"מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים": בשנה הלועזית החולפת, נהרגו 16 רוכבי אופנועים וקטנועים בערים בלבד. וכמה רוכבים נפגעו בשנים האחרונות בערים החרדיות? • כנסו לנתונים המלאים והמפתיעים

בחודש יולי, רכב קוסטה חזנוב על האופנוע שלו בבאר-שבע כאשר חצה את צומת קניון הנגב בעיר. מדובר בצומת עמוס המוכר היטב לתושבי האזור. בעת שחצה את הצומת, הגיחה מונית שחצתה את הצומת באור אדום, פגעה בו והעיפה אותו למרחק רב. חזנוב הבחין במונית וניסה לבלום ולסטות אך לא הצליח, נפגע ונפצע.

קוסטה, הוא אחד מ-1,393 רוכבי דו גלגלי שנפגעו בשנת 2016 למניינם (חודשים ינואר-נובמבר) בתאונות-דרכים בתוך הערים, כך על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מהנתונים עולה עוד כי ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2016 נהרגו 16 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בערים ו-225 רוכבים נפצעו באורח קשה.

בממוצע של עשר השנים האחרונות (2007-2016) נפגעו ב-11 החודשים הראשונים של השנה כמעט 2,000 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בתוך הערים, 17 רוכבים נהרגים בכל שנה בממוצע ולמעלה מ-210 נפצעים באורח קשה.

הקטנועים והאופנועים הם כלי תחבורה פופולארי מאד בישראל: מזג האוויר בישראל נוח יחסית לרכיבה בכל עונות השנה ומדובר על כלי רכב זול שפותר את מצוקת החניה, מפחית את עומסי התנועה ומאפשר עצמאות כבר מגיל 16, בו ניתן להוציא רישיון נהיגה לכלי רכב דו גלגלי.

יחד עם זאת, מחקרים מראים, כי הסיכון של אופנוע להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית גבוה פי 7 מאשר כלי רכב פרטי. בנוסף, ארגון הבריאות העולמי מעריך כי שיעור ההרוגים (לכל 100 מיליון מייל נסועה) גבוה פי 34 בקרב רוכבי אופנועים בהשוואה לנוסעים ברכב.

הסיבות לכך רבות: לרוכב הדו גלגלי אין שלדת הגנה, חגורות בטיחות או כריות אוויר, מדובר על כלי רכב לא יציב, מעקות הבטיחות מותאמות בארץ לרכבים פרטיים ולא לרוכבי הדו גלגלי, תהליך ההכשרה לרוכבים קצר, הסימונים על הכביש מחליקים ונהגים רבים אינם שמים לב לרוכבים ואינם מתחשבים בהם.

בתל אביב נפגעו 400 רוכבי אופנועים וקטנועים ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2016, ארבעה רוכבים נהרגו. בירושלים נפגעו 149 רוכבי אופנועים וקטנועים ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2016, שני רוכבים נהרגו. בבני-ברק נפגעו בחודשים הללו 2 בני אדם. בסך-הכול, מאז 2007 נפגעו בעיר התורה והחסידות 529 בני-אדם בתאונות של רכב דו-גלגלי, 25 מהם נפצעו באורח קשה ו-3 נהרגו.

באלעד נפגעו ב-9 השנים האחרונות 27 בני אדם, 1 מהם באורח קשה. הפצוע האחרון בתאונת אופנוע או קטנוע באלעד היה ב-2014. בביתר נפגעו מאז 2007 7 בני-אדם בתאונות מסוג זה,1 מהם באורח קשה. התאונה האחרונה של כלי-רכב דו-גלגלי בעיר הייתה ב-2013. במודיעין אירעה תאונת אופנוע או קטנוע לאחרונה ב-2011. בסך-הכול נפגעו שם 4 בני-אדם בתאונות מעין אלה מאז 2007.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', אמר: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים. באחריות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים האחריות לדאוג לבטיחות לרוכבי האופנועים והקטנועים על ידי התאמת התשתיות לכלי הרכב הדו גלגליים: להתקין פס הגנה במעקות הבטיחות שיגן על הרוכבים בזמן החלקה, לוודא כי הרשויות משתמשות בצבע כביש שלא גורם להחלקה כאשר הכביש רטוב ולעודד רכישת אביזרי בטיחות על ידי הורדת המע"מ".