחות מ-65 חברי כנסת הוקמה ביוזמת חברי הועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים שהגיעו במיוחד מארה"ב לאירוע • בסיור בהר הזיתים בישר השר אזולאי: "בחודש הבא נחנוך בעז"ה קו חדש ובטוח של תחבורה ציבורית להר"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בטקס מיוחד ומרשים שנערך אתמול בכנסת, במעמד יו"ר הכנסת, שרים וחברי כנסת רבים מכל סיעות הבית הוקמה השדולה להגנת הר הזיתים בכנסת, בראשה יעמוד ח"כ יואב בן צור, יו"ר סיעת ש"ס. אורחי הכבוד במעמד היו חברי הועד העולמי להגנת הר הזיתים בראשות האחים ר' אברהם ור' מנחם לובינסקי, וכן יו"ר ועידת הנשיאים מלקולם הונליין שהגיעו במיוחד מארה"ב במשלחת המונה למעלה מחמישים איש, לרגל האירוע ההיסטורי להקמת השדולה.

בכנס הקמת השדולה בכנסת, עליה חתמו לא פחות מ-65 ח"כים מכל הסיעות, נטלו חלק יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר השיכון יואב גלנט, יו"ר האופוזיציה בוז'י הרצוג, וחברי הכנסת יואב בן צור, ישראל אייכלר, יעקב אשר, אורי מקלב, יצחק וקנין, יוסי יונה, יהודה גליק, עודד פורר ועוד. כמו כן השתתפו חברי מועצת העיר ירושלים, יצחק פינדרוס, ישראל קלרמן ואברהם בצלאל.

את האירוע פתח יו"ר השדולה ח"כ יואב בן צור ואמר: "אני גאה לעמוד בראשות השדולה הגדולה ביותר בכנסת שתדאג להגן על המקום בו קבורים גדולי ישראל ועשרות אלפי יהודים. במשך שנים נאלצו משפחות הנפטרים לסבול מכל שאינם יכולים לפקוד את קברי יקיריהם בשל החשש הביטחוני. החלטנו לשים לכך סוף. לא ייתכן שהעם היהודי יהיה נרדף בתוך ארצו ע"י טרוריסטים פורעי חוק. לא עת לדבר אלא עת לעשות. השדולה תעניק רוח גבית לכוחות הביטחון להמשיך לפעול בשטח להגנה על כל שטח ההר".

בן צור הוסיף, "אני יכול לבשר, שמאז הקמת הועד העולמי להגנת הר הזיתים, צומצמה משמעותית תופעת חילולי הקברים בזכות שת"פ של המשטרה, השב"כ וצה"ל. אבל אנחנו לא נסתפק רק בשמירה על המקום. הועד לקח על עצמו משימה להפוך את ההר לאתר חינוכי עבור יהודי הארץ והעולם, באמצעות הקמת מרכז מבקרים מפואר שינגיש את ההר וייתן מידע מקיף אודות גדולי ישראל הטמונים בו".

שר השיכון יואב גלנט המלווה במשך שנים את פעילות הועד אמר באירוע: "לא צריך להכביר מילים על חשיבות השמירה על הר הזיתים. לפני שנתיים סיירתי יחד עם חברי הוועד בחלקה האפגנית, ונחרדתי לראות שמנתצים מצבות ושורפים קברים. הבנו שמצב כזה לא יכול להימשך ובסדרה של פעולות מתוחכמות שעשינו צמצמנו מאד את התופעה והבאנו כבוד לנפטרים. נמשיך לעשות זאת ביתר שאת ואני מברך על השדולה החשובה בנושא".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין סיפר לנוכחים, שרעיון הקמת השדולה נולד בלשכתו. "אני שמח שהיוזמה יצאה לדרך בקונצנזוס רחב, כדי שתהיה דאגה קבועה להגנת הר הזיתים. מעבר ל'סור מרע' – מניעת הוונדליזם ויידויי האבנים באזור, דרוש גם 'עשה טוב', למקד את הפעילות בהפיכת הר הזיתים למקום ראוי וחינוכי מבחינת פיתוח ושימור. הדרך לכך לא קצרה אבל העם היהודי מעולם לא פחד מדרך ארוכה", אמר אדלשטיין.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג סיפר על הסבא רבא שלו, הגאון רבי יואל לייב הלוי הרצוג זצ"ל, רבה של פריז הקבור בהר הזיתים. "לאחר השלטון הירדני אבי, חיים הרצוג, התמנה למושל הראשון של ירושלים וחיפש את קבר אביו בהר הזיתים", סיפר הרצוג, "הוא גילה מחזה מחריד שהשלטון הירדני עקר את המצבות לשימושם הביתי. אבי שיפץ את הקברים וחידש אותם. אין ספק שנוכחותו של יו"ר ועידת הנשיאים מלקולם הונליין וחברי הועד מוכיחים שהגנת הר הזיתים הוא לא רק נושא ישראלי אלא בינלאומי".

יו"ר ועידת הנשיאים מלקולם הונליין, שיבח את כל השרים והגורמים הממשלתיים הנותנים כתף למשימה זו. "הר הזיתים נמצא בלב העיר ירושלים שהיא מרכז העם היהודי כבר 3000 שנה. זוהי עירו של דוד המלך ע"ה. לא ייתכן שבלב העיר הזו יהודים יחששו לבקר את קברי יקיריהם. אנחנו בעז"ה נפעל להבטיח שהר הזיתים יהיה נגיש לכל נער יהודי בארץ ובעולם. זו המורשת שלנו לדורות הבאים", אמר הונליין.

את הועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים הקימו האחים לובינסקי, אנשי עסקים בקהילה היהודית בניו יורק, שהוריהם נקברו בהר והתקשו לעלות לקברי ההורים לאור הוונדליזם והלכלוך שיש בהר לעומת הקברים השמורים בבתי קברות יהודים אחרים בעולם. מאז הקמת הוועד, הצליחה פעילותו להביא את הממשלה להתקין 173 מצלמות מעקב, תחנת משטרה חדשה, לשחזר 20,000 קברים שנהרסו, לבנות גידור חדש, ולדאוג לתברואה רגילה ופינוי אשפה מבית הקברות. למרות שיפורים אלו, עדיים נמשכים יידוי אבנים על מבקרים וקברים ובוועד לא מתכוונים להרפות עד להשבת הביטחון המלא להר.

טרם אירוע הקמת השדולה בכנסת, סיירו חברי המשלחת של הועד הבינלאומי בהר הזיתים, יחד עם שר הדתות דוד אזולאי, יו"ר השדולה ח"כ יואב בן צור ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי. בסיור עמדו המשתתפים על השיפורים הרבים שנעשו במקום ועל התכניות לעתיד. שר הדתות אמר בסיור: "אני מקווה שבחודש הבא בעזרת ה' נחנוך קו חדש של תחבורה ציבורית להר הזיתים, כדי שכל מי שרוצה לבוא לבקר במקום הקדוש הזה יוכל לבוא בתחושת ביטחון".

מפקד מחוז ירושלים הציג בפני האורחים את הפעולות הביטחוניות המאומצות הנעשות במקום שתרמו רבות לשקט היחסי השורר בהר. לאחר הסיור בהר הזיתים, נפגשו חברי המשלחת עם רב הכותל והמקומות הקדושים הגאון הרב שמואל רבינוביץ שליט"א וסגן ראש עיריית ירושלים יוסף דייטש.

משלחת חברי הועד הבינלאומי המבקרת בארץ, הגיעה ביום שני השבוע למפגש מיוחד עם הרבנים הראשיים לישראל, הראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א והגר"ד לאו שליט"א, שהעלו על נס את תרומתם החשובה להגנת הר הזיתים. לאחר התקיים ערב הוקרה מיוחד לחברי הועד, בהשתתפות שר הבריאות לשעבר ח"כ יעקב ליצמן, שר השיכון יואב גלנט, וסגן שר הביטחון אלי בן דהאן.

ליצמן ברך בחום את חברי הוועד על פעילותם החשובה ואמר: "המשימה הגדולה שלפנינו היא לדאוג שאנשים יוכלו לפקוד את הציונים הקדושים ללא כל חשש. היום לצערי, כשאני רוצה ללכת להר הזיתים לוקחים אותי ברכב משוריין. זה מראה כמה הנושא עדיין פרוץ. מצב כזה לא יכול להימשך". ליצמן סיפר שפעל בעבר להביא חסידים רבים ביום היארצייט של מרן האדמו"ר ה'בית ישראל' זי"ע מגור הקבור בהר הזיתים, אולם בשל הסכנות הביטחוניות הדבר נחלש. "בשנים האחרונות, בשל השיפור הביטחוני הנושא התחדש. חייבים להמשיך את הפעולות כדי לאפשר לכל יהודי לפקוד את קברי אבותיו ורבותיו", אמר ח"כ ליצמן.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture