צפו: עצרת השלושים לפטירת מרת סעדה אביכזר ע"ה – מהנשים הצדקניות של צפת

מסירות נפש לתורה ואהבת חסד כל ימיה: במעמד רבנים, אישי ציבור וקהל רב התקיים עצרת השלושים לאשה הצדקנית מרת סעדה אביכזר ע"ה מהנשים הצדקנית של העיר צפת.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במלאת השלושים לאישה הצדקנית הדגולה והחסודה אשת חיל מרת סעדה אביכזר ע"ה מהעיר צפת התקיים עצרת מספד והתעוררות באולם שע"י בית הכנסת הגדול ע"ש רבי חומאני עלוש זצ"ל במעמד רבנים, אישי ציבור וקהל המונים שהגיעו לכבד את זכרה של המנוחה ע"ה שהיתה מדמויות ההוד והחסד של העיר צפת במשך עשרות בשנים.

לאחר תפילת מנחה פתח את העצרת הרה"ג ר' אליהו ביטון רבה של מושב 'ביריה' ובעל מחבר הספרים "נתיבות המערב" בדבריו העלה על נס את מידותיה הנעלות, ויחס למנוחה ע"ה את דברי המשנה באבות שאיזוהי דרך טובה שידבק בה האדם, ורבי אלעזר בן ערך אמר "לב טוב" וזו המידה המרכזית של המנוחה ע"ה שהתאספנו לכבודה בערב זה.

המנוחה ע"ה היתה אישה מיוחדת, כשהיתה מדברת הפה שלה היה שופע בברכות בלי סוף, היית נהנה מכל שיחה איתה, מלאה בתמימות, באמונת חכמים ותפילה לה' יתברך, היתה לסמל במידה הענווה כשהייתי מדבר איתה, מעולם לא הרימה את ראשה, אלא מדברת מתוך הכנעה וצניעות האופייני שהיה לה.

היא היתה מאותם נשים צדקניות שאין לנו אותם היום, היו לה שורשים גדולים במרוקו שמשם היא קנתה את הדרך הקדושה הזו ולצערנו חבל על דאבדין ולא משתכחין, לכן צריכים אנו להתחזק בימם קדושים אלו של ימי ספירת העומר שזה גם הכנה לקראת מתן תורה וללמוד מדרכיה הנעלות וממידת ה"לב טוב" ומאהבת התורה שהיתה למנוחה ע"ה.

עוד נשאו דברים, הרב מרדכי ביסטריצקי רב קהילת חב"ד בצפת ומנהל מערכת הכשרות בעיר, הרב יצחק אבוחצירא נכדו של הבבא חאקי זצ"ל, הרב יעקב כהן מבני ברק, הרב אלמשעלי יוסף – רב המועצה האזורית ועוד רבנים חשובים מישובי הצפון.

הרבנים הזכירו את מעלותיה הגדולים, שעלתה ממרוקו בשנת תשכ"ג מהעיר "וורזאזאת" עם הקדושה והטהרה שינקה בבית הוריה שהיו אנשים יראים וצדיקים ועם אותה דרך המשיכה בביתה בצפת במשך עשרות בשנים עד יומה האחרון ללא שינוי. הצניעות אצלה היתה לשם דבר, תמיד ראשה היה מכוסה במטפחת אדוקה המכסה את ראשה כשמידי פעם היתה מהדקת שוב ושוב.

כשהיה לה חולי ומכאוב הדבר הראשון שעשתה, זה להדליק נר לצדיקים כמו רבי מאיר בעל הנס ורבי שמעון בר יוחאי, כך גם היתה משכימה קום מיד כשהאיר השחר והיתה מדליקה שורה של נרות לכבוד הצדיקים ומתפללת על כל בני משפחתה בדמעות שליש עד אחרון שבהם והיתה מוסיפה את כל חיילי צה"ל וכל עם ישראל תוך כדי שהיתה נושאת את כפות ידיה אל על.

ביתה תמיד היה פתוח לרווחה, את מצות הכנסת אורחים קיימה בהידור רב ועל כך יעיד כל מי שדרך על מפתן ביתה פעם אחת, גם כשיצאו מן הבית, מעולם לא יצאו בידים ריקות, תמיד היתה מציידת את האורחים בשקית מלאה דברי מאפה, פירות ומגדנות מעשי ידיה, היתה נוהגת לבשל ולאפות עבור תלמידי חכמים ובני הישיבה במשך שנים רבות בעת שכוחותיה היו במותניה. ביום שישי באופן קבוע היתה משכימה כדי להכין חלות ולחמים מיוחדים לכבדו שבת המלכה כשהיא היתה מכינה לבד מתחילה ועד סוף ולקראת הצהריים היתה מחלקת למשפחות ומכרים כדי לשמחם.

בחודש אלול היה לה מנהג קדוש שאותו נהגו הוריה הצדיקים ובני משפחתה לצום ששה ימים ברציפות!!! ורק בליל שבת היתה פותחת את הצום בקידוש של שבת כשפניה זוהרים בהוד מיוחד ומיד ילדיה וכל מכריה היו ניגשים לנשק את ידיה כשהיא שופעת עליהם רוב ברכות בעת רצון זו.

תופעה מוכרת היתה לראות את המנוחה ע"ה עומדת ומתפללת על קברו של התנא נחום איש גם זו הטמון בעיר צפת, כשהיתה בדרכה לעבודתה ומבקשת רחמים על משפחתה ועם ישראל. כשהיתה שומעת על אסון ח"ו היתה פורצת בבכי כאילו המקרה ארע בקרב בני משפחתה, כ"כ היתה משתתפת בצערן של עם ישראל ומתפללת כל העת לזכות לגאולה השלמה.

דברים נרגשים נשא ראש העיר מר אילן שוחט שהשתתף מתחילת האזכרה עד לאחר תפילת ערבית והסעודה. בדבריו הזכיר את שבחה של המנוחה הצדקת ע"ה שזכה לקבל ממנה ברכות מיוחדות ובכל פעם הוא שומע את הברכה בהקלטה ומתפעל מחדש. שמות הצדיקים וחכמי התלמוד תמיד היו שגורים על לשונה, היתה לה אמונה יוקדת, מדובר באישה מיוחדת שכולה היה חסד, ביתה היה פתוח לכולם, היא זכתה עוד להכין את שולחן 'ליל הסדר' מתחילה ועד הסוף, למרות חולשתה במחלתה אבל היא לא ויתרה ולאחר בדיקת חמץ השיבה את נשמתה הטהורה לבוראה כשהיא בת פ' שנים לאחר יסורים קשים, והפלא הגדול שלמחרת ערב חג הפסח התקיימה ההלוויה, כאשר כולם עסוקים בהכנות לחג למרות זאת השתתפו אלפים רבים שבכו ללא הפוגה, אנשים אהבו אותה והיו קשורים איתה ללא הסבר, העיר צפת לא זוכרת כזו הלוויה גדולה בערב חג, כולם עזבו הכל ובאו כדי לחלוק כבוד אחרון, וזה רק מראה שמדובר באישה שהיתה צדקה וגומלת חסד אשת חיל אמיתית, צפת בהחלט איבדה דמות גדולה ומיוחדת שהיתה דוגמא לכל וכולנו תפילה שתמשיך להעתיר בתפילותיה ובברכותיה המפורסמות בעדנו בעד המשפחה וכל בני העיר צפת.

העצרת נחתמה בשעת ערב מאוחרת תוך כדי שציינו את פרקי חייה של דמות עילאית מיוחדת, המלאה באמונה ואהבת תורה חסד, מצוות ומעשים טובים המלווים אותו בכתר שם טוב לעולם שכולו טוב, ומצד שני כואבים בחסרון האבידה הגדולה בדמות המיוחדת והאצילה של העיר צפת שהיתה ואיננה עוד.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שורשיה של משפחת אביכזיר בצפת הם עוד מהמאה ה19 ועד מלחמת העולם הראשונה אז ירדו מצריימה מאחר ולא היו אזרחים עותומאנים' הרעב שהיה בארץ וכן איסור בהעסקתםשל אזרחים "זרים" כמוהם כמו "המוסקובים" יהודי גרוזיה/בוכרה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture