גפני תוקף: לאף אחד אין אינטרס להוריד את מחירי הדיור

לטענת ח"כ גפני, "לאף רגולטור בפני עצמו אין אינטרס בהורדת מחירי הדיור. כל אחד דואג לאינטרס הצר שלו" • יעקב אשר: "הבנקים הם מונופול בתחום המשכנתאות, הם מקשיחים את התנאים לנטילת משכנתאות וזה פוגע בכלל הציבור ובייחוד בשכבות החלשות"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

"מתברר שאין באמת כוונה של אף רגולטור להוריד את מחירי הדיור. שר האוצר אולי מעוניין בכך, אבל הרגולציה הכלכלית פועלת בכיוון ההפוך. כל רגולטור משיקוליו הוא", כך סיכם היום (ג') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני , ישיבה מיוחדת שקיים בנושא התייקרות המשכנתאות, לבקשת חברי הכנסת מיקי לוי ויעקב אשר.

חברי הכנסת הביעו תרעומת על התנהלות הרגולטורים; המפקחת על הבנקים בבנק ישראל מחד ועל הממונה על הביטוח ושוק ההון מאידך. בנק ישראל מצידו, כך אמרו, הציב בראש מעיניו את יציבות הבנקים ואילו המפקחת על שוק ההון, את הבטחת הכספים הפנסיוניים של הציבור. אלו מטרות טובות כשלעצמן, אלא שלטענת חברי הכנסת, הרגולטורים הולכים רחוק מדי ופוגעים באינטרס ציבורי ראשון במעלה ששר האוצר עצמו הציב בראש סדר העדיפויות שלו – הוזלת מחירי הדירות.

גפני הודיע כי יפנה לשר האוצר על-מנת להאיץ הקמת גוף תיאום בין הרגולטורים על-מנת לממש באמת מדיניות של הורדת מחירי הדיור.

לדברי ח"כ יעקב אשר, "הבנקים הם מונופול בתחום המשכנתאות, הם מקשיחים את התנאים לנטילת משכנתאות וזה פוגע בכלל הציבור ובייחוד בשכבות החלשות. זה מקשה על נוטלי המשכנתאות וגם על הערבים להם. מוסיפים כל הזמן עוד ועוד מגבלות כמו הגבלה לעד 75% מערך הדירה, הגבלת זמן עד 30 שנה פריסת תשלומים, הגבלת הייעוץ, כך שעד 12 יום בלבד מיום קבלת הצעה למשכנתא על כל התנאים הנלווים, יש לסיים את התהליך ואם מישהו חוזר אחרי שבועיים, הם כבר לא מחויבים לאותם תנאים ולאותם שיעורי ריבית. זה זמן שלא ניתן לעמוד בו ולעמוד בכל הטפסים, המסמכים וכל הביורוקרטיה לקבלת המשכנתא. על הבנקים להאריך את פרק הזמן הזה. מעבר לכך, הגיע הזמן לפתוח את שוק המשכנתאות גם לגופים המוסדיים באופן נרחב ואז תהיה תחרות. את השוק הזה צריך לפתוח אחת ולתמיד ולהביא מזור לאנשים שיממשו את הדירות שמבטיחים להם".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, סיכם את הדיון וציין, כי "מי שחושב שרוצים להקל על ציבור רוכשי הדירות טועה, כי יש כאלה שמייקרים את המשכנתאות ויש כאלה שרוצים לייקר כי חוששים שאנשים רבים יקנו דירות או עוד דירות, וחוששים ממשכנתאות זולות. ויש גם החמרות של בנק ישראל. לא בטוח בכלל שבנק ישראל מעוניין שייקחו משכנתאות וזה חשש מובהק. המדינה הפסיקה לדאוג לזוג הצעיר הרגיל ומחירי הדירות לא יוזלו. כל הזמן לוקחים את האזרח הקטן ורוצים לקחת לו את הכסף.

"אין מדיניות של הוזלת מחירי הדירות, אומרים שאנשים ייפנו כספים לשוק ההון אך לא רוצים להוריד את מס הייסף על הבורסה. כבר למעלה מ- 15 שנה שהמדינה לא מכניסה את היד לכיס לסבסוד משכנתאות. הבעיה שהבנק יכול לתת הלוואה, יש לו עירבון את הדירה, אך לא מסתפק, כי רוצה להרוויח הרבה כסף וגם רוצה שייכתבו עליו טוב בעיתונים, שלא יתפרסם כיצד מוציאים אנשים מדירה. שהוא לא ייראה יפה בעיתון. זו מדיניות שצריכה להיפסק ואדבר על-כך עם שר האוצר, עם נגידת בנק ישראל וגם עם הממונה על שוק ההון".

גפני הוסיף, כי "מתברר שאין כוונה לאף אחד מהגופים העוסקים בעניין הזה להוזיל מחירים, לכל אחד עניין אחר, רשות שוק ההון והביטוח מעוניינת לשמור על כספי הפנסיה של האזרחים, לא מעניין אותה מה שקורה מסביב עם המשכנתאות, מה שטוב ייקחו מה שלא לא. אין עניין למשרד האוצר בעניין הזרמת כסף לעניין הזה, לא ייתנו הלוואות מסובסדות כמו בעבר רק מדברים על גביית מס מאזרחים. אין עניין לבנק ישראל להוריד מחירים רק לשמר את הבנקים שלא יהיה סיכון גדול מדי ולאשר להם כל הזמן להעלות ריביות ועכשיו מתייצב על ריבית גבוהה".

גפני העלה את הדרישות הבאות: "אני דורש מבנק ישראל לחזור עם תשובה בתוך 10 ימים לגבי דרישת הוועדה להגדיל את מספר הימים ממועד קבלת הצעה לתנאי משכנתא ללקוחות ועד לסיום התהליך תוך שמירה על התנאים שנקבעו בעת הצגת התנאים. בנוסף, אני קורא לשר האוצר להתערב בעניין ולהקים גוף ממוסד שירכז את הנושא ויתאם בין הרגולטורים, אחרת המחירים לא יירדו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture