לאן מועדות פניו של השקל?

לאחר תקופה ארוכה, הפתיע נגיד בנק ישראל כשבשבוע שעבר הורה לרכוש 100 מיליון דולר, ובכך הצליח לייצב את שער החליפין של השקל מול הדולר. הם ימשיך לנהוג כך?

הנגיד לא נותן לשקל להתחזק ולרדת לשער נמוך מ-3.6 שקל לדולר. פישר הוכיח את כוונתו שוב בשובע שעבר, לאחר תקופה ארוכה בה לא התערב בשוק המט"ח וכשכולם חשבו כי הוא נרדם בשמירה, התברר כי הוא עוקב כל הזמן אחר המצב.

קרא עוד:

[postim]

כל עוד שער הדולר דשדש במחוזות של 3.7 שקל לדולר, פישר התעלם, אולם כשהשער החל לצלול וחצה את רף ה-3.6 כלפי מטה, אזי הנגיד התעורר מתנומת האביב שלו, והורה על רכישה של דולרים, ובכך הזניק את השער שממשיך לדשדש קצת מעל ה-3.6.

אלו שבנו על שער נמוך יותר, התבדו. פישר הוכיח כי אין בכוונתו להישאר שווה נפש מול מצוקת היצואנים והסיכון הממשי לתעשייה המיועדת ליצוא. פישר נטל סיכון אישי לא קטן בהתנהלותו העקבית במשך השנים האחרונות, ובהתערבותו חסרת התקדים בשוק המט"ח, שכן אין לדעת מה יהיה המצב בעתיד ואיזה נזק עשוי להתרחש לבנק ישראל המחזיק ביתרות דולריות רבות כל כך.

יחד עם זאת, כלכלנים סבורים כי פישר יתמיד במדיניותו הנוכחית, וכי כל עוד הוא משמש בתפקידו, ימשיך להגן על השער באמצעות רכישת דולרים. מה יעשה הנגיד הבא? – מוקדם מידי מכדי לדעת, שכן זהותו (או, אולי: זהותה. אחת מהמועמדות היא סגניתו של פישר) של הנגיד הבא טרם נקבע.

סביר כי גם הנגיד הבא ימשיך להגן על השער הנוכחי, אולם אפשר והוא יעשה זאת באמצעים אחרים, כשינוי בשער הריבית ועוד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו