על משמרת החינוך: "נושא נסיונות ההתערבות עומד במלוא חומרתו החל מתקופת הקמת המדינה"

"צריך להבין דבר אחד, הממסד רוצה לראות את הציבור החרדי שונה מכפי שהוא, יותר מעורה ושותף למה שקורה בחיי המדינה. הם לא יכולים לסבול שיש יהודים חרדים הממשיכים בדרכם כמאז ומעולם", אומר רבה של מודיעין עילית, הגר"מ קסלר, בראיון ליתד נאמן

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

הצורך לעמוד על משמר החינוך הטהור איננו חדל. ראשי מוסדות החינוך עומדים כל הזמן וללא הפוגה על המשמר ולאחרונה שוב הורו מרנן ורבנן גדולי ישראל לשוב לחזק ולזרז את המזורזין. ביקשנו להבין במה דברים אמורים? ועל מה ביקשו גדולי ישראל שליט"א לשוב ולהחדיר למודעות.

הגאון רבי מאיר קסלר שליט"א, רבה של מודיעין עילית, שבתוקף תפקידו בשליחות גדולי ישראל שליט"א כחבר ועדת הרבנים לענייני חינוך, מצוי בתוככי העניינים ומודע לדברים, ניאות להסביר בפני כתב העיתון יתד נאמן בשיחה מתמצתת ורוויית גילויים, על מה התעוררו כעת.

"האמת היא" – פותח הגר"מ קסלר שליט"א – "שהדברים אינם חדשים כלל ועיקר. כבר כמה וכמה דורות, מאז ההשכלה והציונות, מדי תקופה חוזרים ומתעוררים שוב מחדש אותם דברים שכבר היו בעבר.

"הנושא הזה כבר עומד במלוא חומרתו ונחרצותו החל מתקופת הקמת המדינה, וגם קודם לכן. תמיד היה נסיון של מעורבות בפיקוח של התכנים, ובמשך כל התקופות הצליחו להדוף את נסיונות ההתערבות – וכך גם בשנים האחרונות ובתקופה האחרונה לא חל כל שינוי".

"צריך להבין דבר אחד, הממסד רוצה לראות את הציבור החרדי שונה מכפי שהוא, יותר מעורה ושותף למה שקורה בחיי המדינה. הם לא יכולים לסבול שיש יהודים חרדים הממשיכים בדרכם כמאז ומעולם. לפי הבנתם, ילד יהודי, אם הוא ישקיע את המרץ והמשאבים רק ללמוד אידישקייט, למדינה לא יוצא ממנו כלום. ואל לנו לשכוח, את מה שכבר אמר מרן הגר"ח מבריסק זצוק"ל, שהרצון של הציונים הוא לקעקע את האידישקייט.

"אך ב"ה זכינו וגדולי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א תמיד עומדים על המשמר, ומדי פעם צריך לשוב ולעורר. תמיד היו נסיונות כאלה, ותמיד עמדו על המשמר, שלא תקרה שחיקה שעלולה להיווצר בטבעיות במשך השנים.

"מרן החזו"א זצוק"ל עסק רבות בנושאים אלו. הביאו לו תכניות לימוד לביקורת, וספרי לימוד לביקורת. הם תמיד ניסו להתערב בנושאים פדגוגיים, וביחס בין לימודי הקודש לבין לימודי החול. וברוך שמסר עולמו לשומרים, ובס"ד הצליחו.

"לפני כ-35 שנה, היתה תכנית שנקראה מט"ל להחדיר מדע וטכנולוגיה לגנים, ורצו לשים דגש על דברים של מדע וטבע ופחות על אידישקייט. באו גננות מלאות יראת שמים, והעמידו את חומרת הענין, והציגו את הדברים גם לפני רשכבה"ג מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, שעודדן לפעול לעמוד על המשמר בתוך הגנים שלא יושפעו מהם, וכך עצרו את הדבר".

וכיום?

"בתקופות האחרונות עמדנו מול גל שחזר ועמד עלינו, כמימים ימימה. המפקחות של משרד החינוך במוסדות החרדיים, הן אמנם חרדיות, אבל הן כולן השתלמו בתארים אקדמיים, ויש כאלה שהשתנו ברוחן מהלימודים הללו, ויש כאלו שרוצות לרצות את רוח המעביד שלהן שיש להם השקפה אחרת על מהות החינוך, והן באות עם דרישות ובקשות לשנות לפי הרוח החדשה שנושבת בשנים האחרונות.

"אביא דוגמאות מעשיות מהשטח. למשל רגילים לדבר בגן על קידוש, מעמידים יין וגביע, וכך מחדירים את קדושת השבת לילדים הרכים. אך הם באים ואומרים במקום לדבר על הקידוש, לדבר על היין ועל הגביע, ובכך מוציאים את כל הרגש שהיו רגילים להכניס, אלא מדברים על הגשמיות של זה. זה נקרא להוציא את הנשמה מהאידישקייט.

"אבל איסתייעא מילתא שהיום המצב ב"ה, שאם עומדים על המשמר הם לא יוצאים למלחמה. וזה חשוב לדעת, עם כל הביקורת שיש לנו מולם, ועם כל חוסר שביעות הרצון, המציאות היא שהיכן שאומרים להם דברים ברורים ונחרצים, הם לא עושים כלום".

"הבעיה היא אם המפקחת מגיעה כדי ליישם את התכנית כפי שהיא למדה, והגנת קצת נכנעת מולה, שם עלולים להכנס. אמנם המצב הוא שרוב רובם המוחלט של הגנים נמצאים בידי נשים צדיקות שעושות את מלאכתן נאמנה, וגם אם מגיעה מפקחת הם יודעים לומר להם שהם לא מתכוננות לשנות. אבל חשוב שכולן יידעו לעמוד בתוקף על הדרך שלנו ואז לא יהיה דבר.

"מדובר לפעמים על דברים שנראים לגננת כזוטות. ידוע המעשה שהיה עם הגה"צ רבי יעקב גלינסקי זצוק"ל שהיה בחדרה, ולא היה במקום גן חרדי, אלא של מזרחי, ומרן החזו"א זצוק"ל אמר, שאם על הקיר תלויות תמונות של גדולי ישראל, אפשר בדיעבד לשלוח לשם. כלומר שהתמונות שיש על הקיר הן סימן שמחנכים ליראת שמים, ועצם זה שהילד רואה שהתמונות הן אלו, הוא מרגיש שזו ההכוונה.

"הם באים ורוצים משהו יותר חדשני, על זה אנו צריכים לעמוד מולם, ואנו צריכים לדעת שהכיוון צריך להיות בדיוק באותה דרך שקיבלנו לחנך כבר מגיל צעיר לדברים של רגשי התורה והאמונה.

"רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א לרפו"ש, כשהקריאו בפניו בעש"ק וארא את המאמר שפורסם שבוע שעבר שעורר על נקודות אלו, אמר שכך צריך לדבר, והתבטא, ש'המאמר מדבר כמו שהיו מדברים פעם'. ואישר שראוי לפרסם את הדברים.

"מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א התבטא בנושא זה השבוע ואמר, כי הגמרא בסוכה אומרת שותא דינוקא בשוקא או דאבוה או דאמיה. והזכיר כי מרן הגר"י סלנטר זצוק"ל היה אומר, ממתי מתחילים לחנך ילד ממתי שאבא שלו נולד. ילד הכי קטן מבין הכל, ולכן מאוד חשוב כבר בגיל הרך להחדיר ערכים של יראת שמים ואהבת תורה.

"לפני שבועות ספורים דיברנו עם מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א, ואמרנו לו על הרוח החדשה שנושבת מדברי המפקחות, ושהיה מקרה שהמפקחת אמרה שלא לדבר יותר מדי על עקידת יצחק. והוא מאוד התרגש בדמע, ואמר: 'אני זוכר איך שאמא שלי שרה איתי שיר על עקידת יצחק, הייתי אז בן 3, וזה נחקק בי איך אפשר לומר שעקידת יצחק זה לא דבר שצריך להעביר לילדים?'.

"לאחרונה היה לנו מפקחת חרדית שהוציאה חומר עם הדרכה פדגוגית, והראיתי את החומר לפני הגאון הגדול רבי דוב לנדו שליט"א והגאון הגדול רבי משה הלל הירש שליט"א, והם הזדעזעו מהתוכן ואמרו שזו השכלה ממש. השכלה זה לא רק כשמדברים דברים של כפירה ח"ו, אלא להוציא את הנשמה מהאידישקייט".

האם הצורך ברגישות הוא רק במוסדות החינוך?

"מטבע הדברים גם דברים שהיו פעם, כמו למשל שאמהות של פעם היו שרות שירי ערש מלאים בקדושה ואהבת ד', בעשרות השנים האחרונות לא מכירים את זה. הדורות נשחקים, וכשקורה כזה דבר, רואים גדולי ישראל לנכון לעורר את הדבר, לא רק כלפי הגנים אלא כלפי האמהות להחדיר אידישקייט דווקא בגיל הרך".

"זה לא רק ענין של הפיקוח, אלא נושא כללי. וזה בגלל שיש שינוי באווירה הכללית ברוח הרחוב ששולטת וחודרת. שמעתי על גננות שמלמדות על עיגול דרך צורה של כיפה, וככה מדברים על כיפה. ודוגמא של מרובע זה טלית קטן. יש אנשים שלא רואים בזה את החשיבות, הם חושבים שסך הכל מדובר בילדה קטנה שלא מצווה ללמוד תורה, יספרו לה סיפורים על דברים מעניינים בטבע, והדברים לא ככה, זה הזמן להחדיר את הנשמה של האמונה ויראת שמים.

"חשוב מאוד לדעת, לא קרה מקרה שפיטרו גננת שעמדה בתוקף על הדרך שלנו ולא קיבלה את ההערות שבאו מבחוץ. לאף אחת לא שללו תעודת הוראה על שהתנגדה להוראת מפקחת.

"יש אחוז לא גדול של הגננות, שאולי לא מספיק מודעות ומיודעות לחשיבות הדברים, והם הולכות שולל אחרי כל הדברים האלה. ועל זה באה ההתעוררות כעת מדברי גדולי ישראל שליט"א, לעמוד על המשמר בנושאים אלו. המטרה של הפרסום היא להביא למודעות של הגננות שאפשר וצריך לעמוד על המשמר, ואנו סמוכים ובטוחים שהמודעות תמגר לגמרי את התופעה. ואם יישארו גנים במקומות שאנחנו לא מגיעים אליהם, בשביל זה ביקשנו לפרסם לעזור להם לעמוד על המשמר.

"לפי המצב של הדור שלנו, אנו נזקקים אמנם ליותר כלים מקצועיים בכל התחומים, אך יש להתייעץ עם מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א כדי לדעת אלו כלים לקבל וכיצד להשתמש בהם – ומה לרחק בתכלית הריחוק.

"שואלים אותי לפעמים, האם המצב כ"כ נורא? ואני רגיל לומר על כך את לשון חז"ל: 'מחיצת הכרם שנפרצה אומרים לו גדור, חזרה ונפרצה אומרים לו גדור, נתייאש מלגדרה הרי זה קידש'. רק כשמתייאשים ואומרים שאין לנו יכולת לגדור ולעמוד על המשמר מול הבעיות, זה גורם להרס. אנו לא התייאשנו ולא מתייאשים מלגדור, אלא גודרים וחוזרים וגודרים בהנחיית גדולי ישראל, וכרם בית ישראל תמשיך בטהרה".

"תמיד כשעמדו על המשמר היתה סיעתא דשמיא והצליחו להתגבר. בפרט שכעת זו תקופה שיש לשלטונות אינטרס שלא להתחכך עם הציבור החרדי ולא להגיע לעימות, ולכן כל מה שנצרך הוא רק לעמוד על המשמר, וכך יכולים להמשיך בדרך הראויה".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ציטוט מהכתבה: חשוב מאוד לדעת, לא קרה מקרה שפיטרו גננת שעמדה בתוקף על הדרך שלנו ולא קיבלה את ההערות שבאו מבחוץ. לאף אחת לא שללו תעודת הוראה על שהתנגדה להוראת מפקחת.
כנראה שהגננות נכנעו…
כל מי שחינוך ילדיו יקר בעיניו, יחנך את ילדיו בגן פרטי/בגן שאינו מתוקצב ע"י משרד החינוך וכו', שאין כניסה כלל למפקחות שרוצות לעקור את הדת, וכפי שהורחב בכתבה דלעיל.

בקיצור גדולי ישראל מזדעזעים ממה שקורה בגנים, ומהעזות מצח של המפקחות הארורות של משרד החינוך, ומההלשנה והשפלות שהגיעו עליהם הגננת המובילה.
מי שרוצה לחנך את ילדיו כמו שהיה פים בורח מגנים כאלה שיש שמה כניסה חופשית לגננת מובילה/מפקחות משרד החינוך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture