צילום: פלאש 90

ר"מ פולין באנדרטה למשתפי פעולה עם הנאצים; דיון דחוף במשרד החוץ

דיון דחוף במשרד החוץ בעקבות המשבר המתמשך מול ממשלת פולין. שר החינוך החליט להמשיך את מסעות התלמידים לפולין. עוד לפני שהשווה בין הפושעים הפולנים ל"פושעים היהודים", ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הגיע לחלוק כבוד למחתרת ששיתפה פעולה עם הנאצים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי תכנס דיון דחוף במשרד החוץ בעקבות המשבר המתמשך מול ממשלת פולין. בעקבות התבטאותו האחרונה של ראש ממשלת פולין אמרה: "דברי ראש ממשלת פולין הם חמורים, ודורשים התנצלות בפני העם היהודי על עיוות זיכרון השואה. לא ניתן לקבל השוואות מקוממות כאלה. לאור המשבר המתמשך בנושא זה מול ממשלת פולין, בכוונתי לכנס דיון דחוף במשרד החוץ עם כל הגורמים הנוגעים בנושא."

שר החינוך נפתלי בנט התייחס לדברי ראש ממשלת פולין והודיע כי החליט להמשיך את המסעות לפולין למרות המשבר "שקלתי זאת לעומק והחלטתי להמשיך את המסעות לפולין. מטרתן להנחיל את זיכרון השואה והן, עובדתית, הכלי האפקטיבי ביותר לכך. ההכנות, הכרת חיי יהודי פולין, ומעל לכל, הביקור באושוויץ-בירקנאו – הם ללא תחליף. לא נעניש את עצמנו בשל התנהלות ממשלת פולין", אמר בנט.

ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי השווה אתמול בין פולנים שסייעו לנאצים לבין משתפי פעולה יהודיים בתקופת השואה בנאום בוועידת מינכן לביטחון. מרוביצקי השיב לשאלה של העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, שישב בקהל, על החוק הפולני שאוסר לטעון שהעם הפולני היה מעורב בפשעי הנאצים.

במהלך הכנס, ברגמן סיפר על עברה של אמו ניצולת השואה. בשלב מסוים הפנה שאלה למורביצקי: "אם אספר את הסיפור שלה בפולין אהיה פושע?". מורביצקי השיב בשלילה והוסיף: "אין ספק שהיו פושעים פולנים (בזמן המלחמה) כמו שהיו פושעים יהודים, כמו שהיו פושעים אוקראינים".

אחר כך המשיך מורביצקי להדגיש את חלקה של פולין בהצלת יהודים בשואה, חרף הביקורת שנמתחה באחרונה על החוק שאושר בארצו. "פולין הייתה המקום היחיד בעולם בו אזרחים, שכנים, משפחות וכפרים שלמים נרצחו רק בגלל שעזרו ליהודים", אמר.

ר"מ פולין חלק כבוד למחתרת ששיתפה פעולה עם הנאצים

מתברר שראש הממשלה הפולני ממשיך לעורר סערה ועם דבריו המקוממים את מול לא הספיקו היום פורסם כי לפני השתתפותו בכנס מינכן ר"מ פולין חלק כבוד למחתרת ששיתפה פעולה עם הנאצים.

משרדו של ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי פרסם תמונה שלו שבו הוא נראה עומד לצד האנדרטה של המחתרת הפולנית "בריגדת הצלב הקדוש", ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה.

במשרד ראש הממשלה הפולני צייצו את התמונה וציינו כי הוא הדליק נר זיכרון והניח זר פרחים. המחתרת הפולנית הורכבה מאנשי ימין קיצוני ולחמה גם בגרמניה. עם זאת, מסיבות טקטיות, לקראת סוף המלחמה היא שיתפה פעולה עם הצבא הנאצי כדי להתמודד עם הכוחות הסובייטים ולמנוע מהם השתלטות.

דבריו של מורבייצקי ממשיכים לעורר הדים. ג'וני דניאלס, ראש ארגון "ממעמקים" שנחשב מקורב לראש ממשלת פולין, פרסם פוסט שבו יצא נגד דבריו. "הכחשת שואה זה לא רק להכחיש את עובדות שהשואה התרחשה, אלא גם קשור להמצאת עובדות שמתאימות לנו ולנרטיב. הכחשת שואה זה לקרוא למחנות המוות הנאצים 'פולנים'. זה גם להעריך כשווים משתפי פעולה פולנים ויהודים", כתב דניאלס בפוסט שלו.

הוא הוסיף: "אנחנו צריכים להיות בהירים וכנים, היו יהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים בקנה מידה זעיר. רובם עשו את זה מתוך תקווה שזה איכשהו יציל את חייהם או חייהם של אחרים. רוב רובם של אלפי משתפי הפעולה הפולנים עשו זאת מרדיפת בצע או שנאה טהורה. ההבדל האדיר בין משתפי פעולה פולנים ויהודים הוא הסיבה שלהעריך אותם כשווים זה לחלוטין הכחשת שואה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture