ההארה באמצע הניתוח שהביאה להמצאה אורטופדית

מה עושה רופא שבאמצע ניתוח מבריק לו רעיון כיצד לשפר את הבעיה בה נתקלים הרופאים המנתחים? זה מה שקרה במהלך ניתוח בבית החולים רמב"ם. התוצאה: המצאה שהביאה לזכייה במענק מחקר מכובד מאוד של המדען הראשי של משרד הבריאות בסך חצי מיליון שקלים

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

מה עושה אורתופד שבאמצע ניתוח של אדם שעבר טראומה קשה, עוצר לרגע וחושב שאם רק היה מצליח לשפר משהו בציוד שאתו הוא מנתח, בצורה שהייתה עוזרת לו לבצע את הפעולה טוב יותר – גם המטופל היה מחלים טוב יותר?

רוב הרופאים מתייקים את השאלה הזו בירכתי מוחם, וממשיכים בניתוח, ובזה שאחריו וזה שאחריו. ברמב"ם החליטו לשבור את המעגל המעט מייאש הזה. אם יש לך רעיון טוב לפיתוח או להמציא אביזרים רפואיים מהסוג שרק "אנשים מהשטח" מסוגלים לחשוב עליהם – יש לך ברמב"ם כתובת שיכולה לדחוף אותך את כל הדרך לפטנט וייצור של מכשיר רפואי חדש שאף אחד לא חשב עליו קודם.

זה בדיוק מה שקרה לשני אורתופדים מרמב"ם – יניב קרן וירון ברקוביץ. ד"ר קרן מומחה לטיפול בפציעות אורתופדיות מורכבות בכתפיים, ברכיים, קרסוליים ומפרקים אחרים, וד"ר ברקוביץ הנו מומחה בהחלפות מפרקי הברך והירך. אחת הבעיות שאיתן מתמודדים אורתופדים עוד מאז שהמציאו את המקצוע הרפואי הזה, היא איך לאחות ולחבר בין עצם ובין גיד שנפגעו והתנתקו מהעצם.

הדרך המקובלת היא "עוגן" עשוי ממתכת או מחומרים מרוכבים, שאותו מבריגים לתוך העצם. לאחר שהעוגן נאחז בעצם – מחברים אליו חוטי תפירה, ותופרים את הגיד או הרצועה הפגועים אל העצם. ככה מאחים אותם. הבעיה שבה נתקלו שני האורתופדים מרמב"ם משותפת לאלפי אורתופדים בכל העולם – אותם עוגנים שמוברגים לתוך העצם – תמיד חסר להם משהו – או שהם קצרים מדי או שהם עבים מדי, והברגתם לעצם איננה אוטומטית ומהירה. בנוסף זווית החדרתם המומלצת הנה בזווית ישרה לפני העצם.

השניים המציאו עוגן מסוג חדש. מדובר בגליל דק בעל אורך קבוע, ארוך משמעותית מהמקובל כיום, ושבקצהו עוגן. בגליל ישנם חריצים המאפשרים שבירה בכל אורך רצוי. האביזר עצמו מתלבש על מקדחת מנתחים רגילה, והחדרתו אוטומטית ומהירה. החידוש כאן הוא שהבורג הארוך מאפשר לאורתופד להשתמש בכל אורך שירצה – החריצים מאפשרים "לקטום" את הבורג בכל אורך שהמנתח בוחר ע"י אביזר קטן שמולבש על הגליל.

בתוך חלל הבורג מותקנים מבעוד מועד חוטי התפירה, כמו בעוגן סטנדרטי. האורתופד קודח את הבורג אל העצם, עד הנקודה שהוא בוחר (לא לפי אורך בורג נתון מראש), קוטם אותו בעזרת אביזר החיתוך המיוחד בכל נקודה שהוא בוחר, וחושף את החוטים הפנימיים. אז נותר לו לתפור את הגיד או הרצועה אל הבורג הקטום ובכך להבטיח גם עיגון חזק מאוד וגם פעולה אחת מהירה ורציפה.

IMG_8887A

הרעיון היפה הזה היה עלול להישאר אי שם במחשבותיהם של האורתופדים שרצים מניתוח לניתוח בבית חולים עמוס במקרי טראומה כמו רמב"ם. אבל פה נכנסה לתמונה תכנית "ניצוץ". את התכנית הגה פרופ' רפי ביאר מנהל רמב"ם לפני מספר שנים, והיא פועלת תחת המטרייה של רמב"ם מד טק – חממת המצוינות לקידום המחקר המעשי ברמב"ם. "ניצוץ" נותנת מלגת דחיפה ראשונית בסך של כמה עשרות אלפי שקלים לאנשי צוות רפואי בעלי רעיון יצירתי חדשני. במקרה הזה – השידוך עבד מצוין.

המלגה של "ניצוץ" סיפקה לאורתופדים קרן וברקוביץ את הדחיפה הראשונית ליצירת אב טיפוס של הרעיון שלהם, והתחלת תהליך רישום הפטנט. אותה דחיפה ראשונית הביאה אותם אל השלב הבא – זכייה במענק מחקר מכובד מאוד של המדען הראשי של משרד הבריאות בסך חצי מיליון שקלים – סכום שיאפשר להביא את הרעיון לשלב סיום רישום פטנט וייצור מוצר שייתכן שעוד כמה שנים ישמש בכל חדר ניתוח של אורתופדים ברחבי העולם. והכל התחיל בניצוץ אחד קטן ברמב"ם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture