"בישראל בונים יותר דירות מהצורך – המחירים יירדו בקרוב"

לטענת ד"ר נעם גרובר החוקר את תחום הדיור, בישראל בונים יותר דירות מכפי הצורך ולכן המחירים צפויים לרדת בקרוב • "צריכים לשכוח את האגדה שמחירי הדירות לא יכולים לרדת"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

שר האוצר משה כחלון טען לאחרונה בראיון תקשורתי ביחס למחירי הדירות בישראל, "יש כאן בועה, וככל שאני מתעמק ואנחנו עובדים יותר אנחנו מזהים אותה. זו בועה שניפחו אותה קבלנים, שניפחו אותה יזמים, שניפחו אותה הבנקים. חד משמעית יש פה בועה".

החוקר ד"ר נעם גרובר שמתמחה בתחום הדיור, טוען בראיון לביזפורטל: "השר צודק, בגדול. המחירים כרגע בלתי סבירים והם ירדו. כבר כמה שנים קצב הבניה גבוה מקצב הריבוי הטבעי – נבנות יותר מדירות מאשר שנוספות משפחות, וזה יוביל לירידת מחירים. אנחנו לא יודעים אם זה יהיה תהליך הדרגתי או קריסה".

לדבריו, "הגורם לעליית המחירים זו הריבית הנמוכה בנוסף להיצע וביקוש. היתה עליה מאוד איטית בהיצע בגלל ביורוקרטיה ובעיות ארגוניות קשות בכל הליך אישור הקרקעות. לוקח 12-13 שנים להשלים מיזם ועוד כשנתיים של בנייה. המשבר התחיל ב-2007, והדירות שבצנרת הולכות ומתקרבות לשוק. יש כמאה אלף דירות בבנייה וזה המספר הכי גבוה מאז 1996. ההיצע גדל בהדרגה והביקוש גדל בגלל הריבית. אנחנו לא יודעים מה יקרה עם הריבית בשנים הקרובות".

בהתייחסות לקניית דירות להשקעה אמר: "יש תפישה שדירה זה בטון ומשהו בטוח שלא יעלם כמו נייר בבורסה, אבל אנו יודעים שמחירי דירות יכולים לרדת. ביפן, אירלנד, ספרד וארה"ב מחירי הדירות אפילו ירדו מאוד מהר והובילו לזעזועים. המשק בישראל הפך למוכוון דירות ובניה, אנשים משקיעים את כל החסכונות שלהם בדירות או באג"חים של נדל"ן. כשהדבר הזה יקרה, אם זה יהיה בצורה אלימה, זה יפגע בכלכלה הישראלית בצורה קשה. זה מעגל הרסני – הכלכלה תפגע ולאנשים יהיה פחות כסף ומחירי הדירות ירדו עוד יותר. בשנים האחרונות המשק הישראלי נהיה יותר מדי מוכוון בניה".

לטענת ד"ר גרובר, "לפני 6-7 שנים בנו מעט וההיצע לא היה קרוב לענות על הביקוש, לא הטבעי ולא הספקולטיבי של המשקיעים. היום המצב כמעט הפוך – הבניה עוברת כבר כמה שנים את קצב הריבוי הטבעי והשוק עומד בפני רוויה. אם בסביבות 2008 היתה בעיה קשה של מחסור בהיצע, אנו עומדים בפני עודף היצע ואנשים צריכים להחליף דיסקט ולשכוח את האגדה שמחירי הדירות לא יכולים לרדת, ולפזר סיכונים – לא לשים את כל הביצים בשוק הדירות".

"ירידת מחירי הדיור תועיל לחסרי הדיור ותפגע בבעלי רכוש. יש צד חיובי, אבל מדובר בתמונה רחבה יותר – פוטנציאל למשבר פיננסי, אבטלה ואובדן חסכונות של הרבה אנשים, משהו שיכול לגרום למיתון בכלל המשק ויפגע בכולם", לדבריו, "יועיל אם מחירי הדירות ירדו אבל היה עדיף אם יירדו בצורה הדרגתית, מתונה ולאורך זמן ולא במשבר אלים והרסני, ויש פוטנציאל למשבר כזה בשנים הקרובות. כשאנשים מבינים שהמחירים יכולים לרדת יהיה עדר שועט של משקיעים שמנסים למכור את הדירות שלהם לפני שהמחירים יורדים. כשהמחירים יורדים מאוחר מדי וכל הרווחים שהיו על הנייר ימחקו, וזה מצב של פקיעת בועה וקריסה. עדיף לכלכלת ישראל שלא נגיע למצב הזה".

עוד בנושא:

"כחלון משדר לחץ – הוא לא עמד בהבטחת הבחירות שלו"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture