צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

ענק בין גמדים: "לנתניהו אין אף מתחרה במערכת הפוליטית"

"יכל להיבחר בקלות לנשיא ארה"ב" ו"הנכס הכי גדול שהיה לימין מאז בגין": ד"ר ברוך לשם חושף בספר חדש את כל מה שלא ידעתם על ההתנהלות התקשורתית והשיווקית של ראש הממשלה • וגם: כך תראה המערכת הפוליטית ביום שאחרי נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ד"ר ברוך לשם, לשעבר יועץ תקשורת של פוליטיקאים בכירים וכיום מרצה מבוקש באקדמיה, העניק לאחרונה ראיון לעיתון 'מקור ראשון', לרגל הוצאת ספרו 'נתניהו – בית ספר לשיווק פוליטי'. בראיון, בדיוק כמו בספר, מנסה לשם לנתח את היתרון התקשורתי של נתניהו על פני כל מתחריו בזירה הפוליטית ולהבין איזה יורש ריאלי יכול לקום לו בזמן הקרוב.

לשם מקדים ואומר כי בדעותיו הפוליטיות הוא איש שמאל. "בכל השנים מאז רדפתי את נתניהו ורציתי לסייע להפלתו. הייתי בצוות האסטרטגי של אהוד ברק בבחירות 1999, ולאחר שעברתי לאקדמיה תקפתי את נתניהו במשך שנים רבות בעמודי הדעות של 'ידיעות אחרונות'. ראיתי בו דמון, רע מוחלט. מבחינתי הוא האיש שעצר את תהליך אוסלו, ובעיקר הוא פוליטיקאי לא אמין. שטיקאי וטריקאי. לפני שנתיים החלטתי לכתוב ספר על תופעת נתניהו, והפעם מהזווית המקצועית שלי כאיש אקדמיה".

לדבריו, "גיליתי כמה דברים שבהחלט חוללו שינוי ביחס שלי לנתניהו, גם אם נשארתי איש שמאל שתומך בתהליך מדיני. הדבר העיקרי שגיליתי נוגע לעניין חוסר האמינות. נתניהו נתפס בשמאל כפוליטיקאי שמזגזג, אבל לאורך כל עבודת התחקיר והנבירה בחומרי הארכיון, לא מצאתי ולו ראיה אחת לכך שהוא שינה את עמדותיו. לדעתי נתניהו הוא אחד האנשים העקביים ביותר במערכת הפוליטית. לגבי החזרת שטחים, למשל, בקמפיין של 1996 הוא הצהיר על מחויבותו להחלטות הממשלה בנושא אוסלו. ההחלטות האלה למעשה כללו את מה שהפך בתקופת נתניהו להסכם חברון והסכם וואי. אבל במקביל, בכל הפורומים הוא אמר שזהו – שם מבחינתו זה נעצר. וכך היה".

גם נאום בר אילן אינו מהווה ראיה לזגזוג, לטענת לשם. "נכון שבנאום בר־אילן הוא כביכול הסכים לפתרון שתי המדינות, אבל תראה אילו תנאים הוא הציב. צריך להקשיב היטב למה שאמר אביו ז"ל, בנציון נתניהו, כחודש אחרי הנאום. הוא הבהיר שבנו 'לא תומך במדינה פלסטינית, אלא רק בתנאים שהערבים לא יקבלו לעולם'. כלומר, זו טקטיקה שנגזרה לא מעט מממשל אובמה, שהיה אז בתחילתו ואילץ את ראש הממשלה לתמרן".


"התרגל לעידן הרשתות החברתיות". בוידאו: נתניהו לועג לאהוד ברק)

עיקר ספרו של לשם מתמקד בניתוח של יכולותיו התקשורתיות של נתניהו. "מדובר במכונה משוכללת. נתניהו הוא הנכס הגדול ביותר של הימין מאז מנחם בגין, בעיקר בשל יכולותיו התקשורתיות, ופחות בשל דעותיו. הוא לא רק הקמפיינר הטוב ביותר בארץ, אלא אחד הקמפיינרים הטובים בעולם. הוא בדרגה אחת עם ביל קלינטון וברק אובמה. מבחינת יכולותיו התקשורתיות, נתניהו היה מסוגל להיבחר בקלות לנשיא ארה"ב, אילו רק נולד שם. אני יכול לאהוב או לא לאהוב את זה, אבל הוא תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה".

לשם מתפעל מהעובדה שנתניהו הצליח להסתגד בקלות לעידן האינטרנט והרשתות החברתיות. "יש לו כישרון ענק. גם את הטלוויזיה הוא היה צריך ללמוד בשעתו, ועשה זאת. לגבי הגיל, זה לא בהכרח משתנה שמשפיע. רונלד רייגן היה בן 69 כשנבחר לנשיאות ארה"ב, ובגיל 73, כשהוא כמעט סנילי, זכה בקדנציה שנייה. המשותף לשניהם, וגם לקלינטון ואובמה, הוא המפתח החשוב ביותר: יש להם מראה של נשיא או של ראש ממשלה".

עוד מדבריו של לשם בראיון: "באחד העימותים של בחירות 2016, דונלד טראמפ אמר להילרי קלינטון 'את לא נראית כמו נשיא', והוא צדק. הדפוסים הללו נקבעו בארה"ב, ומשם הם הגיעו לישראל. התנאי הראשון הוא הופעה אסתטית ועוברת מסך. מישהו שאתה מסתכל עליו, והאינסטינקט שלך אומר – 'אני אוהב אותו, אני סומך עליו'. זה לבד כמובן לא מספיק… צריך גם הקרנה של מנהיגות – מראה חזק, וכריזמה. מדובר בתמהיל נדיר, שנותן ערך מוסף מעבר לתמיכה שקשורה לדעות פוליטיות".

"בישורת האחרונה לקראת בחירות 2015 זה בלט מאוד. הוא היה בפיגור בסקרים, פובליציסטים כבר כתבו 'ריד מיי ליפס – נתניהו מפסיד', ומה הוא עשה? 44 ראיונות בשבוע, כולם מלשכת ראש הממשלה, על כל סמליה. זה, וההופעה הסמכותית, הקול העמוק והבוטח, הקרנת הכוח – הכול יחד יוצר את 'המראה של ראש ממשלה'. למתחרה שמולו, בוז'י הרצוג, היה חסר קול סמכותי והופעה בוטחת יותר. יונית לוי ואודי סגל תמצתו זאת יפה כשכתבו ב'טאבלט' האמריקני: 'הרצוג, שבשיחות פרטיות עשה רושם של אדם רגוע וחכם, הופך לנער בר־מצווה נרגש כשהוא ניצב מול מצלמות. נתניהו, מנגד, תמיד דלוק. תמיד בהופעה. גם אם אין מצלמה בחדר'. זהו נכס אדיר".

לטענתו של לשם, "נתניהו מוכשר בצורה בלתי רגילה, והוא שר האוצר הכי טוב שהיה כאן. איש מאוד מסודר שעובד לפי הספר, לא חאפר. אבל הוא לא היה מחזיק מעמד בלי היכולת התקשורתית שלו. אהוד ברק יותר מוכשר ממנו מבחינת ניתוח מצבים וניהול, אבל לא שרד בתפקיד כי הוא לא מסוגל להחזיק כך את התקשורת. עובדה שמאז הוא גם לא מצליח לחזור. אין לו המראה הדרוש ואין לו היכולת. ברק היה סופרסטאר על הנייר, אבל בשטח התרסק כי הוא נתפס כמו איזה אנדרואיד שהגיע מכוכב אחר, גאון מוזר שמדבר מעל הראש של אנשים".

//www.jdn.co.il/video/917170

ומה יקרה ביום שאחרי נתניהו? "תהיה ממשלת אחדות לאומית. כל הגמדים יתאספו יחד להחזיק בשולי השלטון. גדעון סער, למשל, הוא לא דמות מפחידה מבחינת השמאל, והם יוכלו לשבת איתו באותה ממשלה. נחזור לשנות השמונים ולממשלות אחדות 'למען עם ישראל'. אין דמות דומיננטית שיכולה לתפוס את מקומו של נתניהו".

לשם נשאל מי מהפוליטיקאים כיום מתקרב ליכולותיו התקשורתיות של נתניהו, והשיב: "מכל הקאדר הנוכחי, היחיד שזה קיים אצלו ברמה מסוימת הוא יאיר לפיד, וגם הוא עדיין בוסר. בנט היה תקווה גדולה, אבל לדעתי הוא לא מצליח להציג את מלוא התמהיל של 'מראה ראש ממשלה' טלוויזיוני, גדול מהחיים".

אביגדור ליברמן? "אם תפקיד שר הביטחון לא נתן לו את זה, שום דבר כבר לא ייתן לו את זה".

בוגי יעלון? "הוא דרג ב'. פוליטיקאי רע עם הופעה נוראית".

אבי גבאי? "דוגמה למנכ"ל מצוין שסומן ככוכב בתחום העסקי, ולא מצליח לשכפל זאת בתחום הפוליטי. אתה צריך חיבור בין שני דברים – יכולות ניהול מצוינות, ולהיות כוכב־על שיודע לסחוף המונים. וגבאי לא סוחף".

משה כחלון? "פוליטיקאי למשימות מיוחדות, אין לו פוטנציאל להיות ראש ממשלה".

מדוע לדעתו רמטכ"לים לשעבר (חלוץ, אשכנזי וגנץ לדוגמא) מתקשים להשתלב בפוליטיקה? "לדעתי, אהוד ברק חיסל לטווח זמן לא קצר את הדגם של רמטכ"ל שיכול להיות ראש ממשלה, כי הוא היה הבטחה ענקית שהתרסקה. בנוסף, מכל החבורה הנוכחית אין אף אחד עם פוטנציאל להיות ראש ממשלה. זה לא הדור של רבין, משה דיין ואריאל שרון, שהגיעו מבתי גידול מפלגתיים, והיו פוליטיקאים במהותם כבר בצבא. לדור הנוכחי של הגנרלים אין סוציאליזציה פוליטית שתאפשר להם להציג דמות שתהיה אהודה בציבור.

גם בארה"ב, מאז דווייט אייזנהאואר לא נבחרו רמטכ"לים לנשיאות. הם נוקשים מדי, קשה להם לזרום עם תהליכים חברתיים. החברה הפכה להיות אזרחית, ואנחנו מסתכלים על פוליטיקאי לא כאביר על סוס לבן, אלא כמי שמסוגל לתמרן במערכת פוליטית. לרמטכ"לים שלנו יש קורות חיים מרשימים, אבל הם לא מסוגלים לשדר את הכריזמה והחן, ולהקרין את מה שהציבור רוצה ודורש מהמנהיגים שלו. כדי להקדיש את חייך לצבא אתה צריך סוג של מרובעות שלא מתאימה לפוליטיקה. כל זה לא אומר שבצה"ל לא מתבשלת עכשיו איזו דמות של כוכב־על שכן יצליח, אבל הרמטכ"לים־לשעבר הנוכחיים הם לא כאלה. כולם מתרסקים. הם יהיו מקסימום שרי ביטחון".

האשר לפרשיות הפליליות בהן מעורב נתניהו אומר לשם: "אני מתקשה לראות איך ראש הממשלה יוצא מזה בלי כתב אישום. היועץ המשפטי לממשלה, שנושא את עיניו למשרה בבית המשפט העליון, לא יוכל לסגור את התיק לנוכח הראיות והמשמעות הציבורית. נתניהו יודע שלא יצליח לעבור את זה, ולכן מה שהוא ינסה לעשות זה להפוך את סעיפי האישום לקלים ככל האפשר, או להגיע לעסקת טיעון שתכלול ביטול קלון תמורת התפטרות, כמו שעשה רבין בפרשת חשבון הדולרים של אשתו. המודל של נתניהו בנושא הזה הוא ריצ'רד ניקסון, שאחרי פרשת ווטרגייט חזר להיות מרצה מבוקש שהאמריקנים מאוד העריכו…בשביל זה הוא צריך לצאת בלי קלון, כלומר שלא תהיה הרשעה בשוחד או בעבירות חמורות אחרות. נתניהו הולך לעסקה. אני פשוט לא יכול לראות דרך אחרת שבה הוא יצא מזה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין כלום כי לא היה כלום !
לא יעזור לשמאל, כל התרגילים, כדי לחסל יריבים פוליטיים.
הד"ר (במרכאות) מוכן אפילו לפרגן לנתניהו, הכל בשביל השורה האחרונה, "אני לא רואה איך הוא יוצא בלי כתב אישום".

כמה שזה מעצבן לאות את הנהנתן הזה בשלטון, כל מילה פנינה, הבעיה שאין לו שום יורש ברמת האינטלגנציה המראה והממלכתיות שהוא משדר.

ממילא על ניתוח האישיות – ניחא! מחמאות לנתניהו.
אבל על ניבוי העתידות, מי ישאל את הלשם הזה כשהתחזיות למשל יתבדו אחת לאחת?

אמת לאמיתה!!
והדברים ידועים!!

השמאל הביא את ישראל למצב של מלך ושלשה חילים,
ונתניהו הצליח להחזיר מלכה ושתי טורות.

ענק ?
רשע שאוכל נבילות מחלל שבת !
כל מה שרשעי השמאל רק רוצים לעשות
הצדיק הימני הזה עושה בפועל ממש ואף גרוע מהם
השי"ת יעזור – יתמו חטאים ולא חוטאים

יאיר לפיד לא יורש כי אין לו אפס קצהו של הבנה בשום תחום יש לו רק מראה טוב ולא יותר מזה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture