בנק ישראל מזהיר מירידה במחירי הדירות – יפגע בכלכלת ישראל

בנק ישראל מזהיר כי ירידה חדה במחירי הדירות עלולה לפגוע בכלכלת ישראל ולהקשות על לווי המשכנתאות לעמוד בהחזרי המשכנתא • במקביל, ההכנסה הפנויה של משקי הבית הולכת ומצטמצמת עקב העליה בריבית המשכנתאות • כחלון: אנחנו בכיוון להורדת מחירי הדיור

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

מחכים שמחירי הדירות ירדו? בבנק ישראל מזהירים מירידה חדה במחירי הדירות וטוענים כי הדבר עלול לפגוע במשק. היום פירסם הבנק את הדו"ח החצי-שנתי על יציבותה של המערכת הפיננסית. בדו"ח נכתב כי שוק הדירות מהווה סיכון יציבותי למערכת הפיננסית משום שהיא חשופה אליו במידה רבה, דרך המשכנתאות והאשראי העסקי לענף הבינוי והנדל"ן.

"העלייה המתמשכת והחדה במחירי הדירות מגדילה את הסיכון הגלום בהיפוך חד של המגמה, יהיו אשר יהיו סיבותיו. סיכון זה יגדל במידה והמחירים יוסיפו להאמיר. ירידה חדה במחירי הנכסים עלולה להתגלגל לצמצום הפעילות והצריכה, תהליך שעלול לפגוע בכלכלת ישראל כולה. פגיעה כזאת עלולה להקשות על לווי המשכנתאות לעמוד בהחזרי המשכנתא או למכור את הנכסים כדי להתגבר על קושי בהחזר. הסיכון הנשקף מירידות חדות במחירי הדירות נובע מכך שהבנקים מתאפיינים בחשיפה גבוהה למשכנתאות ולאשראי לענף הבינוי והנדל"ן, כמו גם לאשראי הצרכני, המתואם עם סוגי אשראי אלו".

בבנק ישראל כותבים עוד כי נכון להיום, למרות ירידה חדה בתשואה שמניבה דירה כאפיק השקעה, היא עדיין השקעה אטרקטיבית ביחס לחלופות. "העלייה שחלה בשנים האחרונות במחירי הדירות התרחשה בד בבד עם הירידה בתשואות ארוכות הטווח ובריבית על המשכנתאות. התשואה על דירה ממשיכה לרדת, ולראשונה היא ירדה מתחת ל-3%; במקביל המשיכה התשואה על אג"ח ממשלתיות לרדת בקצב מהיר יותר. כתוצאה מכך גדל הפער בין התשואה מהחזקת דירה לתשואה מאג"ח ממשלתיות".

עם זאת מוסיפים בדו"ח כי מנגד, העלייה בריבית המשכנתאות תמתן את המגמה הזו ואת הכדאיות לרכישת דירה כהשקעה – "הריבית על המשכנתאות עלתה לאחרונה, והיא תפעל למיתון הלחץ על מחירי הדירות". מהדו"ח עולה עוד כי בשל עליית הריבית על המשכנתא בשנתיים האחרונות, וכתוצאה מכך גם העלייה בהחזרי המשכנתא החודשיים, ההכנסה הפנויה של משקי הבית הולכת ומצטמצמת.

על פי הנתונים, למרות יציבות בשיעור ההחזר הממוצע מההכנסה של משק הבית ההולך עבור תשלום המשכנתא, בשיעור של 26% מההכנסה הפנויה, חל גידול במשקי הבית שההכנסה הפנויה שלהם מצטמצמת בגלל החזרי המשכנתא העולים. כך, חלה ירידה במספר משקי הבית שהחזר המשכנתא היווה לא יותר מ-20% מהכנסתם בעוד במקביל חל גידול במספר משקי הבית שהמשכנתא מהווה 30%-40% מהכנסתם.

משרד האוצר: "משבר הדיור הוא לא כזה שפותרים אותו ביום אחד"

במקביל, במסיבת עיתונאים שקיים היום שר האוצר משה כחלון לסיכום שנת הכספים החולפת, אמר כחלון כי "היעד הראשון שלנו לשוק הדיור ב-2017 הוא לספק דירות מזולות לצעירים באמצעות תוכנית מחיר למשתכן. הנתונים בשוק הנדל"ן מאוד מעודדים, כך שאנחנו בכיוון הנכון. ב-2017 ימשיכו ההיצעים, העסקות, ההגרלות. בסוף, זה ישפיע על מחירי הדיור הכלליים, אני חושב שאנחנו בכיוון הנכון, אך התהליך לוקח זמן".

כחלון ציין כי למרות עליות מחירים של 8% בשנה האחרונה, כפי שלימדו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), הוא מעריך כי שוק הנדל"ן עובר שינוי, שיבוא לידי ביטוי בהמשך. לדבריו, "אני שמח בתוצאות שהשגנו עד היום, שברנו את השיא בתכנון ושיווק קרקעות תוך פחות משנתיים. בשנה הקרובה נעקוב מקרוב ונוודא שהמהלכים מתבצעים בצורה הטובה ביותר".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ציין כי מספר התחלות הבניייה נמצא בשיא – 54 אלף יח"ד בשנה, כך שככל שיהיה יותר היצע, מחירי הדירות עשויים לרדת. הוא התייחס לתוכנית מחיר למשתכן שיזמה המדינה, וציין שהתוכנית מציעה הנחות של 20%-25% ביחס למחיר השוק. לדבריו, "ככל שיותר צעירים יזכו בדירות, הדבר ישליך על מחירי הדיור. אני מציע שנחכה קדנציה, שלוש-ארבע שנים. משבר הדיור הוא לא כזה שפותרים אותו ביום אחד", הדגיש באב"ד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש להם סיבה טובה לדאגה, ולאזרחים הרווחה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture