תערוכת 'להפוך את החושך לאור': תוף מרים נדיר ותיעוד אסון הגז בגילה

תוף מרים נדיר ותיעוד אסון הגז בגילה, בין היצירות המרתקות שהוצגו בתערוכת 'להפוך את החושך לאור', שנערכה במסגרת פעילויות חנוכה של 'אומנות ואמונה' • בתערוכה הציגו עשרות אומנים חרדים, מיצגים אמנותיים המבטאים את המשמעות העמוקה של החג

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מאות שוחרי אומנות, אמנים ובני משפחה הגיעו בחנוכה לתערוכת 'להפוך את החושך לאור', בה הציגו עשרות אומנים חרדים, מיצגים אומנותיים המבטאים את המשמעות העמוקה של החג, באופן יצירתי.

בין היצירות הרבות היה מיצג שמשך שימת לב מיוחדת; תוף מרים נדיר מבית אוצרה של הרבנית ימימה מזרחי, אשר הושאל במיוחד עבור התערוכה. התוף העשוי מקלף אמיתי, מתוח על מסגרת עץ בעבודת יד ומקושט בציור נפלא של מנדלה מעוטרת זהב, כשעליו כיתוב המשלב בין הפסוק המקראי לבין הרוח אותה מביאה הרבנית ימימה, "ותקח מרימימה הנביאה אחות אהרון את התוף ותצאנה אחריה כל הנשים במחול…"

את התוף המיוחד העניקה לרבנית ימימה תלמידתה האומנית, במהלך סעודת הודיה שערכה לאחר שנושעה. האישה אמרה שהעידוד והחיזוק שנתנה הרבנית, סייעו לה לעבור את התקופה הלא קלה עד הישועה.

מיצג נוסף העוסק בבניה מחדש, זכה אף הוא לתהודה רבה. היצירה "לבנות הכל מחדש" פרי ידיה של אלהודי סמג'ה, סטודנטית שנה ג' בשלוחה החרדית של בצלאל, נעשתה בעקבות אסון פיצוץ הגז בשכונת גילה בירושלים לפני כ-4 שנים.

"הפיצוץ התרחש קרוב לביתנו ויצר טראומה עמוקה מאוד בחיינו", משתפת האומנית. "במשך כשנתיים הייתי מלאת חרדות ופחדים מהפיצוץ הבא. נמנעתי בכל דרך אפשרית מלעבור במקום האסון והייתי עושה עיקוף גדול בדרך לביתי. לפני כשנתיים החלטתי לעבד את הטראומה באמצעות יצירת אמנות. ציירתי עם פחם על בד קטיפה אדום את ההריסות שהיו בבלוק למחרת הפיצוץ מתוך תצלום. במקביל, חזרתי לצלם שוב את ההריסות בתוך הדירות עצמן, שהיו בהן עמודים תומכים של העירייה. את התמונה של העמודים הקרנתי על הציור. מאותו רגע שסיימתי את העבודה משהו השתחרר בי. הפחדים והלחץ נעלמו. הבנתי שאפשר לקחת את אבני הטראומות ומהם לבנות את בניין חיי מחדש."

היצירה שזכתה לחשיפה רבה הוצגה גם אצל ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ואצל נשיא המדינה ראובן ריבלין שהרעיפו שבחים רבים.

ויצירה מרגשת לא פחות היא היא יצירתה של מנוחה ינקלביץ, "אם וילד". ציור שמן על בד. היצירה מראה אם וילד בשואה, בחושך. אם וילד שמי יודע אם הם ישרדו את התנאים הבלתי אפשריים. "האור הזורח מתוך פני הילד, הוא תקוות הדורות, כותבת האומנית, "הוא הדרך להגשמת החלומות. הוא האור והאושר והשמחה של החיים. ולו רק ברגע זה. ולו רק לנצח."

האם מחבקת את בנה ומאמצת אותו אל ליבה בחום, בפחד ובחמלה, בעוד הוא שמח בידי אמו ולא מרגיש כל רע. היצירה מתחברת עם מילות השיר "בעיירה קטנה הרחק" שתורגם מאידיש, על הדילמה הקשה של האם היהודייה בתקופת מלחמת העולם השנייה, באם להפקיד את בנה בידיים נוכריות. "גשם רוח סערה / משמשים בערבוביה/ וביניהם קול אם נשמע / המתחננת על ילדה שמע ה' נא את קולי / ורחם נא על ילדי / כי ביד גויים ניצל גופו / אנא! הצל את נשמתו!!!

את התערוכה בה הוצגו עשרות יצירות מרגשות אצרה האוצרת נורית סירקיס, בנק ראשת תחום אמנות חזותית ב'אומנות ואמונה- איגוד ובית לתרבות חרדית'.

בין האומנים שהציגו : איתמר רובנר, אלהודי סמג'ה, אביגיל שריד, הדר גרזון, חנה זריצקי, מנוחה ינקלביץ, דב לדרברג, מיכל אסתר בכר, גדי כפיר, שולה קופף, הדסה-רות, מיכל הלוי, נעמי חנוכה, ענת יצחקי, הודיה, ריקי יעקובוביץ, הינדה הרבסט, איתי בן משה, אורנית שיראזי, מרים מונק, דוד מאיר, יוסי ארי

עו"ד עומר ינקלביץ מנכל"ית ומייסדת מיזם 'אומנות ואמונה'- מבית עמותת 'רק התחלנו', מזמינה אתכם להגיע ולבקר בתערוכה המוצגת בימים אלו בגלריה החברתית של המיזם, ברחוב הגימנסיה העברית 12 יפו. ההגעה בתיאום מראש בלבד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שלום
בכתבה חסר השם משפחה שלי 🙂
השם שלי הוא דוד מאיר קונאו
תודה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture