ליצמן מתערב במשבר הדסה: קורא לצדדים להגיע לעמק השווה לטובת הילדים

לאחר התפטרות פרופ' מיקי וינטראוב עם שאר חברי המחלקה היחידה בירושלים המטפלים בילדים חולי סרטן, הנחה שר הבריאות לפעול מול בית החולים על מנת להבטיח את הרצף הטיפולי במחלקה, מתוך דאגה לשלומם ובריאות הילדים ובני משפחותיהם

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

בעקבות המשבר במחלקת אונקולוגיה ילדים בהדסה, הנחה שר הבריאות יעקב ליצמן את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, לפעול מול בית החולים על מנת להבטיח את הרצף הטיפולי במחלקה, מתוך דאגה לשלומם ובריאות הילדים ובני משפחותיהם.

המשבר התחיל לאחר שמנהל המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים בהדסה פרופ' מיקי וינטראוב וצוותו המונה חמישה רופאים מימשו את איומם והודיעו היום על התפטרותם. הצעד הקיצוני של פרופ' וינטראוב וצוותו נעשה לאחר שניסיון שלהם לעבור כצוות לבית החולים שערי צדק בבירה נמנע על ידי משרד הבריאות בחודש שעבר.

במשרד טענו אז כי אין צורך בשלב זה להקים מחלקה המטו-אונקולוגית לילדים נוספת בירושלים בשלב זה. מדובר באחת המחלקות הטובות בישראל, בה מטופלים ילדים חולי סרטן וכאלו הסובלים ממחלות דם קשות – מחלקת האשפוז היחידה בירושלים לילדים חולי סרטן.

"הבוקר הגשתי את התפטרותי להנהלת הדסה", כתב מנהל המחלקה, פרופסור מיקי ויינטראוב. "פרופסור וילק, ד"ר חריט, ד"ר פריד, ד"ר בן עמי וד"ר פלד הגישו לי העתקים של מכתבי התפטרות אישיים שמסרו להנהלה. זהו רגע קשה ועצוב בשבילי, רגע של שבר אמיתי, אך לאור התנהלותה של ההנהלה איני יכול להמשיך להיות אחראי כלפי ההורים וכלפיכם על מתן הטיפול הטוב ביותר לילדים", המשיך.

"בחודשים הקרובים אשקיע מאמץ מרבי לדאוג להעברה מסודרת של המטופלים לידי הצוותים שייקחו על אחריותם את הטיפול בילדים – בין בהדסה ובין במרכזים אחרים", הבטיח פרופסור ויינטראוב.

ממשרד הבריאות נמסר כי "משרד הבריאות פועל מזה תקופה ארוכה למצוא פתרון בין הנהלת הדסה למנהל המחלקה. אנו מצרים על הגעת הצדדים למבוי סתום ואנו בטוחים כי רק טובת הילדים לנגד עיני כל הצדדים. מנכ"ל משרד הבריאות נועד באחרונה עם נציגי הרופאים, כדי להבטיח שהמשבר הפוקד את המחלקה לא יפגע בילדים וכי כל מצב שייוצר הינו הדרגתי וכולל חלופות אפשריות לפי שלבים ולאורך זמן.

"שר הבריאות קורא לצדדים להגיע לעמק השווה לטובת הילדים. במקביל שוחח שר הבריאות עם מנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין, והבהיר כי יש להבטיח שהמחלקה תישאר ערוכה למענה מתאים בכל סיטואציה אפשרית. משרד הבריאות ימשיך לפעול בכל דרך, גם במהלך החודשים הקרובים עד מועד הכניסה האפשרית של ההתפטרות לתוקף, לסייע להדסה ולרופאי המחלקה, לוודא את השמירה על הרצף הטיפולי לטובת הילדים".

הדסה: מנהל מחלקה וחמישה רופאים הגישו מכתבי התפטרות לאות מחאה

גורם המקורב להורי הילדים המאושפזים במחלקה טען כי "רוטשטיין הוא האשם במצב הזה. הוא עשה הכול כדי שהרופאים יעזבו. עכשיו ההורים נותרו ללא מענה. ההורים מזהירים כבר תקופה ארוכה שזה מה שהולך לקרות, שברגע שזה ייכנס לתוקף לא ייהיה שום מענה לילדים – אין מחלקה אחרת ואין רופאים אחרים באזור".

"נודע לנו שרוטשטיין ניסה להביא רופאים אחרים ממקומות אחרים ונכשל", המשיך הגורם. "אני לא יודע מה זמן ההתרעה, אבל ברגע שהם יסיימו את עבודתם לא יהיה מי שיטפל. כשדיברו איתו על המשבר, רוטשטיין אמר שבתי קברות מלאים באנשים שאין להם תחליף, ושיהיו תחליפים ראויים – אבל נודע לנו שהוא ניסה להביא בכיר מסורוקה שסירב לו. יכול להיות שהוא במגעים עם צעירים בחו"ל, אך גם אם יצליח להביא רופא אחד או שניים הוא לא יצליח להביא מחלקה שלמה".

"ההורים לא רוצים מרוטשטיין דבר, אין ציפיות ממנו", סיכם. "כל הבקשות של ההורים מופנות כלפי שר הבריאות, שיש לו הזדמנות לפתוח מחלקה נוספת בבית החולים שערי צדק בירושלים לאור מצוקת האשפוז בעיר. כנראה בגלל מחויבות שלו וקשרים שיש לו עם רוטשטיין הוא מסרב לעשות זאת".

פרופ' זאב רוטשטיין מסר: "אין ספק שמדובר במשבר. אמנם מכתבי הפיטורים מכוונים ליוני אבל ההנהלה נמצאת ללא כל ספק מול אתגר אמיתי כיצד להבטיח לילדים ולהורים המשך טיפול. כרגע נמצאים אצלנו למעלה מ-30 ילדים מטופלים במחלקה למעלה מ-10 ילדים שעוברים תהליך של השתלת מח עצם שהוא באמת תהליך ארוך וקשה. זה התפקיד של ההנהלה למצוא פתרון למשבר ואכן ההנהלה תתכנס תדון ותמצא פתרונות בצורה כזו שנוכל להסתכל לאמהות בעיניים ולהגיד להן – 'לא ייפגע מצב בריאותו של הילד או הילדה, נעשה הכל כדי שהטיפול יימשך בצורה טובה ורצופה'".

פרופ' וינטראוב וצוותו הגישו את מכתבי ההתפטרות שצפויים להיכנס לתוקף ביוני הקרוב מכיוון שלטענתם התנאים הרפואיים להמשך עבודתם בבית החולים נפגעו. זאת לאחר שהמנכ"ל פרופ' רוטשטיין החליט לאחד בין שתי מחלקות להשתלת מח עצם – זו של הילדים עם זו של המבוגרים. הצוות הרפואי טען כי אינו יכול עוד לקחת אחריות על הדבר וכי השתלות שכאלו צריכות להתבצע במחלקה ייעודית לילדים. עדיין לא ידוע לאן בכוונת הצוות הרפואי לעבור והאם יעשו זאת באופן אורגני או שיתפצלו לבתי חולים שונים.

המשבר בין הצדדים שהחריף בשבועות האחרונים הגיע עד לשולחנו של שר הבריאות יעקב ליצמן. בסוף פברואר אף התקיים דיון דחוף בנושא בכנסת, שבו אמר ליצמן כי אינו יכול למנוע מוינטראוב לעזוב אך לא יאפשר עזיבה של מחלקה שלמה, אלא שבפועל – זה מה שקרה עם הודעת הפיטורים מאתמול.

בתקופה האחרונה ניסה מנכ"ל הדסה להניע את פרופ' וינטראוב מביצוע המהלך ואף הגדיר אותו במכתב ששלח לו כ"מכת מוות להדסה". "כוונתי מהרגע שלקחתי על עצמי את ניהול הדסה היתה להפסיק את הדימום של המוסד, לעשות הכל לפתחו ולהגיע להישגים של מרכז רפואי מוביל – רפואית ואקדמית. כמובן שלא היתה כל כוונה לפסוח על מחלקתך בהקשר זה. הירי על כוחותינו שהגיע מהכיוון שלך מאוד לא מצא חן בעיני, הוא מיותר, לא נכון, הוא פוגעני ולא משרת אותך ולא את שאיפות הצוות האיכותי שאתה מנהל".

מבית החולים הדסה נמסר בתגובה: "הנהלת בית החולים קיבלה היום מכתב התפטרות קולקטיבי של מנהל המחלקה להמטואונקולוגיה ילדים וחמישה רופאים בכירים מהמחלקה. הנהלת בית החולים תעשה כל שלאל ידה לעשות, כדי שאף ילד לא יפגע מההתפטרות הקולקטיבית הזו".

בוועדי הרופאים אמרו בעקבות עזיבת צוות המחלקה בראשות המנהל פרופ' ויינטראוב: "למרות שדרישות המחלקה הועלו לפני כחצי שנה ולאחר חודשים של גרירת רגליים מצד ההנהלה, החליט צוות המחלקה ההמטואונקולוגית לילדים לעזוב את בית החולים. מדובר בכשלון חמור של ההנהלה והדירקטוריון ובאבידה כואבת לציבור המטופלים באזור ירושלים, שיצטרכו להיגרר לבתי חולים מרוחקים יותר כדי לטפל בילדיהם. זוהי איננה העזיבה הראשונה מאז שההנהלה החדשה נכנסה לתפקיד אבל עזיבה של רופאים מקצועיים ומסורים כאלה מעידה על כשלונה החריף של ההנהלה שמאמינה בפתיחת חזיתות ולא בהשקעה ברפואה למען ציבור המטופלים. הגיע הזמן שנראה את שר הבריאות מתערב ומציל את הדסה מקריסה נוספת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture