'שערי צדק' – 365 ימים של מקצוענות והלכה

לצד איחולי "שנה טובה ומבורכת" ו"בריאות איתנה", במרכז הרפואי 'שערי צדק' בירושלים, נערכים במלא התנופה לקראת חגי תשרי, ומעניקים למאושפזים ולבני משפחותיהם, אווירת חג.

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

ראש השנה

"שני ימי ר"ה מציבים בפני המרכז הרפואי אתגר לא פשוט, אבל ברוך השם אנו מצליחים לעמוד בו בכבוד ובהצלחה", אומר הרב משה פלג, רב המרכז הרפואי. "האתגר המרכזי הוא, שכבית חולים שומר מצוות, איננו משחררים מאושפזים ויולדות לא בשבת ולא בחג. יולדת המבקשת להשתחרר בערב חג, בהנחה שהיא והתינוק בריאים, יכולה להשתחרר. יולדות אחרות נשארות במחלקה עד מוצאי החג, וכמדי שנה בית החולים נערך מראש בארגון מיטות אשפוז ליולדות הותיקות במחלקות השכנות תוך השגחה צמודה להן ולתינוקן כדי לאפשר קליטת היולדות החדשות במחלקות היולדות.

גם הסעודות המוגשות במרכז הרפואי שערי צדק, הן סעודות חג, ובלילות ראש השנה התפריט כולל תוספות של 'סימנים' כמו תפוח,  דבש  רימון, תמרים וגזר.

מלווים, יולדות וחולים שבאפשרותם להתנייד, מוזמנים להגיע לתפילות בבית הכנסת הנמצא בשימוש בכל ימות השנה. בימים הנוראים מגיעים בעלי תפילה עם ניסיון ובעל תוקע. תקיעת שופר נשמעת בכל המחלקות יותר מפעם אחת ביום. תוקעים מטעמו של רב בית החולים, נשלחים לתקוע במחלקות השונות.

וכרגיל בכל שבת וחג, נערכים קידוש והבדלה בכל המחלקות, לרווחת המאושפזים והמלווים. ובראש השנה, נלווה לכך טעם מתוק לשנה טובה ומבורכת.

יום הכיפורים

ערב יום הכיפורים נכונה לרב משה פלג, רב המרכז הרפואי 'שערי צדק', עבודה רבה. "מסורת מסורה בידינו, עוד מימיו של המייסד, ד"ר משה וולך ז"ל, שהיה עובר בערב יום הכיפורים, מיטה אחר מיטה, בודק את מצבו של החולה ומחליט האם עליו לצום, אם לאו", מספר הרב פלג. "גם כיום, כאשר בית חולים גדל לאין ערוך, המסורת נשמרת. האתגר הגדול הוא, שאי אפשר להתחיל מוקדם, כי מצבם של החולים דינמי, דברים משתנים וחולים חדשים נוספים. לכן הטוב ביותר הוא לערוך את הסבב, הכי קרוב ליום הכיפורים. דא עקא שמדובר בעבודה רבה מאוד…"

הרב פלג מסתובב עם מנכ"ל בית החולים, פרופ' יונתן הלוי, עם מנהל המחלקה בה מאושפז כל חולהו עם רופא שמכיר היטב את החולה. הם קובעים את ההמלצה, האם החולה חייב לצום, אסור לו לצום, או שעליו לאכול בשיעורים, ואם שיעורים, האם עליו להסתפק בשתייה לשיעורים, או שיש לתת לו גם אוכל?

"הסבב לוקח זמן רב, שכן גם הציבור שעדיין לא שומר שבת, מבקש לצום ביום הכיפורים וצריך לשכנע כל חולה, שאם רופא קבע שאסור לו לצום, אין לו היתר לצום!"

ב'שערי צדק' דואגים כי החולה שעליו לאכול בשיעורים, יקבל כל ארוחה מחולקת לשיעורים בכוסיות קטנות.

משנה לשנה, עם הגידול של בית החולים, הזמן המוקצה לסבב הולך ונעשה ארוך יותר. אין פלא כי הרב פלג מגיע ליום הכיפורים עייף ומותש מהסבב בכל המחלקות, אך התחושה הטובה, מאפילה על העייפות.

בהגיע היום הקדוש, נערכות במרכז הרפואי תפילות בנוסח אשכנז ובנוסח עדות המזרח. כל חולה, יולדת או מלווה, יכולים להתפלל בנוסח שלהם, בניגונים השמורים מבית אבא. אבל בכל נוסח שהוא, כולם מתפללים פה אחד לחתימה טובה ולבריאות איתנה.

חג הסוכות

לקראת 'זמן שמחתנו' נערכים במרכז הרפואי 'שערי צדק' במלא התנופה. רב המרכז הרפואי, הרב משה פלג, מספר כי בתחומי בית החולים נבנות בין 6-7 סוכות בכל שנה, העומדות לרשות הצוות, המלווים והחולים. סוכה גדולה מוקמת בסמוך לבית הכנסת, שתי סוכות בשתי הקפיטריות, סוכה בחדר האוכל, סוכה נוספת בסמוך למחלקת הילדים, וכן עוד סוכה או שתיים במחלקות שונות.

הסוכות נמצאות בשימוש רב לאורך כל ימות החג. יש חולים שמשתדלים לאכול את סעודותיהם בסוכה, או לפחות בחג ובשבת.

המרכז הרפואי 'שערי צדק' גם דואג למספר סטים של ארבע המינים הנמצאים בבית הכנסת, במחלקת יולדות ועוד. בנוסף מתנדבים מסתובבים בין המחלקות עם ארבעת המינים, ומתנדבות מסתובבות עם ארבע המינים המיועדים לנשים המברכות כמנהג הרמ"א.

וכמובן, מעל לכל, בכל חגי תשרי מקפידים במרכז הרפואי 'שערי צדק' על הדינים המוקפדים בשבת, כמו מעליות שבת, מיחמי שבת, דלתות לא חשמליות, פעילות צוות גוי ועוד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture