נשיא סרביה לרבני אירופה; אנחנו ידידים מאז ולתמיד

הנשיא, טומיסלב ניקולב קיבל בחום את הרבנים והצהיר: "הזכות לכל אדם לבנות את ביתו בכל מקום" אך נמנע מלהתייחס לבעיה הפלשתינית | עצרת זיכרון מרגשת באתר מחנה הריכוז 'זמלין' בבלגרד | בכינוס משתתפים רבני המדינות וערים. אבות בתיה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי | בפני המשתתפים הובא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן שליט"א ומרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי שליט"א

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"היהודים בסרביה הם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה ומורשת הארץ הזו ונעשה כל שביכולתנו כדי לסייע למוסדות הקהילה ולמאות ניצולי השואה החיים על אדמתנו. יש קשר הדוק בין העמים; הסרבי והיהודי, מאז ולתמיד. שני העמים נרדפים כאשר הם מיעוט. הקומוניזם היה גרוע עבור בני כל הדתות. נמשיך את היחסים המצוינים בין העמים ובין סרביה לישראל – כך אמר נשיא סרביה, טומיסלב ניקוליק במפגש שנערך בלשכתו עם משתתפי הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' המתכנסים בבלגרד שבסרביה.

קרא עוד:

[postim]

הנשיא, טומיסלב ניקולב קיבל בחום את הרבנים והצהיר; "הזכות לכל אדם לבנות את ביתו בכל מקום". עם זאת, בתשובה לשאלת אחד הרבנים, נמנע מלהתייחס לבעיה הפלשתינית. הנשיא הסרבי אמר כי הוא שמח לבקר בישראל, לראשונה בחייו, בקרוב וכי הוא מתפעם מחדש בכל פעם כיצד כוננה ישראל תשתית חזקה שכזו בתוך 65 שנים. הנשיא הוסיף כי בביקורו בארץ יחתום על הסכמי שת"פ עם ישראל בתחומי טכנולוגיות המים.

נשיא הועידה ויו"ר הועדה המתמדת, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי רבני אירופה רואים ברוך השם בהנהגה הקיימת בסרביה כיום, עתיד טוב יותר מאשר עבר. הגר"פ גולדשמידט הודה לנשיא על יחסו הטוב ליהודים ובירך את סרביה המצטרפת בשנה הקרובה לאיחוד האירופי;"זהו תהליך חשוב באירופה המונה כיום כשני מיליון יהודים. אב"ד אירופה, הגר"ח ארנטרוי בירך בשם המשתתפים את הנשיא ואיחל לו אריכות ימים ושנים על ממלכתו. את התשורה הנאה שריגשה מאוד את הנשיא; ארון ברית ועליו שני כרובים מעשי ידי אמן, הגיש רב ואב"ד אמסטרדם, הרב יצחק רלבג. בסיום הפגישה אירחה עיריית בלגרד את הרבנים בבניין הממשל עם נכבדי העיר וראשי הקהילה היהודית.

בבלגרד שבסרביה נפתח בתחילת השבוע כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידיי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה בחרו להתכנס בבלגרד כדי לחזק את הקהילה היהודית שבראשות רבה הראשי של סרביה, רבי יצחק אסיאל שליט"א. הרבנים עסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה וייצאו לסיורים ולמפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה. בכינוס משתתפים רבני מדינות וערים. אבות בתיה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, שווייץ, ביאלורוס, איטליה ועוד.

בפתיחת הכינוס הובא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן שליט"א ומרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי שליט"א למשתתפי הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' המתכנסת בבלגרד: "על הרבנים והעוסקים בזה לדבר בתחנונים ובדברי הסבר על לב ראשי המדינות שיניחונו לנפשנו להמשיך המסורה לנו ממשה רבינו ע"ה בלי שום סטיה ולו הקלה ביותר, ומבלי להתגרות באומות".

על התגברות האנטישמיות כותבים מרנן ורבנן שליט"א: "…ובשעה שהורע מצבם הכלכלי ורואים הם את הצלחת שכינם היהודי הם מתמלאים שנאה, וע"כ על זמנים כאלו יש על הרבנים לעורר לבני קהילותיכם שצריך לראות לנהוג בצניעות בענינים הגשמים ולא להתבלט…* ועל גזירת השחיטה: "… ובאמת כל יסוד גזירת השחיטה היא אך ורק משום שנאה וקנאה לעם ישראל ורק שעוטפים אותה בטיעוני סרק של צעב"ח…יש ללחום ע"ז שח"ו לא ישנו אפי' בקוצו של יו"ד מההלכה הפסוקה לנו ומהמסורת המסורה שבידינו מדור דור… "

אתמול נמשכו דיוני הועדה המתמדת בהם הועלו הנושאים החשובים ובהם; האנטישמיות הגואה בכמה מדינות באירופה. מצב הגיורים באירופה. המאבקים בנושאי שחיטה ומילה. ארגון הכשרות האירופאי. מצב הקהילה היהודית בצרפת. הסיוע המתבקש ליהודי בילורוסיה. הדרכים להתייחס לבקשות הכנסיה לביקורים בבתי הכנסת באירופה בכלל וברומא בפרט. עוד החליטה הועידה על הקמת מקוה טהרה בשיתוף ארגון 'חוליה' בפינלנד. המקווה יוקם לע"נ ולזכרו של המנכ"ל הבלתי נשכח של הועידה, הרב אבא דונר זצ"ל.

אב"ד אירופה, הגר"ח ארנטרוי קרא שוב לרבנים להביא בפני ביה"ד כל מקרה של גיור שנעשה שלא עפ"י הלכה. "מדיניות ביה"ד ד'אירופה בנושא הגיורים תימשך והיא תיעשה אך ורק לפי הנחיות גדולי ופוסקי הדור שליט"א וכי רבנים שיפעלו שלא בהתאם לעקרונות אלה יורחקו משורות הועידה". הגר"ח ארנטרוי חזר והצהיר כי "רבני אירופה לא יכירו בשום גיור שייעשה ע"י ארגונים שונים שלא על פי ההלכה".

הרב אביחי אפל, רב העיר דורטמונד בגרמניה ויו"ר 'ועידת רבני גרמניה' אמר כי הועידה מחזקת את ידי הגר"פ גולדשמידט והדברים הנחרצים שאמר בכלי התקשורת בגרמניה, בזכות עריכת בריתות כהלכה המסורה לנו מדור דור והדיפה של כל התערבות של שלטונות החוק בגרמניה בנושא. הרב אפל אמר כי גם ארגון הגג של יהודי גרמניה ה'צנטרלראט' הביעו את תמיכתם הגורפת בדברים וביקשו להעביר לו את ההערכתם שכן דבריו הדפו את הניסיונות של גופים וארגונים שונים בלתי אחראים להביא את שלטונות גרמניה להתערבות מחדש בנושא. יצוין, כי רבנים חשובים אדמורי"ם ואבות בתיה"ד ברחבי העולם היהודי הביעו בכתב ובע"פ את תמיכתם וחיזוק ידיו של הגר"פ גולדשמידט.

לאחר סקירה מקפת על יהדות צרפת והמאבק בשחיטה שנשא רבה של פיזון, הרב ברוך פיזון ביקשו חברי הועדה המתמדת שנשיא הועידה, הגר"פ גולדשמידט יקיים ביקור חיזוק בקהילה היהודית בצרפת לאחר שזו עברה באחרונה טלטלה אדירה. המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הרב הגאון משה לבל סקר בהרחבה את הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל שליט"א, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים, בכל הנוגע למדיניות הנהלת הועידה, מול השלטונות באירופה, כמו"כ הוא סקר את מצב הרה"ר לישראל, ומערובתה ביהדות אירופה. כאשר הרבנות הראשית לישראל, הרחיבה בשנים האחרונות את תחום פעילותה, במדינות שונות באירופה, והדבר יוצר אתגרים חדשים והתמודדויות שונות, לרבני המדינות ברחבי אירופה.

רבה הראשי של בילורסיה, רבי צבי ביכמן שנתמנה באחרונה לתפקיד ביקש את סיוע 'ועידת רבני אירופה' לקומם את הקהילה היהודית ומוסדותיה. הרבנים הביעו את רצונם לסייע ונקבעו הדרכים לסיוע לקהילה היהודית והעומד בראשה.

הגר"י בלייך סקר בהרחבה את מצב החמור של האנטישמיות בכמה ממדינות אירופה ועל המגעים שקיימה הועידה בחודשים האחרונים באוקראינה בעקבות עליית מפלגת השטנה וכניסתה לפרלמנט ובהונגריה לאחר הדיפת הניסיון לקיומו של מצעד כלֵי הרכב, "המצעד הממונע", ההונגרי שתוכנן להיערך יום אחד לפני מצעד החיים, ואשר לו נתנו המארגנים את הכינוי "תן גז!".

בתום הדיונים ביומו השני של הכינוס ערכו הרבנים טקס מרגש באתר מחנה הריכוז וההשמדה של יהודי יגוסלביה (סרביה) זמלין שעל גדות נהר הסאבה שבמרכז בלגרד. יום ה 22 באפריל נקבע ע"י ממשלת סרביה כיום הזיכרון הסרבי לנספים בשואה. במרחק של כ 800 מטר בנו הסרבים על אדמת המחנה שנהרס כליל מונומנט אבן גדול ממדים. במרחק כ 800 מטר עדיין ניצב מגדל האבן שבו שכנה מקדת הגסטאפו. על גג המבנה העגול הנראה ממרחקים הוצבה אז מכונת יריה. לרגלי האבן השחורה ערכו הרבנים עצרת זיכרון בהשתתפות נציגי ממשלה ועירייה. ראשי הקהילה היהודית.

שגריר ישראל בסרביה, יוסף לוי אמר בטקס כי אזרחי סרביה אינם נגועים בצרעת האנטישמיות והיחס ליהודים גם בתקופות האפלות היה טוב. "בין הסרבים לא היו משתפי פעולה עם הנאצים ולא היו מתנדבים במלאכת ההשמדה של הצוררים הנאצים. כאן – סיפר השגריר – אספו הגרמנים יהודים למשאיות גז שחצו את הנהר, על הגשר הסמוך ונסעו ברחבי העיר. את גוויות הקורבנות הי"ד השליכו אח"כ לקבר אחים גדול במרחק של 4 ק"מ מהעיר בלגרד". השגריר סיפר כי הוא נמצא במהלך מו"מ מול שלטונות סרביה להצבת לוחות זיכרון, שילוט מתאים. גידור האתר ומונומנטים שיסבירו את קורות היהודים.

רבה של סרביה, הרב יצחק אסיאל אמר כי בסרביה, יגוסלביה דאז, חיו לפני השואה כ 80.000 יהודים. מתוכם שרדו כ 20 אלף בלבד. חלקם הצליחו להימלט לאיטליה ולאלבניה. כ 12 אלף יהודים עלו לישראל. כיום מונה הקהילה היהודית כ 1400 יהודים מהם משתתפים פעילים בשיעורי תורה ובתפילות כ 600 יהודים. אב"ד ליאון שבצרפת, הגר"י טובול נשא דברים מרגשים לזכר הקורבנות הי"ד: "כאן איבדו ליהודים את צלם האנוש וכך יכלו לפגוע בהם". רבה של ברלין, הרב יצחק ארנברג אמר קדיש ורבה של פולין, הרב מיכאל שודריך נשא את תפילת 'ק-ל מלא רחמים'.

אמש אירחה הקהילה היהודית בערב הוקרה ודינר לרבני אירופה בבית הכנסת 'סוכת שלום' בבלגרד. הרבנים העניקו תשורות בדמות 'ירושלים של זהב' מעוטרות למארחים; יו"ר איגוד הקהילות היהודיות בסרביה, ד"ר ראובן פוקס ולקודמו, ניצול אושוויץ, מרדכי (אצא) זיזגר ששימש בתפקיד במשך ח"י שנים. הועידה גם הביעה את ההערכתה לד"ר סינישה אוסטונוביץ, סגן שר החוץ לענייני המזרח התיכון שאף נשא דברים חמים על הקהילה היהודית. הכינוס יסתיים בטקס מיוחד שתערוך הועידה לחסידי אומות העולם שסייעו ליהודים בתקופת השואה.

תמונות מכינוס הרבנים

במושב ראשון של הועדה המתמדת אמש. שלישי משמאל רבה הנבחר של יהדות אנגליה רבי מאפרים מירביס - עותקבמושב ראשון של הועדה המתמדת אמש. שלישי משמאל רבה הנבחר של יהדות אנגליה רבי מאפרים מירביסבנין בית הכנסת הגדול בבלגרד שימש לפעילות חיילי הוורמכט ולכן לא נהרס. הרבנים במעלות ביהכנ לתפילת מנחה ולמושב הראשון של הועדה המתמדתבעצרת האזכרה ואמירת קדיש באתר מחנה הריכוז זמלין בבלגרד (1)בעצרת האזכרה ואמירת קדיש באתר מחנה הריכוז זמלין בבלגרד (2)בעצרת האזכרה ואמירת קדיש באתר מחנה הריכוז זמלין בבלגרד (3)בעצרת האזכרה ואמירת קדיש באתר מחנה הריכוז זמלין בבלגרד (4)בעצרת האזכרה ואמירת קדיש באתר מחנה הריכוז זמלין בבלגרד (5)בעצרת האזכרה ואמירת קדיש באתר מחנה הריכוז זמלין בבלגרד (6)מושב ראשון של הועדה המתמדת אמש בבלגרדמעניקים תשורה לנשיא הסרבי (1)מעניקים תשורה לנשיא הסרבי (2)משתתפי הכינוס עם נשיא סרביה בתום המפגש (1)משתתפי הכינוס עם נשיא סרביה בתום המפגש (2)ראשוני המשתתפים בכינוס בתפילת מנחה בבית הכנסת הגדול בבלגרד - עותקראשוני המשתתפים בכינוס בתפילת מנחה בבית הכנסת הגדול בבלגרדבמושב הבוקר של הועדה המתמדת בבנין הקהילה בבלגרד (1)במושב הבוקר של הועדה המתמדת בבנין הקהילה בבלגרד (2)במושב הראשון של הועדה המתמדת בבלגרד - עותקבמושב הראשון של הועדה המתמדת בבלגרד

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture