הדבר ההזוי שבו רציתי לשתף את הקוראים, הוא כזה: כשמפקחת ביה"ס שמעה את הנתונים הנ"ל היא פערה זוג עיניים ושאלה בתמיהה רבתי: איך היא מסתדרת בכיתה ב' עם קשיים כאלה?!?!' / חני אופנהיימר בטור על וועדות השילוב

שלום רב

אני אמא של תהילה יש לה קושי משמעותי בקריאה, היום היא לומדת בכיתה ב', מורת השילוב שאבחנה אותה (באבחון בלתי פורמאלי) פירטה לי את הממצאים ואמרה כי במדידה של קצב הקריאה שלה היא קוראת 17 מילים לדקה ויש לה כמעט 50% שגיאות. זאת אומרת שחצי מהטקסט היא קוראת עם שגיאות שאת חלקן מתקנת בעצמה.

הדבר ההזוי שבו רציתי לשתף את הקוראים, הוא כזה: כשמפקחת ביה"ס שמעה את הנתונים הנ"ל היא פערה זוג עיניים ושאלה בתמיהה רבתי: איך היא מסתדרת בכיתה ב' עם קשיים כאלה?!?!" אבל למרבה האבסורד לקראת ועדות השילוב הוחלט כי תהילה שלי לא תעבור ועדת שילוב השנה, כך שאין לה סיכוי לקבל שעות שילוב.

כמובן שתדהמתי הייתה רבה ושלא לדבר על התסכול… עשיתי בירור מהיר, ויסודי, והתברר כי בשל העובדה כי היא אינה מתקשה מאוד, אין לה קושי לימודי חמור, לבנות אחרות יש קושי מורכב יותר והן כלל לא מסתדרות בלימודים. תהילה היא ילדה מוכשרת, ומלבד הקושי (הגדול!) בקריאה וכתיבה, יש לה מוטיבציה כל כך גדולה והיא מקשיבה ומתאמצת ומגיעה להישגים טובים, ולכן בכיתה היא עושה רושם של תלמידה טובה, ואי אפשר להקצות לה שעות שילוב…

את כל זה אני מספרת היום אחרי שהבנתי, למורת רוחי, שבבעיה של תהילה לא כדאי לי לחכות עוד, אלא למצוא פתרונות מחוץ לקופסה…

מילה של אשת מקצוע

אכן. הדברים כואבים אך מציאותיים. לממסד משאבים מוגבלים. מוסדות הלימוד מקצים את שעות השילוב והסיוע על פי אמות מידה המוכתבות להם מגבוה, ולעיתים קרובות יש מי שנופל בין הכיסאות. שעות שילוב מוקצות לצרכי תלמידים עם בעיות מורכבות המשפיעות על כל תפקודם הלימודי.

אבל הבשורה הפחות טובה היא, שגם הילדים הזכאים לשילוב, עלולים שלא לקבל פחות מדי: 2-3 שעות שבועיות של סיוע פרטני וקבוצתי, לעיתים קרובות, אינם עושים את ההבדל ואינם מצליחים לגרום לשינוי משמעותי, גם אצל מי שכבר זכאי לשעות אלו… כך שלפעמים אתה מוצא את עצמך יוצא קרח מכאן ומכאן.