שינוי במבנה הבורסה? גפני: "צריך להפחית את המס בבורסה"

לעידוד המסחר בשוק ההון, ועדת הכספים צפויה לאשר בשבוע הבא את שינוי מבנה הבורסה • גפני מבקש להפחית את מס הייסף על רווחי הון מהשקעות בבורסה למשך חמש שנים ואומר כי "שינוי מבנה הבורסה לא יאושר בוועדת הכספים אם לא תישמרנה זכויות העובדים"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

לאחר למעלה משנה של דיונים, הגיעה הבוקר (ד') ועדת הכספים לישורת האחרונה בעבודה על הצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה. מטרת הרפורמה היא לשנות את מבנה הבעלות על הבורסה ולהפריד בין הבעלות בה לבין החברות בבורסה וכן להפוך אותה לתאגיד למטרות רווח, שבשונה מהמצב כיום, תוכל לחלק רווחים לבעלי המניות בה.

מטרת הרפורמה היא להגדיל את המסחר בבורסת ת"א ובכלל להרחיב את בסיס החברות בה למספר גדול יותר של חברות וגופים שתהיה להם זכות מסחר בה. עוד הכוונה היא להגדיל את התחרות ולאפשר מגוון אפשרויות להשקעות עבור הציבור. זאת לאחר שנים שבהן הפעילות בבורסה בת"א הלכה והצטמצמה עד כדי סכנה לעצם קיומה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר, ש"השינוי במבנה מחויב המציאות אם רוצים להגדיל את היקף הפעילות במסחר בבורסה ולחזק את שוק ההון הישראלי". גפני קרא למנכ"ל האוצר ולאנשי משרדו "לשקול להוריד לפרק זמן של חמש שנים, את המס על רווחי היתר בבורסה" והודיע, כי בכוונתו לפנות בעניין לשר האוצר, לפני הדיון האחרון הצפוי בהצעת החוק בשבוע הבא ושבו הוועדה אמורה גם להצביע עליו לקראת אישורו הסופי בקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שב והסביר את דבר חשיבות המהלך: "מדובר במהפכה. כל הבורסות בעולם המערבי עשו בדיוק את אותו שינוי. מפרידים בין בעלות לחברות בבורסה ומוציאים את השליטה מהבנקים והחברות, ובתוך כמה שנים השליטה תהיה בידי הציבור. זה מה שצריך לאפשר תחרות. המהלך יוביל להורדת עמלות בעשרות מיליוני שקלים לציבור מדי שנה. שינוי חשוב מאוד שהגיעה השעה לאשר אותו". האוזר עוד: "לא רק מאמין שזה יצליח , כי זה מצליח בכל העולם".

אף שרבים מחברי ועדת הכספים הביעו לאורך הדיונים בנושא בוועדה תמיכה עקרונית בצורך לעשות משהו על-מנת להניע את המסחר בבורסה ובכלל זה, לשנות את המבנה שלה, עלו היום בדיון מספר עניינים ע"י חברי הכנסת, לגביהם דרשו התייחסות בהצעת החוק עצמה או את הסדרתם טרם אישור ההצעה.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "אנחנו בישורת האחרונה של החוק הזה. מדובר בשינוי דרמטי אבל עדיין אין הסדר עם העובדים ובכל שינוי דרמטי שנעשה כאן בשנים האחרונות בחברות ובגופים שונים, הגיעו לישורת האחרונה לאחר השגת הסכם עם העובדים. השמועות הרווחות הן שמדובר בעובדים שמשתכרים הרבה, אך גם עובדים שמשתכרים טוב, 240 עובדים במקרה הזה, שהם מאוד משכילים ומיומנים ואכן מרוויחים טוב בזכות כישוריהם, גם להם מגיעה שמירה על ביטחון תעסוקתי. הבנתי שיש כוונת מכוון להצביע על החוק לפני שמגיעים איתם להסכם על-מנת שלאחר-מכן, ניתן יהיה לעשות איתם כל שיירצו". יו"ר הוועדה גפני השיב לה, כי הוא "מעולם לא קרה בתקופות כהונתי כיו"ר ועדת הכספים שנושאים נסגרו מבלי שהושגו הסדרים לגבי העובדים וכך יהיה גם הפעם".

בסיכום קרא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, לאנשי רשות ניירות ערך ומשרד האוצר, להגיע להבנות ולהסכמות עם הבנקים ואיגוד החברות הציבוריות לגבי סוגיות שונות בנושא אופן הבעלות והאחזקות שלהם בבורסה לקראת ההצבעות בשבוע הבא. גפני שב והודיע, כי בכוונתו לפנות לשר האוצר בדרישה שלו ושל חברי ועדה נוספים להוריד את מס הייסף על הרווחים מהמסחר בבורסה.

"על-מנת לעודד כמה שיותר אנשים להשקיע בבורסה. אני מציע להוריד את מס הייסף על רווחי הבורסה לחמש שנים. אנחנו רוצים להציל את הבורסה. כיום, המציאות היא שהבורסה לפני קריסה מוחלטת, יש משבר גדול. בעולם הצליחו לשנות את זה, נתנו העדפה לבורסה גם בחקיקה והבורסות עולות על דרך המלך. למה שלא נעודד אנשים לפחות לכמה שנים להיכנס לבורסה ואז היא תינצל??! אפנה בעניין לשר האוצר ואני מקווה להסכמתו עד לשבוע הבא לקראת ההצבעות על החוק".

גפני חזר גם על דרישתו להגיע להסכמות עם העובדים טרם הדיון שבו הוועדה אמורה להצביע על החוק. "ועדת הכספים לא מעבירה רפורמה מבלי שזכויותיהם של העובדים יישמרו. לא היו כאן בוועדה כל הפרטה או רפורמה, ללא שמירה על זכויות העובדים. ברור שכאן זה קצת שונה ולא מדובר בעובדים עם שכר מינימום וכד' ושיש כאן דברים שצריכים להתפשר, כולם מבינים את זה. אבל חייבים לוודא שהזכויות הקיימות של העובדים יישמרו".

מצד שני אמר גפני לנציגי ההסתדרות, כי אין בכוונתו לעכב יותר מדי את אישור שינוי מבנה הבורסה. "אם זכויות העובדים ייפגעו בצורה שנבין שיש פגיעה של ממש, לא יהיה שינוי מבנה הבורסה. מצד שני, משיחותיי עם יו"ר ההסתדרות, אני מבין שיש הבנה שחייבים להגיע להסכמות ויידרשו פשרות מסוימות, לא בזכויות ובביטחון התעסוקתי של העובדים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture