צילום: פלאש 90

קרב המשואות, פשרה? נתניהו ינאם וידליק משואה

לאחר פגישה בין ראש הממשלה ליו"ר הכנסת סוכם כי נתניהו ידליק משואה. קרב הגרסאות, רגב: "נתניהו יישא דברים". אדלשטיין: "הוא יאמר מילות ברכה". האם מדובר באירוע חד פעמי או שראש ממשלה ידליק משואה מידי עשור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר הקרב הבלתי נגמר בין יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין לשרת התרבות מירי רגב הגיעו הצדדים לפשרה לאחר התערבות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

על פי המתווה שהוסכם, ראש הממשלה ידליק משואה מיוחדת, בדומה למשואה שהדליק ניר ברקת בשנה שעברה בציון 50 שנה לאיחוד ירושלים וזאת לציון 70 שנה למדינה. נתניהו גם יישא דברים קצרים כנהוג למי שמדליק משואה. בשונה מהשנה שעברה, אדלשטיין לא יעמוד לצידו של נתניהו בהדלקת המשואה המיוחדת. על פי ההסכמה בין השניים ועדת הטקסים והסמלים תקבע כי הדבר יהפוך לנוהל קבוע לפיו בכל עשור ישתתף ראש הממשלה באותה עת וידליק משואה מיוחדת לציון העשור.

על פי הדיווחים במהלך היום השרה רגב עדיין מתנגדת למהלך המוצע לפיו ראש ממשלה ידליק משואה מידי עשור, אך בהודעה שפרסמה הערב נראה שהצדדים כבר הגיעו להסכמות "אני שמחה שהעניינים האישיים ירדו מסדר היום וההיגיון והממלכתיות ניצחו" אמר רגב "הסיכום שהושג, על פיו בטקס המשואות ובאירוע לכבוד 70 שנה לישראל יופיע גם ראש ממשלת ישראל, יישא דברים ואף ישיא משואה – מוסיף כבוד לטקס, למדינה ולחברה".

רגב הוסיפה כי "כפי שהודעתי, בכוונתי לכנס את ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים אחרי יום העצמאות, ולדון בהצעות השונות שעלו בתקופה האחרונה. לרבות הצעתו של השר צחי הנגבי על פיה גם יו"ר האופוזיציה ינאם בטקס. הוועדה תמליץ על סדרי הטקס והחגיגות לאירועי ה-80, עם זאת אני סבורה שנכון ודמוקרטי יותר שאת ההחלטות הסופיות לגבי אירועי העשור הבא, תקבל הממשלה שתכהן באירועי ה-80".

בלשכת יו"ר הכנסת מיהרו להכחיש את ההודעה של רגב ומסרו כי ״לצערנו הודעת שרת התרבות אינה משקפת את הסיכום בין ראש הממשלה ויו״ר הכנסת שהושג היום בישיבתם האישית. הסיכום הושג מתוך הערכה הדדית ורצון כן לסיים את המחלוקת סביב חגיגות 70 שנים לישראל. ההבנות שהושגו בפגישה הם שראש הממשלה ישיא משואה בשם ממשלות ישראל ויוסיף מילות ברכה בהדלקת המשואה. כמו כן סוכם לאשר במיידית שנוהל זה ייתקיים בכל שנת עשור למדינה״.

מוקדם יותר היום אמרה שרת התרבות כי ההחלטה על השתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות התקבלה בתיאום איתו וכינתה את המבקרים של ההחלטה להזמין לאירוע את נשיא הונדורס "מרורים וחמוצים". השרה רגב תקפה בראיון לגלי צה"ל גם את ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון, שקרא לציבור לא לצפות בטקס, ואמרה כי הוא צריך "להתחבא ולהתבייש".

כזכור, בעקבות הצהרת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כי יחרים את טקס הדלקת המשואות במידה ורה"מ יישא דברים, גורמים פוליטיים בליכוד הבינו כי עליהם לנסות למצוא מתווה פשרה על חלקו של בנימין נתניהו בטקס. זאת כיוון שבמידה ואדלשטיין אכן יחרים את הטקס, המשמעות תהיה שהכנסת כולה תחרים אותו. נתניהו חושש שאנשי סגל ומדליקי משואות יחרימו גם הם את הטקס, והוא רוצה למנוע זאת באמצעות פשרה.

הדברים בהמשך להתבטאות של אדלשטיין בשבוע שעבר נגד שרת התרבות וחברת מפלגתו, מירי רגב. במכתב ששלח אז לכלל חברי הכנסת ועובדיה, הודיע אדלשטיין כי לראשונה מאז קום המדינה, קיים סיכוי כי הכנסת לא תיקח חלק פעיל בטקס הממלכתי של הדלקת המשואות בהר הרצל, כחלק מפתיחת חגיגות יום העצמאות.

בשבועות האחרונים התנצחו רגב ואדלשטיין בשאלת האפשרות של נאום ראש הממשלה בטקס הדלקת המשואות, שייערך בעוד עשרה ימים בהר הרצל. רגב מעוניינת שנתניהו ינאם בטקס, אך אדלשטיין טוען כי ההחלטה תפגע בממלכתיות הטקס וכי נאום ראש הממשלה באירוע הזה נוגד מסורת ארוכת שנים.

הקרב על טקס המשואות מתלהט: "יתכן והכנסת תחרים את האירוע"

בתוך כך ראש הממשלה החליט לכנס ישיבת ממשלה חגיגית ביום העצמות, ה' באייר. שרי הממשלה קיבלו הערב זימון לישיבה חגיגית בה' באייר, יום שישי, בבית העצמאות בתל אביב. במהלך האירוע, תשוחזר ההכרזה על קום המדינה מ-1948, ותוצג לשרים הגרסה המקורית של מגילת העצמאות שתובא מגנזך המדינה.

תזמון ישיבת הממשלה ליום שישי הוא חריג ביותר, בישיבת הממשלה החגיגית, כבכל שבוע בישיבות הממשלה, נתניהו ישא דברים לתקשורת, ויהיה הדובר המרכזי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture