מיגרנה: כואב, אבל ניתן לטפל בה!

ללא כל הכנה מוקדמת, לפתע פתאום תוקפה אותך המיגרנה. כיצד מתבטאת המיגרנה? מי סובל מכך, ומה הגורם לזה? האם מדובר במחלה תורשתית? • מאמר רפואי מקיף

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

זה תופס אותך פתאום, מתוך בריאות מלאה ובלי שום אזהרה מוקדמת. זה כבר ברור לך שהיום הזה יהיה יום רע. הראש מתחיל לכאוב והכאב הולך ומחריף בהתמדה עד כדי תחושה שהראש מתפוצץ. אם זה לא מספיק, מופיעה גם תחושה של בחילה, וכל מה שמסביבך ובמיוחד אור או רעש מציק ומפריע לך. ההרגשה הכללית רעה מאוד, בלתי אפשרי להמשיך לעבוד או לתפקד בבית, ואם רק היה אפשר, היית רוצה לעצום עיניים, ולשכב למספר שעות בחדר חשוך ושקט עד יעבור זעם. כן, זהו התקף של מיגרנה.

ד"ר אמנון מוסק, מסביר באתר האיגוד הנוירולוגי בישראל כי המיגרנה היא אחת מיני צורות כאבי ראש התוקפים בני האדם ונחשבת לכאב ראש חזק וקשה. המיגרנה מוכרת כבר אלפי שנים, מתוארת בספרים קדומים וקיימת בכל מקום בעולם. השם מיגרנה מקורו כנראה במילה "המי-קרניאה" שפירושה חצי ראש, המבטא את הנטייה של מיגרנה להופיע בצד אחד של הראש. המיגרנה נחשבת כיום הפרעה ביולוגית קשה ואינה מחלה פסיכוסומטית.

כיצד מתבטא התקף של מיגרנה?

התקף מיגרנה מתחיל ללא כל סיבה ברורה ויכול להופיע בכל יום ובכל שעה. בתחילה מופיע כאב עמום, טורדני שממוקד ברקה או מעל הגבה. הכאב הולך ומתגבר ועלול להגיע לעוצמה גבוהה עד כדי תחושה שהראש עומד להתפוצץ. הכאב מורגש כמו דפיקות פטיש בראש, כמו פעימות הלב, דבר המרמז על הקשר בין מיגרנה וכלי הדם שבמוח.

עם התחזקות הכאב, ההרגשה הכללית הולכת ומתדרדרת. בחילה מתחילה להתפתח ובחלק מהמקרים יופיעו הקאות. התנאים בסביבה מתחילים להפריע ובמיוחד אור, רעש ולעיתים גם ריחות. הכאב מכניס לאי שקט וכל דיבור או צליל נשמע כמו מקדחה בתוך הראש. בשלב זה קשה מאוד להמשיך ולעבוד או לתפקד בבית והפתרון היחידי עבור רבים הוא לעזוב הכל, אם אפשר, ולשכב בחדר שקט וחשוך. המיגרנה אינה כאב ראש קצר וללא טיפול, יימשך ההתקף בין 4 שעות ועד 3 ימים!

התקפי המיגרנה נוטים לחזור בתדירות שונה מאדם לאדם. ברי המזל יסבלו מהתקפים בודדים במשך החיים בזמן שלאחרים יכולים להיות גם שני התקפים או יותר כל שבוע! ההתקף הקשה מותיר את האדם חלש ותשוש ובעיקר מפוחד מאוד מההתקף הבא.

מדע הרפואה מכיר במספר צורות של מיגרנה. אחת הצורות נקראת מיגרנה עם אורה ובה יופיעו, לפני המיגרנה, תופעות נוירולוגיות שונות הקרויות "אורה". השכיחות בתופעות אלו הן אורות מנצנצים, קווים דמויי ברקים, כתמי צבע כמו לאחר סנוור או חורים שחורים בשדה הראיה.

מי סובל ממיגרנה?

המיגרנה הינה תופעה נפוצה. סובלים ממנה 15-20% מהנשים (אחת מכל 5 נשים!) וכ- 8% מהגברים. על פי רוב, המיגרנה תתחיל בגיל צעיר, בעיקר בין גיל 20 ל- 40 שנים, אך גם ילדים או מבוגרים יותר אינם מחוסנים ממנה.

מה גורם למיגרנה?

בזמן התקף מיגרנה נוצרת דלקת כימית-עצבית (לא מחיידקים) סביב כלי דם במוח, הקשורה להפעלתם של מרכזים עצביים במוח. הסיבה המדויקת שגורמת להיווצרות הדלקת אינה ידועה, אך קיימים היום טיפולים שבאמצעותם ניתן לעצור אותה ולהפסיק כך את התקף המיגרנה.

למיגרנה יש נטייה להופיע בקרב משפחות, אך אין למחלה תבנית תורשתית ברורה. עד עתה לא זוהתה הסיבה הברורה מדוע בני האדם סובלים ממיגרנה. עם זאת, מוכרים כמה גורמים שיכולים לזרז הופעת התקף מיגרנה בקרב מי שסובל ממנה.

תזונה

הקשר בין מיגרנה ותזונה אינו מוחלט. אמנם לשוקולד, גבינות עשירות בשומן ויין אדום מיוחסת באופן מסורתי היכולת לזרז הופעת מיגרנה, אך דבר זה נכון כנראה רק אצל חלק קטן מבין הסובלים ממיגרנה. מצד שני, החסרת ארוחה, אכילה בשעות לא סדירות, ובוודאי שצום ממושך, יכולים לזרז הופעת כאב ראש.

שינה

שינוי בהרגלי השינה יכול להשפיע על התפתחות מיגרנה. במיוחד בולט הדבר בסוף שבוע או בחופשות, כשישנים יותר שעות או כשהולכים לישון מאוחר יותר ומתעוררים עם מיגרנה. למי שסובל מכאב כזה אני ממליץ להתעורר בשעה קבועה , לשתות ולאכול כרגיל, גם בימים אלו.

מתח נפשי

מיגרנה אינה בשום אופן מחלה פסיכוסומטית. מצד שני, מתח נפשי עלול לזרז הופעת מיגרנה או להגביר את התדירות בתקופות מתח.

כיצד מתבצעת אבחנה של מיגרנה?

בעוד שרבים קוראים לכאב הראש שלהם מיגרנה, הרי שלא כל כאב ראש הוא מיגרנה! יש צורות נוספות של כאבי ראש חזקים המופיעים בצד אחד של הראש. לאבחנה נכונה יש חשיבות גבוהה, שהרי על פיה יש להתאים את הטיפול הנכון וזהו המפתח להצלחה.

האבחנה של מיגרנה נעשית על סמך תיאור כאבי הראש, בדיקה גופנית ונוירולוגית. בהתאם לאלו, יחליט הרופא אם יש צורך בבדיקות נוספות כמו בדיקות דם, CT או MRI.

במאמר הבא: טיפול בזמן התקף המיגרנה וטיפול מונע

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture