הגר"מ מאזוז: לא הבינו את דברי, אז אסביר זאת בפשטות

ראש ישיבת כסא רחמים מסביר את דבריו כי קריסת החניון ופיצוץ הלווין היו בשל חילולי השבת ומוסיף: חילול השבת הציבורי זהו גט לבורא עולם!

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

הגר"מ מאזוז ב"נאום השבת" יוצא הדופן, בוחר לפנות לציבור החילוני באופן ישיר, ומסביר למה השבת הציבורית חייבת להישמר בפרהסייה הציבורית.

הגאון הגר"מ מאזוז, בשיחתו השבועית המשודרת מידי יום שני ברדיו 'קול ברמה' בוחר לדלג מעל הפוליטיקה סביב סוגיית השבת, ויוצא הערב במסע הסברה בנסיון להסביר גם לאוזן שאינה שומרת מצוות על כך כי השבת הציבורית חייבת להישמר. בין הדברים מתייחס לראשונה לדבריו במוצאי שבת שחוללו סערה בענין פיצוץ הלווין עמוס 6 וקריסת החניון, ומרחיב את הדברים שאמר במוצ"ש בקצרה.

הגר"מ מאזוז: החניון קרס והלווין התפוצץ בגלל חילולי השבת • צפו

השיחה ​המרתקת מובאת כאן במלואה:

"במוצאי שבת דיברתי על חילול שבת, והיה לי הרבה מה לדבר, אבל לא הבינו אותי. אני אסביר בפשטות.

"כיון שניתנה רשות למשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע". כשעושים חילול שבת בפרהסיה, מה שלא נעשה עד־כה, יש אוטובוסים נוסעים קצת לפני צאת־השבת, צעקו על־זה ואין מושיע. אבל באופן כללי החנויות סגורות בשבת, היום רוצים לפרוץ את הפרצה הזאת: לפתוח לכל דכפין יתיי ויכול, כל דצריך ייתי ויפסח. אל תקרי: "ייתי ויפסח", אלא "ייתי ויפתח…".

הם גם לא חושבים טיפה, שיש ב"ה מאות ואולי אלפי יהודים בתל־אביב, שהם רוצים לשמור שבת, ועד־כה שמרו שבת והלכו לבית הכנסת והלכו הביתה, וגם אם לא הלכו לבית הכנסת ישבו בשמחה עם המשפחה שלהם, עם האשה והילדים, ועכשיו כופים עליהם "בכח", אומרים שיש כפייה דתית? אבל זו כפייה חילונית כח – ר"ת: כ'פייה ח'ילונית, בכח כופים אותם שיפתחו בשבת, כי אחרת לא יעמדו בתחרות.

מה לעשות? אז אין להם לא חול ולא שבת, אין להם מנוחה, אין להם שלוה, והכל בשם החוק המשונה שכל ראש עיריה יכול לעשות מה שרוצה. זה גורם חרון־אף. וחרון־אף של בורא עולם אין לנו הסבר להבין אותו, אנחנו לא מנהלים חשבונות שלו, הוא יכול לעשות מה שהוא מחליט. "והוא באחד ומי ישיבנו, ונפשו איוותה ויעש", זה פסוק באיוב.

כשיש כעס של ה' גם הטובים הולכים

ראינו בשואה, ששה מליון יהודיים בעוונותינו־הרבים, ויותר אפילו, יש אומרים קרוב לשבעה מליון, הלכו. ואנחנו יודעים שביניהם יש מאות אלפים אנשים כשרים, ששמרו קלה־כבחמורה, לא נוגעים בזבוב בקיר, ויש ביניהם מליון וחצי ילידם שעוד לא עשו שום חטא. אז מה קרה? מה חרי האף הגדול הזה?

ההסבר הוא, לפי מה שקיבלנו ומה שמסתבר. בברלין בירת גרמניה, לפני 200 שנה, קמו המשכילים. המשכילים נקעה נפשם מחוקי התורה הם כתבו מפורש בספריהם, "אם דור אחד אי־אפשר לקיים את המצוות של התורה, ופרקנו עולה מעל צאוורנו", לא פחות ולא יותר, זה כתוב בשו"ת "בשמים ראש" (סי' רנא), המחבר בשמים ראש הוא מזוייף, אחד שהוא חצי משכיל חצי חכם, והוא מייחס תשובה כזאת בשם הרא"ש, לא פחות ולא יותר, היעלה על הדעת שרבינו אשר יכתוב מילה כזאת, ופרקנו עולה של התורה מעל צוארנו?!

התחילו בתרגום התורה לגרמנית, אולי היה אפשר היה להחזיר אותה אבל לא החזירו אותה, החרימו את התרגום הזה, אבל מי שתרגם לא יכול לעצור את כדור השלג, בניו – חלק מהם הלכו בדרך אחרת, תלמידיו – חלק מהם התנצרו. כך התחילה הרפורמה, הקונסרבטיבים, ההתבוללות וההשכלה. היה מישהו שיעמוד בזמן השואה ואמר, רבותיי. לא, זה צדיק, יש בודדים שניצולו.

לא מדבר על אדם פרטי אלא על האומה כולה

כשאנחנו עושים להכעיס אנחנו לא נברח מפני הקב"ה, "אנה אלך מרוחך ואנה מפנך אברח", לא יעזור לא ראש הממשלה, ולא ראש בג"ץ, ולא מי שרוצה להשתלט על המדינה כולה ואומר "אני הריבון של המדינה", שום דבר לא יעזור. יש למעלה מי שמסתכל על הכל, מי שמשקיף וצופה ומביט עד סוף כל הדורות.

ולכן אנחנו חייבים לדבר, "הוכח תוכיח", אנחנו לא מדברים על אדם פרטי, אנחנו מדברים על האומה כולה, איך תראה מדינת ישראל כאשר שבת וחול אותו דבר?! מה זה שבת? מייסדי החילוניות ידעו להעריך את השבת, לא חכמים מהם!

אמרתי, כשאנחנו מחפשים איזו שאלה בהלכה, כל מי ששואלים אותו שאלה, אז הוא מחפש במקורות, או מחפש בבן איש חי או מחפש בכף־החיים, או מחפש בספרי הרב עובדיה. ואם לא מצא מחפש עוד לפני־כן ברב חיד"א, את מרן הש"ע, את הרמב"ם, את הגאונים, את הגמרא ואת הפוסקים. כי אצלנו כמה שהמקור יותר קדום, כך הוא יותר חזק!

אבל אצל החילונים אין דבר כזה, כל דור יש לו דעות משלו. למשל, בן גוריון אמר, אם יכול לגרש את כל הערבים – יוציא אותם, כך היו שרים בחוץ־לארץ, (מוזר הדבר הזה), שבן גוריון נשבע שבועה לגרש את כל הערבים – נכון או לא נכון אני לא יודע. אבל היום מי שיעלה על דעתו לומר את המילה הזאת "טרנספר" יוקיעו אותו. טיפש, סכל, גזעני, חצוף, ימני, משיחי, משיחיסט… כל הדברים האלה, כי העולם משתנה, ולא מתחשבים בדעה של הקודמים.

ולכן אם נבוא היום ונאמר להם, הרי כל ההשכלה הזאת, כל החילוניות הזאת שיש היום מאיפה נבעה? נבעה מספריהם של יהודה לייב גורדון, של "שלום עליכם", של מנדלה מוכר ספרים, של אחד־העם – אשר גרינצברג, של ביאליק, של שלונסקי, פרונסקי, צ'רניחובסקי, אלטרמן, ברמרמן, לא משנה, והנה תפתחו ותראו שאותם אלו בעצמם כתבו בספרים שלהם שהשבת היא מתנה כ"כ יקרה לישראל וכמו שכתוב בגמרא בביצה, "אמר הקב"ה, מתנה טובה יש לי בבית־גנזי ושבת שמה, לך והודע להם לישראל". תראה להם שכך אומרים הסופרים החילוניים שלהם מלפני מאה שנה: "יותר ממה שישראל שמרו על השבת, השבת שמרה על ישראל", [הפתגם הזה ידוע ומפורסם, כתב לי פעם רבי אברהם קורמן ז"ל שהפתגם הזה מובא בשו"ת הרב פיינשטיין בשם חז"ל, אבל זה לא חז"ל], אמר את זה אחד־העם שהוא בעצמו חילוני, אבל הוא הרגיש את האמת הזאת!

ביאליק התנגד לחילול שבת בפרהסיה

ביאליק היה מעשן בשבת, זה ידוע, אבל הוא עשה איזה "שבת־תרבות" בתל־אביב, שהיה מדבר שם על השבת. הוא כתב שירים על השבת: "החמה מראש האילנות נסתלקה, בואו ונצא לקראת שבת המלכה", את השיר הזה ראיתי בחוץ־לארץ, לפני ארבעים־חמשים שנה.

פעם היה מישהו היה לו חנות מצלמה בירושלים, קראו לזה "צלמניה" היום זרקו את המילה הזאת, למה? "ורחל לקחת את התרפים ותשימם בכר הגמל", כמו שכתוב בפרשת ויצא, התרגום של התרפיים, "צלמניא", אבל הם כתבו "צלמיניה", הנון בחיריק ובסוף ה"א, אבל מישהו ישים לב, נון חיריק או פתח, מישהו ישים לב, אלף או ה"א, מה זה משנה, אתה לא מבטא את זה, לכן הם החליפו את זה. הצלמניה הזאת היתה פתוחה גם בשבת ומתנוסס בחלון־הראווה תמונה של המשורר־הלאומי ביאליק. ביאליק ראה את זה שלח לו מכתב חריף (ראיתי את זה בגנזי המלך), אמר לו תשמע, או תוציא את התמונה שלי או תסגור בשבת. אל תפתח את החנות לראווה בשבת והתמונה שלי על החלון, אל תעשה דבר כזה!

מה אכפת לו? אלא כי גם הוא עצמו הבין שיש הבדל בין מחלל שבת בפרהסיה למחלל שבת בצנעה, בצנעה בעוונות־הרבים יש, אבל בפרהסיה זה גרוע פי־עשרה, פי־מאה, פי־אלף, כי פירושו של דבר נתננו גט לבורא עולם, תעזוב אותנו, באנו לארץ שלך על־מנת "להיות עם חופשי בארצנו".

אנחנו לא יודעים ולא מבינים, ששום־דבר לא יעזור לנו. אמנם אמרו חכמים שבית המקדש השלישי לא ייחרב, ואנחנו בטוחים בדבר הזה שלא יקרה חס־וחלילה חרבן, אבל נסיונות ועונשים – לא נוכל לברוח מהם!

ראינו כמה פעמים, כל מי שנלחם בשבת, קיבל את העונש שלו. אהוד ברק בזמנו עשה את ה"משחן", כמה זמן נשאר על ממלכתו? "למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל" 'בקרב' יש שם אותיות "ברק-ב", יש סיכויים שאולי יחזור עכשיו אהוד ברק, יחזור להיות ראש ממשלה, יוריד את הכרס וכדומה וכדומה, לא משנה… הוא נשאר ראש־ממשלה פחות מכולם, זה שאמר אני ראש־ממשלה של כו-ו-ו-ו-לם.

בזמנו היה המשחן, ודוקא המשחן הזה עובד הולך ונוסע בליל־שבת, כי בליל־שבת העולם נחים – פחות או יותר – אז המשחן הזה כרוך באלפי חילולי שבת, ויצאו לפניו כמו שיצאו בזמנו על העגל, "וישתחו לו ויזבחו לו, וירא את העגל ומחולות", הנה השתחררנו מהשבת. בן פורת יוסף, איזה יופי, השתחררתם מהשבת? אתם יכולים להשתחרר מהתורה? לא תוכלו להשתחרר, שום דבר לא יעזור לכם!

התורה, תמיד תשאר היהדות שלנו!

הרמב"ם כותב באגרת תימן, "זאת התורה לא ימלט ממנה איש מבני יעקב לעולם, הוא או זרעו או זרע זרעו, ירצו או לא ירצו". זאת אומרת: יש כמה יהודיים נטמעו והתבוללו באומות, וכבר לא יודעים שהם יהודיים. בזמן היטלר ימ"ש, אמר, מי שהוא דור רביעי, שהתנצר, עדיין דם יהודי בעורקיו, ישר לכבשונות, לאושוויץ. כך זה, שהרי התורה אומרת "פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים, על שלשים ועל ריבעים", לכן א"א לברוח מהתורה!

מה קרה למשחן האומלל הזה, כשהגיע ליעדו, פתאום עושה שביתה, לא רוצה לעבוד, שום דבר לא עזר, כל גדולי הטכנאים אומרים, המשחן הזה לא שוה. איך אומרת הגמ', "האי מנד לא שויא אבוליה", זה הכלי שאינו שוה את הטיפול בו, לא שוה כלום, תזרוק אותו לפח, וכל הסערה וכל השמחה הגדולה שהיתה לחילונים, כל שמחתם עד ארגיעה.

עם ישראל נשאר עם בזכות התורה

צריכים להבין: יש כבוד לתורה, לולא התורה לא היינו חוזרים לכאן, לולא השבת לא היינו יהודיים בכלל, לולא השבת נטמענו! איך אפשר להסביר את הפלא הזה? שכל אומות העולם שהיו פעם, עברו מן העולם, לא שהיה חסר להם משהו, היו ענקיים, היו גיבורים, היו חכמים.

אומרים, שבבבל העתיקה שם נקבעו החשבונות של האסטרונומיה. במצרים ג"כ היו חכמים גדולים, היו כאלו שבנו את הפירמידות בחכמה רבה שעד היום מגלים רק אפס קצהו. היו יודעים לחנוט מתים שעד היום אף אחד לא יכול לחנוט בצורה כזאת, "ועמם תמוט חכמה".

והיום, איפה מצרים העתיקה? איפה בבל, איפה עמון איפה מואב איפה אשור שהגלתה לנו עשרה שבטים שהיום בקושי מוצאים מהם כמה בודדים, איפה אשור הזאת? נגמרה! מי שפוגע בעם ישראל בסופו של דבר מקבל את שלו.

אבל איך העם שלנו החלש ביותר, החזיק מעמד, ולא רק החזיק מעמד אלא גם חוזר לארץ אבותיו, ומדבר בשפת התורה, כאילו רק אתמול היינו כאן. אתה מדבר בשפת התורה, אתה מדבר בשפת הנביאים, אתה קורא בחומש, אתה קורא רש"י, אתה קורא הלכות, אתה חוזר למה שהיינו. זה הכל בכח התורה! שנבוא עכשיו להתמרד בתורה? אנחנו עושים את המשגה הגדול ביותר!

החניון שקרס מוקדם, נס, ורמז משמים!

ובאו בבת־אחת, באה הקריסה של החניון, והקריסה של "עמוס 6". תראו את המילה "חניון" כמה עולה בגימטריה – 124, זה גימטריא "הודו לה' כי טוב". על מה הודו לה', על שהחנין קרס? לא! אבל שימו־לב אם החניון היה קורס בעוד חודש־חודשיים, כמה מאות אנשים היו נקברים באדמה, ולא נודע מקום קבורתם, אז ה' עשה שיקרוס בהתחלה. חמשה פועלים-שבעה פועלים, מי שמת ומי שנשאר בחיים, ומי שהוא פצוע, אבל זה חסד לעומת מה שהיה יכול להיות. אבל מסתבר שזו התראה מן השמים, אדם חייב לדעת, לא תעשה מה שתרצה! הכל בא בחשבון, "ודע שהכל לפי החשבון".

אם לא התורה, למה בארץ ישראל?!

אנחנו נמצאים בחודש אלול, חודש אלול צריכים לחזור בתשובה, כל אחד יחזור במה שאפשר, אתה נוסע בשבת, תדחה את הנסיעה למוצאי־שבת, תדחה את הנסיעה ליום שלישי אחר־הצהריים. בשבת תשאר בבית, אפילו שבבית אתה לא שומר כל־כך, אבל לפחות אתה לא עושה בפרהסיה, לפחות!

אדם ישב בבית בליל שבת, לא יסע ויסתובב. תלך לבית־הכנסת, תשמע "לכה דודי" הרצל כתב ספר "אלטנוילנד", "ארץ־ישנה־חדשה", ותירגמו את זה בעברית "במדינת היהודיים", ראיתי ציטוט מזה בחוץ־לארץ, אמר, יהיה לנו ביהמ"ק (מה הוא מבין מביהמ"ק הבן־אדם הזה…?), ושם ישירו בליל שבת "לכה דודי". לכה דודי שחובר לפני 400 שנה על בית המקדש שנחרב לפני אלפיים שנה. היום יש יהודים שבעוונות הרבים שלא רק "לכה דודי לא יודעים, גם פסוק "שמע ישראל" לא יודעים, ועוד הם מתפארים בזה, הם כמו גויים אמיתיים. להיות גויים אמיתיים לא חייב לגור בארץ ישראל, מלאה מלחמות, מלאה ג'יאהד, "בבוקר תאמר מי יתן ערב, ובערב תאמר מי יתן בוקר". לכו לכל העולם הרחב.

צריכים להבין, לא לעשות דברים להכעיס, כי אם חס וחלילה מוסיפים ומוסיפים, "ויסף עוד" – עוד עונש. "עמוס 6" בודאי לא עשו בשמירה מעולה על השבת כמו "עמוס 2", עמוס 2 ששיגרו אותו לפני 13 שנה, ממשיך לעבוד טוב, אבל "עמוס 6" אחרת, קרס מההתחלה. חצי־מליארד דולר הלכו לאיבוד, למה הלכו לאיבוד? כי מי שילחם בשבת – השבת מחזירה לו!

האיסלם והנצרות קינאו מהשבת של היהודים

השבת אין לה כח, אבל תובעת את עלבונה. צריכים לכבד את השבת! גם מי ששומר שבת צריך למחות, צריך לדבר. מי שהבין הבין, ומי שלא הבין זה בעיה שלו, אנחנו לא חייבים להסביר מה שכתוב בתורה, "מחלליה מות יומת", כך צריך להיות.

צריך לדעת, צריכים לשמור שבת, לכבד את השבת. ולא להלחם בה. השבת הזאת היא המתנה הכי נפלאה שיש בעולם כולו. שאומות העולם קינאו בנו, ועשו משהו דומה, או ביום ששי או ביום ראשון, אבל כל הרעיון כולו לקוח מהתורה, לקוח מעם ישראל, לקוח מהקב"ה. לכן לא לעשות כדבר הזה!!

כל אחד ואחד יבין, מי שילחם בשבת, אח"כ יקבל את העונש. לכן כדאי לנו להתחרט, לחזור בתשובה, ולכבד את השבת.

בערב שבת בזמן שלפני כניסת שבת, יעשו 'צפירה' כמו שעושים כאן בבני-ברק. אתה מרגיש את האוירה של השבת, חצי-שעה לפני השקיעה יש פיוטים, פעם פיוטים אשכנזיים ופעם פיוטים ספרדיים, פעם "כי אשמרה שבת", ופעם כל מיני שירים, "שלום עליכם" בכל נוסח שהוא. העיקר שתבינו שיש כאן שבת. שהמדינה שלנו לא תהיה כמו כל מדינה, כתוב ביחזקאל (כ, לב-לג), "וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה. אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן. חַי אָנִי נְאֻם ה' אלוקים, אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם", מילים קשות מאוד.

התכונות הרעות לא שלנו, קיבלנו בגלות.

בואו נחסוך את הדבר הזה, נעקוף את הדבר הזה, ונשמור את התורה כמו שצריך, באהבה בחיבה, בלי שנאה, בלי שנאת חינם, כל המידות הרעות הם לא שלנו, הם שאולים מאומות העולם, היינו אצל אומות העולם אלפיים שנה כמעט, למדנו את כל המידות הרעות, למדנו להיות עקשנים, למדנו להלחם בתחנות־רוח… נפסיק את זה, נחזור בתשובה, ונזכה לשנה טובה ומבורכת.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture