David Cohen/Flash90

נס מתנוסס / הפרשה החסידית – הרב ישעיה וינד

כמה מילים יש בברכות נרות חנוכה? – על אלו נסים נקבע זכר וחג? – ולמה לא נקבע שום זכר לנסים גדולים המוזכרים בתנ"ך? • הרב ישעיה וינד בזווית מיוחדת לקראת ימי החנוכה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו, על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס.

הדבר תמוה שבעתיים כאשר אנו קוראים על נסים גדולים כדוגמת חזקיהו המלך עם סנחריב מלך אשור שצבאו הענק מת תוך כדי שינה, בבוקר לא היה לו חייל אחד להילחם. יהושפט שתקע בשופר וכולם נפלו חללים. דוד שנלחים עם גוליית הענק והציל את עם ישראל, ועוד מקרים על טבעיים רבים, שלא מצאנו להם שום זכר בדורות הבאים.

ובכלל מה המיוחד בנס חנוכה, כאשר הגמרא (מסכת תענית דף כ"ה) מספרת על רבי חנינא בן דוסא שפעם בערב שבת ראה את בתו עצובה, שאל אותה 'מה קרה לך בתי?' ענתה לו 'התחלף לי קנקן השמן עם קנקן החומץ ובטעות הדלקתי נרות שבת עם חומץ'. ענה לה רבי חנינא 'הסירי דאגה מליבך, מי שאמר לשמן וידלק, יאמר לחומץ וידלק'. אכן כך היה, נעשה להם נס והפתילות עם החומץ דלקו שעות רבות. אם כן על מה ולמה החגיגה הגדולה על הנס שקרה בבית המקדש שנרות דלקו שמונה ימים עם מעט שמן.

רבים מספרי החסידות מנסים להבין את פשר הדבר, מה נשתנה נס חנוכה ופורים שנקבע להם חג, לנסים ונפלאות אחרים?

הנה הסברו המעניין של הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיצ'וב זי"ע בספרו קדושת לוי: כל נס הוא הנהגה מעל לדרך הטבע, ונובע מהתגלות הארה משמים. לפעמים הארה זו שהביאה את הנס מגיחה באופן חד פעמי לשעה שעם ישראל זקוק לנס כדי שיוושעו בעת צרתם, ואח"כ האור שוב נגנז.

אבל לפעמים הקב"ה עושה נס לבניו, והאור המתגלה שוב אינו נפסק לעולם. בכל שנה ושנה כשמגיע היום הזה שוב מתגלה האור ויורד לעולם בדיוק כמו בזמן הנס. במצב כזה הנס נמשך לתמיד, ובכל שנה באותו זמן שוב המצב חוזר למציאות הראשונה. כמו למשל בפסח בכל שנה שוב מתגלה ההארה של יציאת מצרים. כמו בזמן יציאת מצרים זכה כל יהודי לצאת בפועל משעבוד לגאולה, כך גם יכול כל יהודי לזכות ליציאת מצרים פרטית גם היום.

זה ההסבר להבדל שבין נס לנס. חכמינו ז"ל בעיניהם המאירות ידעו לראות בכל נס האם זו הארה זמנית, או הארה קבועה לדורות עולם. לשם כך הם המתינו שתחלוף שנה ושוב יגיע הזמן שבו קרה הנס, ואז הם ראו האם האור חוזר ומתגלה באותו זמן או לא. לפי זה הם קבעו; נסים שההארה שלהם יישאר לתמיד, הם קבעו לחגוג בכל שנה זכר לנס הזה, ונסים שההארה שלהם זמנית בלבד, לא קבעו להם חג קבוע.

בזה נבין את פירוש הברכה שאנו מברכים לפני הדלקת נרות חנוכה 'שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה'. כלומר, הנס הזה אמנם נעשה בימים ההם, אבל הוא חוזר ומופיע בזמן הזה, בדיוק כמו אז.

מהו בדיוק אור זה שנשפע בימי החנוכה הקדושים?

ידוע שלבורא עולם ישנם שלוש עשרה מידות של רחמים בהם הוא מנהיג את העולם, החשמונאים זכו לנסים הגדולים דרך הנהגה של מידות רחמים האלו. בכל שנה כאשר אנו מדליקים נרות חנוכה אנו ממשיכים עלינו שפע רחמים משלוש עשרה המידות שנפתחו אז בימים ההם.

אם נספור את מספר המילים שישנם בברכה הראשונה של נר חנוכה נגיע לשלוש עשרה, (ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר חנוכה). כך גם אם נמשיך ונספור את המילים בברכה השניה, גם נגיע לשלוש עשרה, (ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה). המילים בשתי הברכות יחד הם עשרים ושש, כמנין שם הוי"ה, שהוא שמו של הקב"ה המרמז על מידת הרחמים, (עפ"י ספר קב הישר).

כאז כך היום. כאשר אנו מאירים את הבית באור נרות החנוכה יש בכוחם לגרש את החושך הפרטי של אחד ואחד מאיתנו, להאיר אותם באור חדש של רחמים ורצון שישאיר את חותמו על הבית לכל השנה כולה.

הכותב הוא מנהל רוחני ומרצה בארגון 'הידברות' וראש כולל אהבת תורה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מקסים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture