כתובת הנצחה נדירה בת 2000 שהוקדשה לקיסר אדריאנוס נחשפה בירושלים

לדברי ד"ר אבנר, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, "מדובר בממצא נדיר בעל חשיבות היסטורית עצומה" • חשיבות הכתובת נובעת מכך שמוזכרים בה במפורש שמו ותאריו של הקיסר אדריאנוס, וכן תאריך ברור, המספק חיזוק מוחשי משמעותי לסיפור ההסטורי, הקשור בנוכחות הלגיון העשירי בירושלים בתקופה שבין שתי המרידות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ממצא נדיר בעל חשיבות היסטורית עצומה התגלה בירושלים: שבר אבן שעליה כתובת לטינית ממלכתית המוקדשת לקיסר הרומי אדריאנוס. חוקרים מעריכים כי זוהי כתובת לטינית מהחשובות ביותר שהתגלו אי פעם בירושלים.

במהלך השנה האחרונה ערכה רשות העתיקות חפירות הצלה במספר שטחים מצפון לשער שכם שבאחד מהם התגלה שבר של אבן הנושאת כתובת לטינית ממלכתית מהתקופה הרומית. לדברי ד"ר רינה אבנר ורועי גרינוולד, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות "את הכתובת מצאנו כשהיא משולבת בשימוש חוזר מסביב לפתחו של בור מים עמוק. כמו היום גם בעבר היה נהוג למחזר חומרי בניה; נראה כי הכתובת הממלכתית נעקרה ממיקומה המקורי ושולבה ברצפה לצרכים פרקטיים של הקמת הבור. יתרה מכך, לצורך התאמתה לפי הבור הכתובת בחלקה התחתון נוסרה בצורה עגולה". משקלה של האבן כ-1 טון, ומימדיה כ1.5-X1 מ'.

מיד עם גילויה של הכתובת היה ברור לחופרים כי לפניהם תגלית משמעותית במיוחד: גודל הכתובת ובהירות האותיות הובילו למסקנה זו.

קרא עוד:

[postim]

הכתובת כוללת שש שורות של טקסט לטיני חקוק על גבי אבן גיר קשה, נקראה ותורגמה לעברית על ידי אבנר אקר וחנה כותן מהאוניברסיטה העברית בירושלים: "לאימפרטור קיסר טריאנוס אדריאנוס אוגוסטוס, בנו של טריאנוס מנצח הפרתים, נכדו של נרווה האלילי, פונטיפקס מקסימוס, בעל סמכות הטריבון בפעם הארבע עשרה, קונסול בשלישית, אבי המולדת, (הקדיש) הלגיון העשירי פרטנסיס".

1תמונת הכתובת על רקע מבנה מוזיאון רוקפלר, משכנה של רשות העתיקות.

לדבריהם, "מדובר בכתובת שהקדיש הלגיון העשירי, המכונה פרטנסיס, לקיסר אדריאנוס בשנת 129/130 לסה"נ". מהניתוח שלהם עולה, כי שבר הכתובת שהתגלה על ידי חוקרי רשות העתיקות איננו אלא מחציתה הימנית של כתובת שלמה, שחלקה האחר התגלה לקראת סוף המאה ה-19' בקרבת מקום ופורסם ע"י הארכיאולוג הצרפתי הדגול שארל קלרמון–גנו. כיום מוצגת כתובת זו בחצר המוזיאון הפרנציסקני שבסמוך לשער האריות.

בחפירות ארכיאולוגיות ברחבי הארץ בכלל ובירושלים בפרט, התגלו עד כה מעט כתובות לטיניות ממלכתיות עתיקות, ואין ספק שזו אחת החשובות מביניהן. חשיבות הכתובת נובעת מכך שמוזכרים בה במפורש שמו ותאריו של הקיסר אדריאנוס, שהיה קיסר בולט ביותר, וכן תאריך ברור, המספק חיזוק מוחשי משמעותי לסיפור ההסטורי, הקשור בנוכחות הלגיון העשירי בירושלים בתקופה שבין שתי המרידות ואולי אף במיקום מחנה הלגיון העשירי בעיר, ובאחת הסיבות לפרוץ מרד בר כוכבא כמה שנים מאוחר יותר, והקמת העיר "איליה קפיטולינה". גם לאחר 2000 שנה, הכתובת נשתמרה באופן מרשים. לאחר פרסום ממצאי החפירה, הכתובת תשומר ותוצג בפני הציבור הרחב.

3עובד רשות העתיקות במהלך עבודות שימור באבן.

אירועי מרד בר כוכבא מיוחסים לתקופת שלטונו של הקיסר אדריאנוס. זה, נזכר בתולדות העם היהודי כמי שגזר גזרות שמד על היהודים, אשר זכו במקורות לכינוי 'גזרות אדריאנוס'.

על תולדותיו של מרד בר כוכבא ידוע, בין היתר, מתוך דבריו של ההיסטוריון הרומי בן התקופה קסיוס דיו. הסטוריון זה מספר גם כי הקיסר אדריאנוס ביקר בירושלים בין השנים 129/130 לספירה במסגרת מסעותיו במזרח האימפריה. מסעות אלו מתועדים גם על גבי מטבעות שהונפקו לכבוד האירוע, ובכתובות שסותתו במיוחד לקראת בואו לערים שונות. כפי הנראה, כך בדיוק נעשה בירושלים.

השלמת שני חלקי הכתובת לאחד, מעלה תמונה לפיה מדובר בכתובת גדולה במיוחד ומרשימה למדי. לדברי ד"ר אבנר, "ייתכן שהכתובת עצמה נקבעה בראשו של שער הנצחה שעמד חופשי בגבול העיר מצפון, כדוגמת שער טיטוס שברומא".

4חציה השני של הכתובת שנחשף לפני 100 שנה וממוקם בחצר המוזיאון 
הפרנציסקני שבסמוך לשער האריות. צילום: גארו נלבאנדיאן , באדיבות 
המוזיאון הפרנציסקני

גורלה של ירושלים לאחר חורבן הבית השני (שנת 70 לספירה) ולפני מרד בר כוכבא (132-136 לספירה) הוא מסוגיות המפתח בהיסטוריה של העיר ובכל הקשור לקשר של העם היהודי אליה.

ממחברים קדומים ומכתובות על גבי מטבעות ידוע כי העיר החדשה, שנוסדה על ידי הקיסר אדריאנוס, קיבלה מעמד של "קולוניה" (היינו – עיר שאזרחיה ואליליה רומיים), ושמה שונה לשם 'קולוניה-אליה-קפיטולינה' (בלטינית(COLONIA ÆLIA CAPITOLINA . שם זה כולא בתוכו את שם הקיסר שבכתובת, ששמו המלא פובליוס אאליוס אדריאנוס, ואת משפחת הנכבדים הראשית של רומא.

אין ספק כי גילויה של כתובת זו יתרום רבות לשאלה רבת-השנים אודות הסיבות שהובילו לפרוץ מרד בר כוכבא: האם בנייתה של איליה קפיטולינה וייסוד המקדש האלילי באתרו של המקדש היהודי בהר הבית היו הסיבות לפרוץ מרד בר כוכבא, או שמא, לחילופין, היו אלה דווקא תוצאות של המרד – פעולות ענישה של אדריאנוס כנגד מי שמרדו בשלטון הרומי?

2תמונת הכתובת.

צילומים: יוֹלי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture