Kobi Gideon / GPO

לפני ביקור נתניהו בהודו: מחאה ישראלית על תמיכתה בהצעה נגד ירושלים

ישראל הביעה מחאה בפני הודו על תמיכתה בהצעה נגד ההכרה בירושלים, שבועיים לפני ביקורו הצפוי של נתניהו במדינה. בתוך כך, ההחלטה להצביע נגד ההכרה בירושלים עוררה זעם רב בקרב תומכי מפלגת השלטון, שממשיכים להביע מחויבות לברית עם ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעוד שבועיים צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להמריא לביקור גומלין בהודו לאחר שבקיץ ביקר כאן עמיתו נרנדרה מודי. אך לפני הגעתו של נתניהו לדלהי, ישראל הביעה את מחאתה על כך שהודו תמכה בהצעה בעצרת הכללית הקוראת לבטל את הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. במשרד החוץ סירבו להגיב לידיעה.

במגזין מידה מדווח כי אחד השמות המפתיעים ברשימת המדינות שהצביעו נגד ארצות הברית בסוגיית ירושלים באו"ם היה זה של הודו, שתחת שלטון מפלגת העם ההודית פיתחה בשנים האחרונות ברית חזקה ואמיצה עם אמריקה וישראל. אבל ההחלטה ההודית הפתיעה לא רק משקיפים מבחוץ – היא גררה מבול גינויים מתומכי המחנה הלאומי ההודי, שזעמו על ה"בגידה" בידידה הטובה ישראל ובכניעה לתכתיבים מהעולם האסלאמי.

מספר גדול של מאמרים בעיתונות ההודית ניסו להסביר ולנתח את ההחלטה, ורובם התייחסו אליה כהבעה סבירה של מדיניות החוץ העצמאית של הודו שעדיין מחויבת לעמדה הוותיקה שרואה בנושא ירושלים סוגיה שצריכה להיפתר דרך משא ומתן. חלקם הביעו סלידה מפורשת מה"איומים" האמריקאים והדגישו שאסור להודו להיתפס כמשרתת של ארצות הברית, ורבים הקפידו לסיים את מאמריהם בתזכורת ליחסים החמים בין הודו וישראל שלא אמורים להיפגע מההצבעה.

אבל מחוץ לתקשורת הממסדית היה אפשר לשמוע דיבורים נחרצים הרבה יותר. פרשנים הודים רבים החלו לבקר את ההחלטה מיד עם היוודע החדשות, והמבול האמתי החל עם ציוץ של שרת החוץ סוּשְׁמָה סְוָארַג' בתגובה לפוליטיקאי מוסלמי שהודה לה על ההצבעה נגד ישראל, ובו כתבה כי כעת היא מצפה מהמוסלמים להצביע בעתיד עבור מפלגת העם.

הציוץ של סוארג' נכתב כנראה כבדיחה, אך עורר זעם רב בקרב תומכי המפלגה שכעסו על מה שנראה להם כוויתור על אידיאולוגיה לטובת שיקולים פוליטיים והתרפסות בפני מוסלמים שממילא לא יצביעו לעולם למפלגת העם. אזרחים הודים רבים שנדהמו מההחלטה על ההצבעה באו"ם הביעו את מחאתם ברשתות החברתיות וכתבו דברים דוגמת: "לא בשביל זה הצבענו לכם", "אל תצפו לעזרה מישראל בפעם הבאה אחרי שבגדתם בהם", ו"ממתי מפלגת העם הפכה למפלגת שמאל?".

תגובות מתונות יותר הביעו תקווה שההחלטה תואמה מראש עם ישראל ונבעה מלחצים שלא ניתן לעמוד בהם, והעלו את ההשערה על איום איראני לבטל את העסקה הגדולה שנותנת להודים גישה לנמל צַ'בַּהָאר החשוב בים הערבי. אך הקו הכללי שנשמע מן הציבור נותר דומה: אם תוותרו על העקרונות בשביל לקושש כמה קולות ממצביעים מוסלמים, תאבדו הרבה יותר קולות מהמחנה הלאומי ההינדי, שרואה בברית עם ישראל נושא חשוב מאוד לקראת הבחירות בשנת 2019.

ולא מדובר רק בצייצנים אקראיים. השם הבולט ביותר בין אלה שגינו את ההצבעה הודית הוא סוּבְּרַמַנִיָאן סְוָאמִי – חבר פרלמנט בכיר במפלגת העם וידיד ותיק של ישראל. בתגובה להצבעה פתח סואמי בסדרת ציוצים חריפים, בהם כתב בין השאר כי הודו טעתה טעות חמורה והמליץ להעביר את השגרירות ההודית לירושלים. חבר פרלמנט אחר הוסיף כי "עלינו לעמוד לצד ישראל, ידידה איתנה", והעיתונאי אַדִּיתְּיָה רָאג' קוֹל צייץ: "כדי לרצות את מדינות ערב, הודו הצביעה נגד שתיים מבעלות בריתה הקרובות ביותר, ארצות הברית וישראל. שום היגיון".

ההצבעה אומנם מלמדת אותנו שהברית הישראלית-הודית עדיין איננה עובדה מוגמרת, אבל הקולות הרבים של ידידי ישראל בהודו עובדים ללא הרף כדי להשלים את השינוי, ולהפוך את הודו לידידה רשמית ומוצהרת של ישראל. ולמקרה שתהיתם איך הגיב הפוליטיקאי המוסלמי לשרת החוץ – "אין סיכוי שאי פעם נתמוך במפלגת העם", ענה לה בטוויטר. נראה אם גם בפעם הבאה היא תתאמץ כל כך לשמח אותו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בואנה ביבי למה לא עם מכנסיים קצרות? חבל על הכביסה:)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture