החברותא שלך בדף היומי • סוכה דף לח • ליום ה' פרשת צו

לפניכם שיעור דף היומי בעברית \ אידיש מפי מגיד השיעור הרב יוסף נחום שטרום שליט”א שנודע בהסברתו הנהירה והנפלאה • סיכומי הדף היומי באדיבות מערכת ‘סיכומי הדף היומי’ • השיעור היום מוקדש לעילוי נשמת ר' אברהם יואל ז"ל בן יבלחט"א הרב מנדל שליט"א • שמעו ותחי נפשכם

דף ל"ח ע"א

שיירי מצוה כתנופה ונענועים הגם שאינם עיקר המצוה לעכב, אעפ"כ חשובים לעכב את הפורענות.

הנענועים הם כחץ בעיני השטן שאין בו כח לנתק מעלינו עול המצוות, ואעפ"כ לא יאמר דין גירא בעיניה דסטנא שעי"ז יתגרה בו.

מי שבא בדרך ולא היה בידו לולב – לכשיכנס לביתו יטול, לא נטל שחרית יטול בין הערביים, שכל היום כשר ללולב.

הפסקת סעודה למצוות – למצוה דאורייתא מפסיק אפילו באיכא שהות ביום, למצוה דרבנן כתפילה ונטילת לולב ביו"ט שני אם איכא שהות ביום א"צ להפסיק.

מי שהיה עבד או אשה מקרים אותו עונה אחריהם כל מה שהם אומרים, הואיל ואינם מחוייבים אין מוציאים אותו ידי חובתו, ותבא לו מאירה על שלא למד, ואם למד – על שמבזה את קונו לעשות שלוחים כאלה.

אם היה גדול מקרא אותו – עונה אחריו הללויה על כל דבר שהוא אומר.

מקום שנהגו לכפול פסוקי ההלל – יכפול, לפשוט ולא לכפול – יפשוט, לברך אחריו – יברך, הכל כמנהג המדינה.

ברכת המזון יכול האב לצאת מבנו שהגיע לחינוך, כשלא אכל האב שיעור שביעה דאורייתא, וכן עבד לרבו, ואשה לבעלה, אבל אמרו חכמים תבא מאירה לאדם שאשתו ובניו מברכים לו.

דף ל"ח ע"ב

הלכות גדולות שלמדים ממנהג הלל שלנו איך תקנו עיקר קריאת ההלל, והלכה למעשה לבקי ולאינו בקי:
הוא אומר הללויה והן עונין אחריו הללויה – מכאן שבזמן שהמקריא פותח ואומר הללויה מצוה לכולם – ואף לבקיאים – לענות הללויה.

הוא אומר הללו עבדי ה' והן עונין הללויה – לדעת תקנה ראשונה שמי שיוצא ידי חובתו מהמקריא דיו לענות הללויה על כל דבר.

הוא אומר הודו לה' והן עונין כן אחריו – מכאן כשיוצאים ע"י המקריא צריכים לענות בראשי פרקים ראשי הפרקים עצמו ולא הללויה.

הוא אומר אנא ה' הושיעה נא והן עונין כן אחריו – מכאן שלפעמים צריך לענות אחריו כל דבר, כגון אם המקריא קטן.

הוא אומר אנא ה' הצליחה נא והן עונין כן אחריו – מכאן שהרוצה לכפול ההלל כופל כשם שזה שיצא ע"י שומע כעונה חוזר ואומר.

הוא אומר ברוך הבא והן עונין בשם ה' בלי אמירת ברוך הבא – מכאן ששומע כעונה (ואף אם לא ענה 'הללויה' יצא).

מקור ששומע כעונה – מדכתיב ביאשיהו 'את כל דברי הספר אשר קרא' מלך יהודה' הגם ששפן קרא והוא שמע.

'ברוך הבא' ונושם ואומר 'בשם ה' ' – לרבא לא יאמר כן, דלא קאי ה' אמילתא דלעיל ומחזי כמוציאו לבטלה, לרב ספרא אסוקי מילתא היא הואיל וכוונתו לגמור בה לית לן ביה, וכן פליגי לענין הפסק בין יהא שמיה רבא למברך.

צפו בשיעור באידיש

צפו בשיעור בעברית

להצטרפות לקבלת סיכום, שלחו הודעה לכתובת [email protected] והצטרפו לאלפי מנויים מסביב לעולם שהתרגלו ללמוד את הדף ו…גם לזכור אותו!

0 תגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו