אייכלר דורש ממשרד האוצר להחזיר את התקנים לבוחני הנהיגה

יו"ר ועד ארצי של משרד התחבורה: הבוחנים מוכנים לעשות עוד שני מבחנים ביום עד שיגוייסו הבוחנים החדשים, בתנאי שההפרטה יורדת מסדר היום "לא נשכב על הגדר ואז יזרקו אותנו הביתה"

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר התכנסה בעקבות פניית תלמידי נהיגה, שהתלוננו על זמני המתנה ארוכים וממושכים בין טסט לטסט. בדברי הפתיחה אמר היו"ר: "קשה ביום פיגועים כזה ברחובות ובאוטובוס לעסוק במבחני נהיגה. אבל יש קשר בין הנהיגה ברכב שעלול להיות כלי נשק מסוכן, לבין הסכנה ברחובות. בשניהם אנו זקוקים לברכה: "כי מלאכיו יצווה לך לשמרך בכל דרכיך. השם ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם".

ראשוני הדוברים היו תלמידי נהיגה שהתלוננו בוועדה: "כשמחכים שלושה חודשים בין טסט לטסט, צריך לשמור על כשירות ורצף שיעורים כשכל שיעור עולה 120 ₪, וזה לא כולל את התשלום על הטסט עצמו וזו הוצאה כספית מיותרת שקשה לעמוד בה. מעבר לכך זה גורם לתסכול רב שגם משפיע על יכולת הנהיגה שלהם בטסט."

ח"כ נורית קורן ,שהגישה הצעה לסדר בנושא, אמרה: משרד התחבורה חייב לתת את התשובות ואת הדין במהירות האפשרית. בזמן שאוכלוסיית ישראל עלתה ביותר מ-2 מיליון איש, תקן הבוחנים נשאר אותו דבר, ואף הוא לא מאוייש. אני מקווה כי הצעת החוק שהגשתי לקיצור זמן ההמתנה בין מבחני הנהיגה לתקופה של עד חודש, תקודם במהירות כדי להכשיר את התלמידים לנהיגה בטוחה ונכונה.

קרא עוד:
[postim]

ח"כ חמד עמאר: הבעיה שמשרד התחבורה לא מאייש את התקנים כי הוא רוצה ללכת להפרטה. אני נגד ההפרטה כי אז לא יהיה בכלל פיקוח. איך ייתכן שאחוז קטן כל כך של נבחנים מצליחים בטסט? מורי נהיגה רוצים להגיש תלמיד לטסט. אך במחוז חיפה והצפון רק 13.9% עוברים טסט ראשון. איזה פיקוח יש על מורי נהיגה? האם זה רק כדי לסחוט כספית את התלמידים? צריך לבדוק מתי אותו מורה נהיגה מביא את התלמיד למבחן. צריך שיהיה לו לפחות 50% הצלחה.

ב-2004 היו 149 תקנים. גם ב 2013 החזירו התקנים. עכשיו נשארנו עם 134 תקנים וגם אותם לא מאיישים. משרד התחבורה והמדינה מרוויחה כשישים מליון שקל מן המבחנים. האם אנשי המקצוע של משרד התחבורה פועלים לפי המטרה של השר להפריט את המבחנים? למה לתת את הכסף הזה לידיים פרטיות?

מורן מזור, רפרנט תחבורה באגף תקציבים במשרד האוצר טען כי "אופן הניהול של מערך הבחינות מתבצע בצורה לא מספיק טובה. אם תהיה הפרטה, המטרה היא לשפר את השירות דרמטית וגם שיהיה פיקוח. חייבים לעשות פה מהלך משמעותי. יש 137 תקנים שהקצנו למשרד התחבורה. לא יוחזרו שאר התקנים שהממשלה החליטה לקצץ."

ציון מזרחי, מנהל אגף הרישוי אמר: אני מבקש שבעת המבחנים יצטרף המורה לרכב. אני רוצה להימנע ממקרה שתוקפים את הטסטר וזה גם נותן בטחון לנבחן.

כאשר היו לנו 149 תקנים, שר התחבורה הורה שזמן ההמתנה לא יעלה על 30 יום. הצלחנו לעמוד בזמן הזה. אבל מאז בוטלו תקנים וירדנו ל כ-130 תקנים, הסחבת נמשכת. פנינו בבקשה למלא את השורות. לצערי מאז בניית התקינה נולדו קיצוצים וביטולי משרות שהמשרד היה צריך לעמוד בהחלטות ממשלה. אנחנו רוצים להגיע למצב שאנשים לא ימתינו יותר מ-30 יום.

צריך להודות שיש בעיה בזמן ההמתנה אך דרכי ההתמודדות הם לעשות בדיקה ניהולית ולנהל את הבחינות יותר טוב. אני לא יכול לפרסם מכרז אם אין לי תקנים פנויים. אם כל צוות הבוחנים ייתן תנופה שכולם יעבדו ויעשו 16 מבחנים ביום, המצב יתאפשר.

חנן אהרון, יו"ר ועד ארצי של משרד התחבורה הודיע כי הבוחנים מוכנים לעשות עוד שני מבחנים ביום. זה יוצא כאילו הבאנו עוד 18 בוחנים. נעשע את זה לתקופת זמן עד שיגוייסו הבוחנים החדשים. זאת בתנאי שההפרטה יורדת מסדר היום. לא נשכב על הגדר ואז יזרקו אותנו הביתה. רק החזרת התקנים של 149 בוחנים בתקן, זה יגרום שזמן ההמתנה יהיה עד חודש.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר סיכם את הדיון ואמר: הוועדה פונה למשרד האוצר להחזיר את התקנים שקוצצו ולהגיע ל 149 תקנים. אנו פונים למשרד התחבורה בבקשה לאייש מיד את התקנים המאושרים.

הוועדה תפנה לשר התחבורה בבקשה להאריך את תוקף התיאוריה ל-3 שנים. הוועדה דורשת מנציבות שירות המדינה, להגיש לה תוך שבועיים לוח זמנים ברור לקיום המכרז לגיוס הבוחנים העתידיים. זאת בעקבות העיכובים במכרזים הללו הפוגעים בתלמידים. הוועדה גם תקיים דיון נוסף בשאלת הפיקוח על מורי הנהיגה ועל הבוחנים.

(אילוסטרציה: מרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו