שלושה מכל ארבעה ישראלים לא משתמשים באפליקציות או באתרים ייעודיים המאפשרים להם להשוות מחירים של סל הקניות לבית, כך עולה מסקר חדש שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי שיצוין מחר (15.3) ברחבי הגלובוס.
על פי הסקר, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, רק 11.5% מכלל המשיבים נוהגים להשוות תמיד או לעתים קרובות את המחירים של סל הקניות לבית באמצעות מידע שזמין היום ברשת. “על אף שהצרכנים בארץ משתדלים לא לצאת פראיירים, דבר שאנו רואים בין היתר בעלייה של הרגלי הרכישה שלנו מאתרי הסחר בחו”ל, עדיין לא כולם מודעים לכלים שעוזרים להם לחסוך ולתקנות שמגנות על זכויותיהם כצרכנים”, מסביר עו”ד ירון לוינסון, מנכ”ל רשות ההסתדרות לצרכנות. לדברי לוינסון: “המודעות הצרכנית אמנם מחלחלת לאט לתוך עגלת הקניות של הישראלי אבל זה קורה כל הזמן ומתרחש הודות לתנאים המשתנים בשוק וההתפתחויות החדשות בתחומי החברה, הכלכלה והטכנולוגיה”.
מנתוני הסקר המיוחד שבדק ידע, עמדות ותפיסות בקרב ציבור הצרכנים עולה כי- 52.6% מהישראלים חושבים שהכנסת לא מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן. כ-70% מהמשיבים חושבים שממשלה צריכה להרחיב את הפיקוח על מוצרי היסוד וכ-20% מכלל המשיבים קוראים להחיל את המחירים המפוקחים גם על בשר, עופות, דגים, פירות וירקות.
הסקר בדק גם איך הישראלים תופסים את השפעת הצו החדש של משרד הכלכלה המחייב את רשתות השיווק והפארם להציג לצד מוצרי טואלטיקה שונים את מחירם בעולם. נזכיר כי רשימת המוצרים שעל פי הצו קיימת חובה להציג את מחירם גם בחו”ל, כוללת בין היתר, משחות שיניים ודאודורנטים. 43.6% מהמשיבים חושבים כי היוזמה תוביל להורדת המחירים ו-42.3% חושבים שהצו לא ישפיע כלל על מחירי המוצרים בארץ.
נתון מעניין נוסף מתוצאות הסקר עוסק בחוק שנכנס לאחרונה לתוקף, באשר לחובת רשתות השיווק וחנויות מזון גדולות, להציב מכשיר שקילה אלקטרוני אחד לפחות, במקום גלוי נגיש לצרכן בסמוך לסחורה הנמכרת לפי משקל, כמו למשל פירות וירקות. מתוצאות הסקר עולה כי 80.5% מהישראלים כלל לא מכירים את החוק ו4.7% מכירים את החוק אך מעולם לא נתקלו במכשיר שקילה שזמין לשימושם במהלך הקנייה. מנכ”ל רשות ההסתדרות, עו”ד לוינסון, ציין כי: “מלבד הצורך להעלות את המודעות בקרב הצרכנים ולהגביר את האכיפה, קיימת חשיבות רבה לשיתוף פעולה גם מצד הקמעונאים. לאחרונה אנו עדים ללחצים מצד גורמים מסחריים על הרגולטורים במטרה לבטל חוקים ותקנות שנועדו להגן על הצרכנים, כמו למשל תקנות ביטול עסקה וחובת הצגת המחיר על המוצר. אסור לפגוע בזכויות אלו וציון יום הצרכן מהווה הזדמנות נוספת להביא את חשיבות ההגנה על הצרכנים למודעות ציבורית”. לוינסון הוסיף כי: “עסקים שמקפידים להיות הוגנים, זוכים להערכה רבה יותר בעיני הציבור, לא רק כשמדובר במחיר. גם השנה בדקנו בסקר וראינו כי קרוב ל-70% מהישראלים היו מפסיקים לקנות בבית עסק שבו הם רוכשים קבוע, אם היו מגלים כי בית העסק פוגע בזכויות העובדים שלו”.
המודעות החברתית של הצרכנים בישראל באה לידי ביטוי גם ביחס המשתנה כלפי נושאים סביבתיים. למעלה משנה מאז כניסתו לתוקף של חוק השקיות, נראה כי יש היענות מרשימה מצד הצרכנים הישראלים לצמצם את השימוש בשקיות הניילון החד-פעמיות. מהסקר הנוכחי עולה כי למעלה ממחצית מהישראלים (54.6%) נמנעים מהשימוש בשקיות הנמכרות בקופות של רשתות השיווק.
נתונים נוספים שנבדקו בסקר: למעלה ממחצית מהמשיבים (50.7%) דיווחו כי הם משתמשים בהטבות של מועדוני לקוחות שונים לשם קניית מוצרים, קופונים, כרטיסים למופעים וארוחות. 67.2% מהישראלים נוהגים לעבור תמיד או לעתים קרובות על פירוט החשבונות החודשיים שהם מקבלים. מבין כלל החשבונות החודשיים, הפירוט שזוכה לתשומת הלב הגבוהה ביותר מצד הצרכנים הוא פירוט חשבונות האשראי (85.5%), חשבון החשמל (70.1%) וחשבון המים (68.2%) והארנונה (62.5%). לעומת זאת, רק 40% מכלל המשיבים עוברים על החשבונות החודשיים מחברות הכבלים והלוויין.
מקור: http://bizzness.net/
מעיין 2000 אינם נכללים בחוק ובכל זאת הם גובים מלקוחותיהם, לאחר שהעירו להם על כך הם כתבו שהכסף שהם לוקחים אינו קשור לחוק. ידע ציבור הצרכנים וישפוט.