עלייה בקרב בני עדות המזרח העורכים בדיקות 'דור ישרים'

עם זאת, שיעור הנבדקים מקרב בני ספרד עדיין נמוך משמעותית משיעור הנבדקים בקרב בני אשכנז • משפחות להם ילדים עם מחלות גנטיות: "היום ניתן בס"ד למנוע צער ועוגמת נפש מחוסר התאמה גנטית. אנחנו קוראים לבני עדות המזרח, אל תזלזלו בזה, לכו להיבדק!"

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

להיבדק!"

הנתונים העדכניים של "דור ישרים", האגודה למניעת מחלות גנטיות, מצביעים בבירור על עלייה ניכרת שנרשמה בשנתיים האחרונות במספרם של בני עדות המזרח המבצעים בדיקות להתאמה גנטית, על מנת לבחון מראש את ההתאמה הגנטית בהצעות השידוכים גם בקרב בני הישיבות ותלמידות הסמינרים יוצאי עדות המזרח.

"דור ישרים", האגודה למניעת מחלות גנטיות, הוקמה לפני למעלה משלושה עשורים על ידי הרב יוסף עקשטיין, אשר בעידודם ובהנחייתם של גדולי ישראל שמה לה למטרה לערוך את בדיקות ההתאמה הגנטיות הנדרשות בקרב מי שהגיעו לפרקם, על מנת להביא להתאמה גנטית בכל שידוך ושידוך ובכך למנוע סיכונים עתידיים.

באותה תקופה הרכיבו הגנטיקאים הבכירים בדיקות למספר מחלות גנטיות השכיחות בקרב יוצאי אשכנז, אך ברבות השנים ובד בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית, הצליחו הגנטיקאים לבודד את המחלות הגנטיות בקרב מרבית העדות, כך שכיום מבוצעות בדיקות התאמה גנטיות לכלל עדות ישראל. משרד הבריאות אף ממליץ לקיים בדיקות גנטיות מוקדמות לכלל העדות ולכן קופות החולים מסבסדות גם את בדיקות "דור ישרים" המיועדות לכלל העדות.

עם גילוי היכולות המדעיות שיכולות לאתר מראש סכנות גנטיות עתידיות גם בקרב עדות המזרח, פרסמו בשנה האחרונה גדולי ראשי הישיבות הספרדיות ומנהלי הסמינרים בהם לומדות תלמידות יוצאות עדות המזרח קריאת קודש הקוראת לתלמידים לערוך בדיקות מוקדמות של "דור ישרים" בתחילת תקופת השידוכים מדין ההשתדלות ההכרחית ומתוך רצון למנוע צער, עגמת נפש וסבל בעתיד.

"בשנים עברו השתרשה דעה קדומה אשר בני ספרד אינם זקוקים לבצע את בדיקות 'דור ישרים', אך בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיות, נתגלו מחלות גנטיות קשות ומרות השכיחות דווקא אצל בני עדות המזרח", כתבו ראשי הישיבות ומנהלי הסמינרים בפנייתם לתלמידים אשר נמצאים בתקופת השידוכים בציינם כי "למען הצל נפשות מישראל מסבל מר ומיותר, אנו קוראים בזאת לתלמידים הנמנים על יוצאי עדות המזרח – חוסו על נפשכם ועל נפשות זרעכם ובצעו את הבדיקות".

מאז פרסום העובדה שבדיקות גנטיות מוקדמות הן רלוונטיות בקרב כלל העדות, פנו אל "דור ישרים" מספר לא מועט של משפחות מבני עדות המזרח להם ילדים עם מחלות גנטיות קשות. אחת המשפחות, משפחת א', לא ביצעה את הבדיקות הגנטיות קודם הנישואין בשל השתייכותם לעדות המזרח. ברבות הימים נולד בנם הסובל מ-A.T. – מחלה גנטית נדירה הגורמת לפגיעה קשה במערכת העצבים.

"אנחנו מתמודדים עם הקושי והניסיון הגדול ושמחנו לגלות שכיום ניתן לבצע בדיקות גנטיות ב'דור ישרים' גם לבני עדות המזרח, כאשר בכל עדה נבחנות המחלות המאפיינות את העדה. היום בס"ד ניתן למנוע צער ועוגמת נפש של נישואין עם חוסר התאמה גנטית. אנחנו קוראים לבני עדות המזרח, אל תזלזלו בזה, לכו להיבדק!".

לנוכח הדברים היוצאים מן הלב, כאמור, גדל בשיעור ניכר מספרם של בני עדות המזרח המבצעים בדיקות "דור ישרים", אך כאשר הנתונים הללו מוצלבים אל מול שיעורם של יוצאי עדות המזרח בקרב האוכלוסייה, הרי ששיעור הנבדקים רחוק מהשיעור שנרשם בקרב יוצאי אשכנז – שם שיעור הבקשות לבדיקות גנטיות ב"דור ישרים" עומד על כמעט 100 אחוזים.

לפיכך שבים ב"דור ישרים" ומדגישים את נחיצותם של הבדיקות הגנטיות לכל תלמידי הישיבות ובנות הסמינרים הנמצאים בגיל השידוכים, משום שהבדיקות הללו – כפי שהוכח לאורך השנים – מונעות מחלות גנטיות אפשריות ומונעות עוגמת נפש וסבל אשר עלולים להיווצר בעתיד. "בדיקות גנטיות חיוניות לכל אדם ומכל עדה המבקש להקים בית נאמן בישראל", מסכמים באגודת "דור ישרים".

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture