צילום: מדי חודש

הלכה יומית: בדין קריאת התורה בימי ראש חודש וחנוכה

מדי יום, לפני 'אשרי' בתפילת ותיקין, {או לפני הוצאת ספר תורה בשני וחמישי}, אומר מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז שליט''א הלכה יומית לתלמידים ולציבור המתפללים. היום למד בדין קריאת התורה בימי ראש חודש וחנוכה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה רבנו מאיר מאזוז שליט"א

יום שני ל' כסלו א' דר"ח טבת נר ו' דחנוכה תשע"ח

היום ומחר מוציאים שני ספרי תורה. ספר תורה ראשון של ראש חודש, והשני של חנוכה.

ולמה של ראש חודש קודם?
כי ראש חודש תדיר – הוא מופיע 12 פעמים בשנה – למעשה 18 יום בערך, כי יש חודש אחד מלא חודש אחד חסר, ואילו חנוכה פעם בשנה – שמונה ימים.

וכל ראש חדש עושים כך: קוראים שלשה פסוקים לכהן, והלוי חוזר פסוק: "ואמרת להם", ומוסיף שני פסוקים. ואחר-כך עולה ישראל: "עולת תמיד" עד סוף הקטע שזה שלשה פסוקים, ועוד שני פסוקים של הקטע הבא: "וביום השבת" וגו'.

זאת אומרת, החלוקה לארבעת העולים כך: שלשה, שלשה, חמשה, חמשה (=16). אמנם, למעשה יש רק 15 פסוקים, אבל כיון שחוזרים על פסוק: "ואמרת להם", נעשה כמו 16.

וכל זה למה? כי בראש חודש עולים ארבעה איש, וצריך שיהיה לכל אחד שלשה פסוקים (באותו קטע), אבל מחר יש לנו כבר ארבעה על ידי הקריאה של חנוכה, ולכן בספר של ראש חודש קוראים רק שלשה אנשים בלבד.

והחלוקה פשוטה מאד: חמשה, חמשה, חמשה. והרביעי עולה בשל חנוכה.

החלוקה של הפסוקים של ראש חודש – לקטעים, הם כך: ח' ב' ה'. קטע הראשון עד "וביום השבת" – הוא שמונה פסוקים, הקטע השני "וביום השבת" – הוא שני פסוקים, והקטע השלישי "ובראשי חודשיכם" – הוא חמשה פסוקים. ח' ב' ה' – וסימניך: חִבָּה.

היום ומחר, כל אחד קורא ה' וגמרנו את הסיפור. אין צורך לחזור על פסוק פעמיים, והחלוקה פשוטה ביותר.

*********

יש שלש מלים, שהעולם טועים לעשותם בפתח, והאמת שצריך לאומרם בפתח.

מלה ראשונה: 'מַתִּתְיָה' ("בימי מתתיה" וכו'), הרבה אומרים: מַתַּתְיה, חושבים הכוונה מַתַּת – יָהּ / מתת – אלקים. אבל זו טעות! צ"ל מתִּתיה הת' בחיריק.

מלה שניה: 'בתיה בת פרעה'. כולם אומרים בַּתְיָה וזה לא נכון. צ"ל בִּתְיה הב' בחיריק, ככה כתוב בדברי הימים (דה"י-א. ד, יח).

מלה שלישית: 'נחום איש גמזו'. למה נקרא כך? כי היה אומר: גַּם זוֹ לטובה. אבל ספר הערוך אומר, שנקרא כן מפני שבא מעיר בארץ ישראל שנקראת: גִּמְזו, אז לפי זה יוצא שצ"ל: 'נחום איש גִּמְזו'.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חייבים להדליק נרות חנוכה והלכה כבית הלל מוסיף והולך

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture