צילום אילוסטרציה: פלאש 90

מניה וביה: במה עדיף להשקיע – במניות או בנדל"ן?

דירה להשקעה או מניה מניבה? נדל"ן או בורסה? מומחה מנסה להשיב על שאלת מיליון הדולר: היכן עדיף לכם להשקיע את הכסף

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

לעשות השוואה בין השקעה בדירה להשקעה במניות, זה כלל לא פשוט מכמה סיבות. הסיבה העיקרית נובעת מכך שהשקעה במניות לא מתאימה לכל אחד. משקיע שאין לו את התכונות הנחוצות לכך כמו שקט נפשי, קור רוח וכיוצא בזה, לא מתאים להשקעה במניות. הרחבתי על-כך בעבר ותוכלו לקרוא זאת כאן.

זאת בעוד שהשקעה בדירה גורמת לרוב המשקיעים תחושה של יציבות. עם זאת, השקעה ארוכת טווח במניות עדיפה על השקעה בדירה ובוודאי לאחר תקופה ארוכה של עלייה חסרת פרופורציה בשוק הדיור.

ישנן מספר סיבות לכך שהשקעה במניות עדיפה, אמנה אותן אחת לאחת:

פיזור: בדרך כלל השקעה בדירה זו השקעה בסכומים גדולים. המשקיע הממוצע שרוכש דירה מסתפק בדירה או שתיים כך שבמידה והמחירים באזור בו נמצאת דירתו לא יעלו ואולי אף יירדו או שייווצר מצב של קושי בהשכרת הדירה וכדומה, הוא עלול להפסיד חלק ניכר מהשקעתו. לעומתו, המשקיע במניות יכול בסכומים קטנים בהרבה לקנות לעצמו מגוון רחב של מניות ובכך לפזר את הסיכון כך שגם אם חלק מהמניות יירדו, השאר ירוויחו.

צד נוסף לפיזור הוא שהשקעה בדירה בארץ נעשית בדרך כלל כך שכל ההשקעה חשופה לבעיות הישראליות… לעומת זאת, בהשקעה במניות, המשקיע הנבון מפזר חלק מההשקעות שלו גם בחו"ל…

נזילות: במידה והמשקיע בדירה זקוק לכספים מכל סיבה שהיא, יהיה לו קשה מאוד לממש את הנכס בטווח קצר. לעיתים לוקח שבועות ואף חודשים להיפטר מנכס נדל"ן. לעומת זאת, השקעה במניות היא השקעה נזילה. כך שבמידה והמשקיע זקוק לכספים, כל מה שעליו לעשות הוא לתת הוראת מכירה וכמעט במיידי יהיה לו מזומן בחשבון הבנק.

מעקב: אחד הדברים החשובים ביותר שעל משקיע לדעת, הוא מתי לצאת מההשקעה. גם אם מדובר בהפסד. לא פעם אנחנו רואים שדווקא למשקיעים מנוסים יש נטייה "להתאהב" במניות "שלהם". הרבה פעמים ניתן לראות משקיעים שהתעלמו מתמרורי האזהרה ולא מכרו בזמן הנכון. על אף הקושי שבדבר, ברור שיש חשיבות גדולה למידע הזמין שיאפשר למשקיע לבצע את המכירה בזמן. וכאן ישנו הבדל גדול בין שתי סוגי ההשקעה (דירה ומניות).

ביזנעס שימושי

למשקיע בדירה אין נתונים עדכניים על מחיר הדירה. נכון אומנם שבשנים האחרונות קמו כל מיני פלטפורמות המנסות להציג את המחיר באזור על בסיס עסקאות דומות, אבל אין ספק שהמחיר בפועל ייקבע רק לאחר ביצוע העסקה ובהתאם למאפייניה הייחודיים של הדירה והרוכש. לעומת זאת, למשקיע במניות יש אפשרות לעקוב בכל רגע נתון אחר מחיר המניות ולהגיב במהירות.

נוחות: משקיע בדירה יידרש להתעסק עמה כל הזמן. הוא צריך לטפל בנזקים שוטפים כגון דוד שהתקלקל. הוא צריך לחפש שוכרים, לעדכן הסכמים, לעקוב אחרי תשלומים וכל זה עוד לפני שדיברנו על התלאות שהוא עובר עד למציאת הדירה, שכירת עורך דין, תשלומי אגרות ומיסים ועוד ועוד כיד הבירוקרטיה הישראלית.

לעומתו המשקיע במניות שיכול לעשות עבודה מעמיקה על כל מניה ומניה, יכול גם להשקיע במניות בצורה פאסיבית. כגון באמצעות תעודות סל ומוצרים מחקים אחרים, כך שהוא לא נדרש להתעסקות מתמדת בהשקעה.

תשואה: מבדיקה שביצענו עולה שהתשואה שהשיגה השקעה במניות עדיפה בצורה משמעותית על התשואה שהשיגה השקעה בדירה. מי שהשקיע בדירה בשנת 2000 השיג עד היום תשואה ארצית ממוצעת של קצת יותר מ-100% על כספו (כך לפי מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ). לעומתו, מי שהשקיע במדדי המניות בארץ באותה תקופה, השיג תשואה שמתקרבת ל-300%. כן, קראתם נכון.

אומנם ישנן תקופות שהמשקיעים בדירות השיגו תשואה עודפת על השקעה במניות, מה גם שברוב המקרים מדובר בהשקעה ממונפת על-ידי משכנתה, אבל מכיוון שהיו כבר עליות גדולות מאוד בשוק הדיור, ומכיוון שבשנים האחרונות נעשות פעולות כדי לצנן את שוק הדיור, ובנוסף, ריביות המשכנתאות עלו מאוד בשנתיים האחרונות, הרי שבסך הכל, ההשקעה במניות דרך מדדים, בפיזור רחב, לאורך תקופה ארוכה, עדיפה על השקעה ישירה ברכישת דירה.

הבהרה: הדברים מתייחסים לרכישת דירה להשקעה ולא לרכישת דירת מגורים. שם מדובר בשיקולים אחרים לחלוטין.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש להוסיף שהפתרון הכי ריאלי למשקיע שאינו "מבין" גדול הוא להשקיע
בתעודות סל
וכמובן רק אם הוא מתכוון להשאיר את ההשקעה מעבר לטווח של חמש שנים

מה זה תעודת סל?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture