צ'אק הייגל – המועמד של אובמה לתפקיד שר ההגנה

אובמה מגיש לנתניהו: תקיפה באיראן? תכירו את שר ההגנה החדש של אובמה - צ'אק הייגל - מועמד שהשמיע בעבר התבטאויות נגד ישראל | אובמה צפוי להציג הערב גם את ג'ון ברנון שיכהן כראש הסוכנות CIA במקום הראש הזמני מייקל מורל.

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

אחרי שיחסי ישראל וארצות הברית עלו על שרטון לא פעם בשנים האחרונות בשל המתיחות בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נראה שההחלטה היום (שני) על מינוי צ'אק הייגל לשר ההגנה הבא לא יהפוך את החיים ליותר קלים עבור ירושלים. בשיחות סגורות, תקף הייגל את נתניהו וטען כי הוא לא מאמין שישראל תתקוף לבדה באיראן.

קרא עוד:

[postim]

"נתניהו מנסה לגרור בכוח את ארצות הברית למלחמה שהיא לא רוצה בה", טען הייגל בשיחות סגורות שקיים לפני מספר חודשים על רקע הבחירות לנשיאות ארצות הברית. אז הוא גם טען: "הוא מתערב בפוליטיקה האמריקנית, למזלנו ללא הצלחה".

חרף ההתנגדות – צ'אק הייגל הרפובליקני ישמש כשר ההגנה של ארצות הברית כך הכריז הערב נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי מועמדו לתפקיד שר ההגנה החדש הוא צ'אק הייגל, הייגל הוא מועמד שנוי במחלוקת שבשבועות האחרונים נשמעה בקונגרס ביקורת רבה עליו בשל התבטאויות שהשמיע בעבר נגד ישראל והתנגדותו לסנקציות נוקשות יותר על איראן.

אובמה דווקא סינגר: במסיבת העיתונאים אמר אובמה כי הייגל "יהיה שר ההגנה הראשון שהשתתף במלחמת וייטנאם כחייל. הוא אחד משרי ההגנה היחידים שנושאים צלקות מהקרב". כתשובה לביקורת על דברי הייגל בנוגע לישראל, הוסיף אובמה כי "הייגל מכיר בכך שארה"ב הכי חזקה כשהיא עומדת לצד בנות בריתה".

בנוסף למינוי הייגל, אובמה צפוי להכריז גם על ג'ון ברנן כראש סוכנות ה- CIA במקום המנהל הזמני מייקל מורל שהחליף את דיוויד פטראוס שהתפטר מתפקידו לאחר שנחשד בהדלפת מידע רגיש.

ברנון, בן 57 שימש עד היום כיועץ הנשיא ללוחמה בטרור וזו פעם שניה שמוצע לו לקבל את תפקיד ראש הסוכנות, אך בפעם הקודמת הוא הסיר את מועמדותו לאחר שנמתחה ביקורת על שיטות החקירה שלו.

אובמה קרא לסנאט לאשר את מינוי הייגל וג'ון ברנן במהירות, ואמר כי הייגל מייצג מסורת דו-מפלגתית שצריך עוד ממנה בוושינגטון. הנשיא האמריקני כינה את הייגל "המנהיג שכוחותינו ראויים לו".

הייגל, בן 66, הוא סנאטור לשעבר מנברסקה וגיבור מלחמת וייטנאם. במשך 12 שנה הוא היה סנאטור רפובליקני, אולם בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2008 הוא הביע תמיכה דווקא באובמה הדמוקרטי על חשבון ג'ון מקיין, עמיתו ל"קליקה" של יוצאי מלחמת וייטנאם בסנאט. מאז שהחלו להופיע הפרסומים על רצונו של אובמה למנות את הייגל לשר ההגנה לפני כמה שבועות, החלו סנאטורים להטיח בהייגל האשמות קשות, והבהירו כי המינוי – שחייב לקבל את אישור הסנאט – ייתקל בקשיים, בין השאר בשל מה שהצטייר בעיניהם כעוינות מסוימת מצדו כלפי ישראל.

בזו אחר זו החלו לצוף התבטאויות שנויות במחלוקת של הייגל מהעבר. ב-2006 הוא כינה את התקפות ישראל בלבנון "הרס שיטתי של ידידי ארה"ב, המדינה והעם הלבנוניים". שלוש שנים אחר-כך חתם על הצהרה המפצירה באובמה לעודד ממשלת אחדות בין פתח לחמאס, וב-2007 הוא גם הצביע נגד הכנסת משמרות המהפכה האיראניות לרשימת הטרור. בהמשך סירב לומר שארה"ב חייבת להשתמש בכוח אם איראן תסרב לוותר על תוכנית הגרעין שלה, והיה בין התומכים בהמשך המשא ומתן עם איראן על תוכנית הגרעין.

 הרושם שהותיר ממשיך לפגוע בו גם עתה. הייגל הפך במהלך השנים למתנגד החריף ביותר של המלחמה האמריקנית בעיראק, אף שהצביע בעד היציאה למלחמה הזו, ועל רקע התנגדותו זו נוצר הקשר בין הייגל לאובמה.

פרשנים בארה"ב נתחו הערב את הכרזתו של אובמה על בחירתו בהייגל לשר ההגנה:  ההחלטה של אובמה  סיכון מסוים, משום שהנשיא האמריקני יודע כי יש אפשרות סבירה שהסנאט יסכל את המינוי. רשת ABC דיווחה הערב כי לאובמה אין כרגע בסנאט די סנאטורים דמוקרטים שיתמכו במינוי ויקלו את אישורו, ו-NBC דיווחה שלפחות עשרה סנאטורים דמוקרטים מתנגדים למינוי הייגל.

ביומיים האחרונים המשיכו סנאטורים להתבטא נגד מינויו של הייגל. כמה סנאטורים, בהם היהודים צ'רלס שומר, בן קרדין וכנראה גם פרנק לאוטנברג, יצביעו נגד המינוי, ואליהם עשוי להצטרף היהודי ברני פרנק, שייתכן כי יחליף בקרוב בסנאט את הסנאטור ג'ון קרי, שיתמנה למזכיר המדינה.

לצד התנגדות גדולה מצד הימין למינוי הייגל וחששות של סנאטורים תומכי ישראל, פוליטיקאים ודיפלומטים אחרים פועלים לקדם את מינוי הייגל. בשבועות האחרונים חתמו על מכתב תמיכה בו כמה שגרירים אמריקנים לשעבר בישראל. דיוויד אקסלרוד, יהודי וידיד ישראל שהיה אדריכל הקמפיין של אובמה לנשיאות ואינו מכהן כעת בתפקיד רשמי בבית הלבן, כתב בטוויטר: "התומכים של ישראל, שאני אחד מהם, יעשו שגיאה עצומה אם יתייחסו להייגל כאל עוין. אין לזה שום הוכחה במציאות".

גורמים בבית הלבן אמרו כי עמדותיו של הייגל בנוגע לישראל ולאיראן לא הובנו כראוי, וכראיה לכך הם מציינים את הצבעותיו של הייגל בעד הסיוע הביטחוני לישראל, הנאמד במיליארדי דולרים, ובעד סנקציות על איראן כשהן מוטלות על-ידי מדינות רבות ולא על-ידי ארה"ב לבדה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture