עלייה של אלפי אחוזים ביבוא אופניים חשמליים מאז 2010: "אף אחד כבר לא מדווש ולא הולך ברגל"

ב-15 החודשים האחרונים יובאו 120,363 אופניים חשמליות לארץ • הצעת חוק חדשה מתיימרת לעשות סדר בתחום הכאוטי שבין אופניים רגילות לכלי תחבורה קטלני • מנכ"ל המועצה לשלום הילד קורא להחיל חובת רישוי וביטוח על הכלים החשמליים

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום להכין לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ מירב בן ארי, וחברי כנסת רבים נוספים, לתקן את פקודת התעבורה ולקבוע קנסות על עבירות שונות בשימוש באופניים, אופניים חשמליים, קורקינט או קורקינט חשמלי.

בפתח הדיון הציג היו"ר כבל נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מהם עולה כי יבוא האופנים החשמליים רשם זינוק חד משנת 2010 ועד היום. לפי הנתונים ב-2010 עמד היבוא על כ-1158 אופניים חשמליים וב-2014 זינק ל-72,602. כמו כן, מאז תחילת השנה יובאו עוד 28,503 אופנים חשמליים ומאז אפריל 2014 ועד יוני 2015 יובאו 120,363 אופנים כאלה. "אף אחד כבר לא הולך ברגל ולא מדווש", אמר היו"ר כבל. הוא הבהיר כי צריך לקבוע כללים ברורים להתמודד עם התופעה, אך למצוא איזון נכון שלא יפגע ברוכבים.

ח"כ בן ארי הציעה לתקן את החוק כך שיוטלו קנסות של 300 שקל על העבירות הבאות: רכיבה בלי להחזיק את הכידון; אחיזה בסלולרי או שליחה או קריאת מסרון; נהיגה באופניים עם מנוע עזר או החזקה בהם על ידי נערים מתחת לגיל 14; הרכבת אדם אחר על אופניים בטרם מלאו לרוכב 14 שנים. כמו כן הציעה גם תיקון לפקודת התעבורה שנועד לאפשר לראשי רשויות מקומיות להסמיך פקחים לאכוף את עבירות הקנס. והציעה לחייב את בעלי העסקים המוכרים אופניים חשמליים למסור לרוכשים מסמך המפרט את תקנות התעבורה הנוגעות לרכיבה על הכלי. בדיון אמרה ח"כ בן ארי כי מתן סמכויות האכיפה לפקחים זה הדבר הכי חשוב. "החוק היום מאפשר להוריד את האוויר לרוכבים וזה מגוחך. יש תופעה של בריונות וצריך לטפל בה. אני בעד רוכבי אופנים אבל כל אחד עושה מה שהוא רוצה ושם קצוץ", אמרה.

קרא עוד:
[postim]

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי המשרד תומך במתן סמכויות אכיפה לפקחים, אך מי שמוביל זאת זה המשרד לביטחון פנים. באשר לעבירות הקנס ציינה עו"ד ראובני כי אין צורך בתיקון מאחר שהם כבר בתוקף. "למשל, על דיבור בטלפון תוך כדי רכיבה יש כבר כיום קנס של 1,000 שקלים", אמרה. עם זאת הוסיפה עו"ד ראובני כי נבחנת העלאת סכומי הקנס בגין עבירות אחרות, אך זאת באמצעות תיקון צו התעבורה ולא תיקון החוק. היו"ר כבל התייחס להצעת החוק הממשלתית שנמצאת בשלבי הכנה, והבהיר כי הוועדה תמשיך לקדם את ההצעה של ח"כ בן ארי ואם הממשלה תסיים עבודתה במהירות הצעתה תשולב בהצעה של ח"כ בן ארי.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אמר כי צריכה להיות חובת רישוי וביטוח על הכלים החשמליים, וקרא לחייב חבישת קסדה ברכיבה עליהם. הוא הוסיף כי תהייה בעיה לזהות ילדים מתחת לגיל 16 והתרעם על דברי ההסבר לחוק, שלדבריו עשו הכללה והציגו את כל הנערים כבעלי התנהגות בריונית. היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד נעה בן אריה, אמרה כי צריך לאפשר לפקחים לאכוף גם עבירת אי הזדהות, אחרת יצפצפו עליהם. ד"ר יעקב אדלר מעמותת אנשים באדום אמר כי התשתית לא ערוכה לקלוט את כל הכלים החשמליים, ולכן צריך להוסיף כלי רכב חשמליים רק בהתאם להתפתחות התשתית. היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, עו"ד יואל הדר, אמר כי הצעת החוק בנושא סמכויות האכיפה כבר הועברה לאישור השר לביטחון פנים. "זה נושא מורכב ותמיד יותר קל להגיש הצעת חוק פרטית מאשר להביא את כל משרדי הממשלה לאחידות", אמר. הוא הוסיף כי צריך לתת לרשויות סמכויות החרמה, אך סגנית ראש עיריית תל אביב להבי אמרה בתגובה כי היא מתנגדת להחרמה שמצריכה גם הקמת מחסנים.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי הדיון חשף את שלל הבעיות בתחום. הוא הוסיף כי הצעת החוק של ח"כ בן ארי באה ממקום נכון, אך היא דרושה עוד תיקונים ושיפורים לפני שאפשר יהיה להצביע עליה. היו"ר כבל דרש שההצעה לא תחול על רוכבי אופניים רגילים וביקש מח"כ בן ארי לשבת עם גורמי המקצוע כדי לטפל בבעיות שעלו בדיון. הוא הוסיף כי בכוונתו להיפגש בעניין עם מנכ"ל משרד התחבורה והציע לח"כ בן ארי להצטרף. "יש סדרה ארוכה של שאלות שצריך לתת עליהן את הדעת, אך נעשה את כל המאמצים לקדם את הצעת החוק", הבהיר.

אילוסטרציה: מרים אלסטר – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture