דובר צה"ל

חיזבאללה מאיים גם על הגבול הימי של ישראל שנערכת לאתגר

בצה"ל מוטרדים מהאפשרות של חיזבאללה לירות טילים לעבר אסדות הגז של ישראל ובכך לגרום למשבר במשק, בנוסף לאיום על המים הכלכליים של ישראל. ארגון הטרור הלבנוני פרסם תיעוד המאיים על אסדות הגז ובצה"ל מציגים את הספינה החדשה שתגן עליהם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

(בוידאו: האיום של חיזבאללה לפגוע באסדות הגז)

יכולות הטילים של חיזבאללה בלבנון לא רק מהוות איום על שטח מדינת ישראל, אלא מסוגלות להיות משמעותיות אפילו יותר בלב ים. לדוגמה, פגיעה באסדת גז עלולה להוות נזק גדול בהרבה מנפילה של טיל בלב עיר מיושבת, ובצה"ל מוטרדים מהנושא. "אנחנו מניחים שיש בידי חיזבאללה טיל מדויק שיכול לפגוע באסדות", אמר השבוע קצין בכיר בחיל הים בתדרוך לכתבים צבאיים.

על פי ההערכות במערכת הביטחון, במידה וניזקת אסדה בשעת פעילות היא תצא משימוש לחלוטין ולא תוכל לחזור לקדמותה. לעומת זאת, אילו תיפגע שלא בזמן פעילות, יידרשו כמה שבועות להחזיר אותה לכשירות ופעילות מלאה. "אנחנו מתמודדים עם טכנולוגיות איראניות", הוסיף הקצין בכיר. "הטילים שעוברים משם לחיזבאללה מתקדמים ומכסים את כל שטח המים 'המעניינים והכלכליים' של ישראל", הוא ציין.

האתגר הימי של מדינת ישראל הוא מורכב ולא פחות פשוט ממה שקורה ביבשה. סוריה ולבנון היא זירה אחת גם במקרה הזה, והנגישות לחימוש שיכול לפגוע בצורה מדויקת באסדות – גדולה. במערכת הביטחון מתייחסים ברצינות לאפשרות לפיה יהיו ניסיונות כאלו בעתיד הקרוב, כאשר ההנחה היא שחלק מהטילים שיש ברשות חיזבאללה, מיועדים לפגוע במאגרי הגז הישראליים.

יוחאי עופר מסביר במקור ראשון כי מרחב 'המים הכלכליים' של ישראל נקבע לפי כללי גבולות בינלאומיים. שטחו 28 אלף קמ"ר, ומרחקו בין 70 ועד 110 מייל מקו החוף. למעשה, 13,500 קמ"ר נמצאים כיום בשליטה ישראלית. בעתיד, כאשר יוקמו אסדות גז נוספות, השטח יגדל ל-44 אלף קמ"ר. וכדי לקבל פרופורציות, גודל המדינה כיום הוא 22 אלף קמ"ר.

במרחבים הללו, ישנה פעילות חופשית של כלי שייט אזרחיים וצבאיים, ומתקני חברות האנרגיה בלב הים הם גדולים, נייחים וחשופים מאוד – מה שהופך אותם למטרה נוחה לגורמים מפגעים. היום נדרשים בחיל הים להגן על שתי אסדות, אך בעתיד צפויות להתווסף עוד שתיים לפחות, כאשר ספינות הטילים, "סער 6", מיועדות להיות העוגן המרכזי במשימה.

(בוידאו: הספינה החדשה של חיל הים, סער 6, שתגן על אסדות הגז)

בחודש מאי 2015 חתמה ישראל עם גרמניה על הסכם הצטיידות של זרוע הים בארבע ספינות כאלו המכונות – "ספינות מגן". הראשונה תהיה מוכנה רק בסוף 2019 ותגיע לישראל בראשית 2020 ולאחר מכן תידרש לעבור תהליך ארוך של התקנת מערכות ישראליות כדי להכשירה לפעילות מבצעית. בין היתר, על הספינות הללו יוצבו מערכות יירוט מיוחדות ובשעת חירום כל ספינה תוצמד לאסדה. "התחייבנו שאנחנו מאבטחים כל אתר במרחב 'המים הכלכליים'", הצהיר הקצין הבכיר.

לא לחינם מתייחסים לאיום הימי ברצינות. מעל 60 אחוזים מייצור החשמל בישראל מבוסס על גז טבעי, ובתחילת העשור הבא, על פי נתונים שמסרו היום בחיל הים, התלות הזו צפויה לעלות ל-75. מוקדי האספקה יהיו כמובן אתרי הקידוח במרחב 'הישראלי' ומכאן גם ניתן להבין את החשיבות שלהם, ואת הרצון של הצד השני לשבש את פעילותם. "אין תחליף אמיתי לגז", הסביר אותו קצין. "סולר יכול להספיק למספר ימים, והעתיד האנרגטי שלנו הוא בגז. אי אפשר לנהל מערכה צבאית ארוכה בלי שהאסדות יפעלו".

גם רובו המוחלט של הסחר הישראלי מתנהל דרך הים – 99 אחוזים. מספר הנמלים ונתיבי השיט מצומצמים, וכל פגיעה בהם עלולה להיות קריטית ביותר. "בלי אפשרות לנוע דרך הים עם אניות סוחר ברור מה יהיה המחיר הכלכלי של דבר כזה. התעבורה הימית, יש לה רגישויות, חלקן מאוד משמעותיות", טען הקצין הבכיר. במצב בו תפגע אנייה בדרכה לישראל, הפרמיות ומחירי הביטוח יעלו באופן אוטומטי, ואניות דומות יפסיקו להגיע כי זה לא יהיה להן כלכלי. "זה היה ככה- וככה זה יהיה", סיכם הקצין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בזמנו כאליבי לוועדת שישינסקי,
חיל הים הוציא שומא של 3 מיליארד דולר להגנה על אסדות הגז,
בעוד החברות הציגו חברה אבטחה שהייתה מוכנה לעבוד בעד 100000 דולר בלבד.
לא ברור אם חיל הים נוצר להגנה מחיזבאללה,
או שחיזבאללה נוצר להצדיק את חיל הים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture