מתקפה כלכלית נגד טראמפ: "בלתי צפוי ולא מבין בכלכלה"

לאחר שחגגו את זכייתו של טראמפ, יצאו גולדמן סאקס וג'יי.פי מורגן צ'ייס באזהרות לנוכח התמקדותו של טראמפ בהגירה וסחר • כריסטין לינדאו, סגנית נשיא מודי'ס העולמית תוקפת: "טראמפ יודע למכור רק דבר אחד - את שמו"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

לפני כמה שבועות היו האנליסטים בוול סטריט עסוקים בשיפור התחזיות הכלכליות בציפייה שהנשיא טראמפ יישם רפורמת מס נרחבת, יצמצם את הרגולציה ויציג תמריצים תקציביים חדשים. אולם שבועיים לתוך כהונתו, והנשיא ממוקד בעיקר בהגירה וסחר, והאנליסטים בחלק מהבנקים מתחילים לבחון מחדש את הערכותיהם, וחוששים בעיקר מאי ודאות בנוגע להשפעה של טראמפ על השווקים והצמיחה בארה"ב.

"בעקבות הבחירות, השינוי החיובי בסנטימנט בקרב משקיעים, עסקים וצרכנים אותת כי הם מעריכים שהסיכוי לקיצוצי מסים ורגולציה קלה יותר גבוה מהסיכון להגבלת הסחר וההגירה", כתבו כלכלני גולדמן סאקס, בהובלת אלק פיליפס. "לאחר חודש, מאזן הסיכונים פחות חיובי לדעתנו". בדו"ח של גולדמן סאקס, מציין פיליפס שלוש סיבות לנימה הזהירה יותר:

הקושי של הרפובליקאים בקונגרס בביטול רפורמת הבריאות: ניסיונותיהם של הרפובליקאים להחליף את חוק שירותי הבריאות בני ההשגה נגד הקונצנזוס, הוא איתות לנורמה של הממשל החדש. משקיעים שמצפים כי הקונגרס, הנשלט על ידי רפובליקאים יוכל לאשר שינויים נרחבים, כולל רפורמה במס ותמריצים תקציביים, עלולים להתאכזב. "הקשיים שהרפובליקאים בקונגרס נתקלו בהם בביטול אובמה-קייר לא מעודד למי שמצפה להשגת הסכמה מהירה על רפורמה במס או מימון תשתיות, ומחזק את עמדתנו כי תמריץ תקציבי, אם יקרה, לא יגיע לפני 2018", כתב פיליפס.

הקיטוב הפוליטי מחמיר: הצו הנשיאותי של טראמפ האוסר על בני לאומים משבע מדינות מוסלמיות להיכנס לארה"ב עורר תגובת נגד בוושינגטון ולא סייע לגשר על הפער בין רפובליקאים ודמוקרטים. בשל כך הסיכוי לשיתוף פעולה בין מפלגתי הצטמצם עוד יותר. "שיתוף פעולה דו מפלגתי נראה אפשרי בכמה נושאים לאחר הבחירות, אולם הסביבה הפוליטית נראית מקוטבת עתה יותר מתמיד, ולכן אפשר להעריך כי נושאים הדורשים תמיכה משני הצדדים ייתקלו במכשולים ניכרים", אמר פיליפס, שציין שבמקום שינויים רדיקליים יהיו שינויים קטנים שיצליחו לעבור בסנאט.

פגיעה הרסנית בשווקים: התמקדותו של טראמפ בהגירה עלולה לאכזב ויותר מכך את התאגידים ואת וול סטריט; היא עלולה להיות הרסנית. "כמה מפעולות הממשל לאחרונה מזכירות לנו שהנשיא עשוי למלא את הבטחות הקמפיין שלו בנושאי סחר והגירה. חלקן עלול להתגלות כהרסני לשווקים הפיננסיים ולכלכלה הריאלית", הסיק פיליפס.

במקביל, כריסטין לינדאו, סגנית נשיא מודי'ס העולמית אמרה בפורום שוק החוב של מידרוג שנערך היום בנוכחות בכירים בשוק ההון בבורסה לניירות ערך בתל אביב כי "טראמפ בלתי צפוי, לא מבין בכלכלה ויודע למכור רק דבר אחד – את שמו. מחליט לצייץ ללא כל הבנה כלכלית ולא יודע דבר על שיעורי הריבית בעולם". מודי'ס היא אחת משלוש חברות הדירוג המדרגות את ישראל בהתאם לחוזקות החולשות של המשק הישראלי מה שמשפיע על שיעורי הריבית שניתנים על אגרות החוב הממשלתיות.

בתשובה לשאלה שנשאלה על ידי ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, על ניסיונותיו של טראמפ להביא להסכם שלום באזור באמצעות חתנו היהודי, ענתה לינדאו כי היא "לא צופה למאמץ הזה סיכוי גדול וצריך יותר מחתן יהודי כדי להגיע להסכם אזורי מאחר ויש כל כך הרבה מדינות מעורבות ורוויות אינטרסים". לינדאו הוסיפה כי "המתח האזורי מוביל לתקציב ביטחון מוגדל וגבוה משמעותית. הסכם שלום עם פלסטינאים וירידה במתח האזורי בשני הצדדים תביא לפינוי תקציבים לטובת דברים אחרים ותגדיל את היציבות שלה בישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture