50 שנות תורה: תכונה לקראת המעמד ההיסטורי "ולהאדירה" לחיזוק וביסוס כולל אברכים אנטוורפען

תכונה רבתי ניכרת בימים אלו בעיר אנטווערפען, עם מלאת יובל שנים לכולל הוותיק והייחודי בעיר שכבר קנה שם בעולם התורני. הכולל המפורסם של העיר (שטוט) זכה להעניק צביון טהור לקהילת קודש אנטוורפן עוד בשנות ייסודו מחדש. לאחר השואה.   

בימים אלו ניכרת התגייסות של כלל תושבי אנטוורפן, ידידים, בוגרים ואנשי מעשה, למען חיזוק וביסוס הכולל. כאשר כולם מרימים תרומת קודש להחזקת מקום תורה ולהאדיר מקום משכן מלך.

היה זה לפני חמישים שנה. כשהגיעו אברכים מישיבות בארץ להתגורר באנטוורפן, והנה, אין שום כולל בעיר.

באותה תקופה אנשים עשו מסחר רב ובהצלחה רבתי בעיר היהלומים המפורסמת. דימו לחשוב שהכסף שם ממש נקטף מהעצים. אבל האברכים הללו שאלו את עצמם: מה עושים בשביל התורה שכאן?! ומהכל, הם מבקשים  להם מקום תורה, ומי ייסדנו?!.

אמנם תושבי העיר כולם חסידים ויראים. והם מקובעי עיתים לתורה. אבל 'כולל' אין בנמצא. ואלו ה'עשרה בטלנים' שמקיימים את העיר כדי שתהיה 'עיר גדולה' בלשון חכמינו, מבקשים להם אכסניה של כבוד.   אכן, לבסוף נמצא להם מקום נכבד, בבית הכנסת הגדול של העיר.  הם כמובן לא קיבלו 'מילגה', ואף לא שכר של 'כבוד'. שכן, בטלנים היו…  אבל לעומת זאת בתוככי הכולל, כדוד רותח!.  האברכים עשו להם תנאי סף וחובה. ואסור היה לאחר. ומי שלא שומר את הזמנים, נקנס בכסף שבקושי היה לו. אף נדרש מהאברכים ללמוד ברציפות ולא לדבר שום דיבור חולין. הכולל התחיל בשעה שלוש בצהרים ועד שבע בערב. ואחר איזה זמן שראו ברכה עצומה בעמלם, הרחיבו את המסגרת כבר משעות הבוקר.

מבין עשרה הראשונים שהקימו את הכולל בשנת תשכ"ז , ואשר נוטלים שכר רב, הלא המה: הר"ר מנחם אהרון צויבל הי"ו, הר"ר יעקב שרייבר הי"ו שלומד עד היום תמידין כסדרן, בכולל. האחים הר"ר יעקב וקשטוק והר"ר חיים וקשטוק לאוי"ט, הר"ר יחיאל מיכל רויטנברג הי"ו , הרב יהודה עביר פלדמן הי"ו, ועוד.

המסגרת הראשונה הוקמה בראש חודש כסלו תשכ"ז ומאז לא פסק קול תורה אפילו יום אחד. (הכולל הוא גם ביום שישי).  במשך השנים נבנה בנין מיוחד לכולל אשר הלך והתרחב וכבר מנה עשרות אברכים. תושבי אנטוורפן אשר חזו במתחולל בינותם, היטו שכם, וכך הביאו ראש כולל מגייטסהד  את הגאון רבי חיים יוסף הורוויץ שליט"א הידוע לשם ולתפארה בשקדנות ובריתחא דאוריתא, ונתפרסם רבות בהגיון טעמו בליבון סוגיות באופן נפלא.  על כל עניני הכולל  ממונה היה גאב"ד ירושלים הגאון האדיר ר' יצחק טוביה וייס שליט"א  אשר באותה עת התגורר באנטוורפן וכיוון את הלומדים והכריע בעניני השעה.

עשרות רבנים למדו בבית המדרש והכולל הוותיק. רבים מהם נושאי כלי הקודש שבדור. וממלאים תפקידם בישיבות, וכרבני ערים בעולם, וכמגידי שעורים מפורסמים. מתוכם  רב ביהמ"ד ויז'ניץ הגאון רבי שמואל לוריא שליט"א. רב ביהמ"ד 'זכרון בנימין' הגאון רבי אברהם ארנטרוי שליט"א. מכולל זה יצאו במשך השנים רוב מניין ובניין של רבנים המפארים פארות את 'מזרח' קהילות הקודש.  כמו רבה של הקהילה החרדית בבאזל – שוויץ ורבנים בלונדון ומנצ'סטר.  רבי חנניא יו"ט ליפא טייטלבוים דיין של סאטמ.  הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א רב ביהמ"ד היכל אהרון של בעלזא מחנובקא, ראשי ישיבות  הגאון רבי חיים אריה שפיץ ראש ישיבת עץ חיים ווילריק , הגאון רבי דוד שפרינצלס שליט"א ראש המכון לסמיכה בבריסל,  הגאון רבי מנחם מנדל טברלוויץ ראש ישיבת חב"ד אנטוורפן, הגאון רבי בנימין פוגל ראש ישיבת הרמה ויז'ניץ , הגאון רבי יחיאל יהושע רבינוביץ רב ביה"מד שפיקוב  ועוד ועוד.

הכולל הוותיק באנטוורפן מונה מעל חמישים אברכים, מכל הקהילות החסידיות בעיר (אשר לכמה מהן זה כולל יום שלם היחיד באזור).

הכולל שהוקם במסירות נפש לפני חמישים שנה ע"י בוגרי הישיבות מהעיר אשר רצו לשמר את אוירת הקדושה הישיבתית גם בחוצה לארץ, ראו ברכה בעמלם.  כיום מקהילת אנטוורפן זוכים לראות פרות מפוארים של תורה ועבוידה כאחד.  המססגרת המיוחדת של לימוד בדבקות ממשיכה זה למעלה מיובל שנים. קול התורה נשמע ברציפות בקהילה החרדית והקול הוא קולו של יעקב.

לאירוע הגדול המתקיים ביום שני הקרוב  הוזמנו התלמידים, תלמידי חכמים,  לכל אורך שנות קיומו של הכולל. וכן כל התומכים לאורך שנות חיים של כולל זה. המעמד הגדול מוקדש בכדי להוקיר רבנן ותלמידיהון ומחזיקי ותומכי הכולל בעיר ומחוצה לה. לקראת הכינוס התורני, הופק ספר מיוחד ובו  דברי זכרונות מימי הכולל  לאורך השנים, וכן ברכות לחברי הכולל ולהעומד בראשם ראש הכולל הגאון הגדול רבי חיים יוסף הורוויץשליט"א. מזכרת מיוחדת הקושרת את הנדיבים עם לומדי הכולל שלומדים כעת הלכות שבת ויו"ט הופקה במיוחד.

לכבוד המעמד הגדול, זכו אברכי הכולל לברכות על מבצר הקודש  מאת מאורי הדור. מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי שליט"א  אשר כתב ברכתו הנרגשת לכבוד הכינוס .. מרן ראש הישיבה הגאון הגדול רבי גרשון איידלשטיין שליט"א. כ"ק גאב"ד ירושלים הגרי"ט וויס שליט"א, שהוא מראשי העומדים בראשות הכולל בהכוונתו לאורך שנים. וכן גאב"ד זכרון מאיר רבי חיים וואזנער אלו אף הוסיפו בחתימם קריאת וברכת קודש מיוחדת לתומכי הכולל.

את המעמד יפאר אורח הכבוד הגאון רבי שלום בער סורוצקין שליט"א ראש ישיבת עטרת שלמה בארה"ק שיבוא במיוחד למעמד וישא בו את המשא המרכזי, כדי להגדיל תורה ולהאדירה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו