איזו עירייה גובה ארנונה על שטח משותף? ומי לא מחייבת על קירות חיצוניים?

רובם המכריע של תושבי הארץ נאלצים לשלם מיסי ארנונה גם על שטחים משותפים אך בקורב יצטרפו לחבריהם מירושלים ובני ברק הנהנים מהפטור • המשנה לרה"מ ושר הפנים סילבן שלום הודיע כי ישנה את שיטת החישוב בארנונה, כך ששיטת החישוב תהיה שיטה אחידה בכל הרשויות המקומיות בארץ ותתבסס רק על שטח הדירה ולא על שטחי עזר

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

הרפורמה המתבקשת בתחום חישובי הארנונה יוצאת לדרך: כיום קיימות עשרות שיטות מדידה של שטח דירות המגורים. גופי שלטון שונים מודדים את שטח הדירה והנכסים ע"פ שיטות שונות.

שיטות המדידה הקיימות ברשויות מקובצות ומסווגות ע"י משרד הפנים לשלוש שיטות מדידה : ברוטו-ברוטו, ברוטו ונטו. ככל שהמדידה כוללת יותר שטחי ברוטו, מחיר הארנונה עולה ועל פי רוב גם ללא כל הצדקה.

כיום, ברוב הרשויות משתמשים בשיטת הברוטו-ברוטו המחייבת בתשלומי ארנונה גם על שטח הקירות החיצוניים וגם על החלק היחסי בשטחי העזר כגון חדרי מדרגות, לובי, חדרי אשפה, חדרי מכונות, חדרי עגלות וכו'. 57% מכלל תושבי הארץ המתגוררים ב-85% מהרשויות משלמים על פי התחשיב היקר, ביניהן: אשדוד, בית שמש, באר שבע, המועצות האזוריות, המגזר הערבי ותושבי אילת.

בערים נתניה, אשקלון, בת ים, פתח תקווה, ראשל"צ ורחובות, משלמים התושבים על פי שיטת ברוטו הכוללת את שטח הדירה עם הקירות החיצוניים אך אינה מחייבת בתשלום ארנונה על שטח שאינו בשימושו הפרטי של התושב. תושבי ירושלים, בני ברק, תל אביב, חיפה, חולון ורמת גן, נהנים משיטת הנטו המוצדקת יותר לכיסם של האזרחים ומחייבת רק על השטח הפנוי שבתוך הדירה (כולל קירות פנימיים).

קרא עוד:
[postim]

המשנה לרה"מ ושר הפנים סילבן שלום: "הרפורמה בשיטת חישוב הארנונה תביא לצדק חברתי בכל שכבות האוכלוסייה ולכלל המגזרים. אין הצדקה לכך ששטחו של נכס יחושב באופן שונה בין רשות אחת לרעותה. במצב הנהוג כיום קיימת אפליה בין האזרחים, חוסר הסטנדרטיזציה אינו מאפשר השוואה יעילה בין הרשויות. בכוונתי לדאוג לכך שכל אזרח במדינה יקבל יחס זהה בשיטת החישוב לגביית מיסי הארנונה, ומבלי שישלם על שטחים נוספים, אלא רק על שטח דירתו"

יוזמת השר למעשה מדברת על מעבר לשיטת חישוב אחידה לכל הרשויות המקומיות. השיטה המועדפת תבסס רק על שטח הדירה ולא תחשב שטחי עזר. שינוי שיטת המדידה תסייע לאחידות, שוויוניות, וודאות, אי תשלום על שטחי עזר. מנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן בכור: "בהתאם להוראת השר, הנחתי על הקמת צוות עבודה מקצועי שיגיש לשר הצעה מפורטת לשיטת המדידה האחידה ונמליץ על הוראות מעבר לשיטה זו באופן אשר יפגע בצורה המינימלית בתשלומי הארנונה של התושבים מחד ובהכנסות הרשויות המקומיות מאידך."

נושא נוסף שיטופל במסגרת הרפורמה- רשימת סיווגים מצומצמת: נכון להיום קיימים 13 סיווגים עיקריים, אלפי תתי סיווגים ועשרות אלפי תתי-תתי סיווגים. סוגיה זו נוגעת בעיקר לנכסים שלא מגורים. במצב זה, קיים קושי משפטי לאבחן בין הסיווגים השונים דבר הגורם לדיונים משפטיים רבים, ומקשה על ההשוואה בין הרשויות המקומיות. השונות הרבה בתתי הסיווגים אינה מאפשרת השוואה בין הרשויות המקומיות לצרכים שונים ובפרט לצורך קבלת החלטות בבקשות לאישור חריג.

יוזמת השר תגרום לצמצום מספר הסיווגים על ידי קביעת רשימת סיווגים סגורה ומחייבת ותוביל לאחידות, פשטות, וודאות, התמצאות קלה בצו המיסים. יוקם צוות עבודה שיגיש לשר הצעה מפורטת לצמצום הסיווגים באופן אשר יפגע בצורה המינימלית בתשלומי הארנונה של העסקים מחד ובהכנסות הרשויות המקומיות מאידך.

צילומים: פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture