הכנסת התאחדה נגד האנטישמיות באוקראינה: "לא שותקים יותר"

משלחת פעילי זכויות אדם מאוקראינה הציגו בפני חברי הכנסת מכל הסיעות את הנתונים אודות התגברות האנטישמיות במדינה ● הרב הלל כהן: מאז שהמפלגה האנטישמית "סבבודה" הרימה ראש החלה האנטישמיות ● ח"כ משולם נהרי: אסור לתת לאנטישמיות להרים ראש במדינה כמו אוקראינה.

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

חברי כנסת מכל הסיעות בכנסת, ובהם חכי"ם מסיעת 'ש"ס', 'יהדות התורה', 'הבית היהודי', 'יש עתיד', השתתפו היום בדיון חירום שהתקיים לרגל הגעת חברי משלחת בכירה של פעילי זכויות אדם מאוקראינה לישראל על מנת להעלות את המודעות לתופעת האנטישמיות הגואה במדינתם. הביקור שהתקיים בעקבות מספר רב של אירועים חריגים שאירעו לאחרונה באוקראינה ובהם ניסיונות לרצח ותקיפת יהודים, איומים פיזיים על ראשי וחברי הקהילה היהודית ופעילויות אנטישמיות מובהקות כנגד הקהילה היהודית בכל רחבי המדינה.

קרא עוד:

[postim]

בפתח הדברים, ביקשו חברי הכנסת הרבים שהגיעו לדיון לחזק את חברי המשלחת האוקראינית, ח"כ משולם נהרי (ש"ס) פתח ואמר כי הוא מלווה מקרוב אחר נושא כאוב זה מזה שנים, "ביקשתי להעלות את תופעת האנטישמיות באוקראינה במליאת הכנסת רק לפני שבועיים, פניתי גם לסוכנות היהודית שנעתרה לבקשתי לממן את האבטחה סביב המוסדות היהודיים באזורים הללו, אנו עומדים בקשר הדוק עם יהודי המדינה ואנו נמשיך לפעול בכל הכלים הרלוונטיים, אסור לתת לאנטישמיות להרים ראש במדינה כמו אוקראינה".

ח"כ יואל רוזבוזוב (יש עתיד) המכהן כיו"ר ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, אמר לאורחים כי הנושא הוא רגיש וכל מילה מיותרת, "אני פועל כמו כל חברי הכנסת למען שלום יהודי אוקראינה כמו גם לשלומם של כל יהודי העולם, אנו נשקול לקיים דיון בוועדה בנושא, כאשר המסר שלנו הוא שאנו לא שוכחים את הנושא הכאוב הזה של האנטישמיות, מטפלים בו ומקווים כי הסכסוך האזורי יחלוף".

בין האורחים מאוקראינה היו סמנכ"ל הארגון לזכויות אדם "פלטפורמה אזרחית" דימיטרי גובין, יחד עימו הגיעו אחת הפעילויות המרכזיות באוקראינה בועד האנטי פאשיסטי וסופרת מפורסמת במדינה, וכן עיתונאית בכירה מראשי אגודת העיתונאים במדינה גב' ריאודודיצקה, חברת הנהלה של הקרן לתרבות יהודית באוקראינה ופעילה בכירה בקהילה היהודית החרדית גב' ליבינסקה.

משלחת מאוקראינה מבקרת בכנסת בעקבות גילויי אנטישמיות (1)

אל המשלחת הצטרפו נציגי כלי התקשורת המרכזיים והמובילים במזרח אירופה, באוקראינה ובמדינות הסמוכות. אחד מהם, סרגיי האאוסלנדר אמר כי מדובר במשלחת ייחודית שהגיעה להשמיע את קולם של אלו שאינם מעזים להגיע ולומר את קולם בפומבי והם באו לסקר את המשלחת. בדיון אמרו נציגי הארגונים לזכויות אדם באוקראינה כי כמה מחבריהם רצו להגיע עימם אך חששו מהחשיפה התקשורתית ויזכו בשל כך להתנכלויות והתקפות מצד גורמים אנטישמיים במדינה, "באנו להשמיע קול, באנו לספר לכם ולהביא בפני חברי הכנסת את הכאב שלנו כפעילי זכויות אדם, יהודים ושאינם יהודים, מהתגברות האנטישמיות במדינתנו, מדובר בתופעה מסוכנת ורחבה ואנו מודאגים ממנה באופן יומיומי". הגב' ברנדיק אמרה כי "יש היום ניאו נאצים לרוב, אפשר למנוע הרבה מהפעילויות האנטישמיות במדינה אבל כעת המצב מפחיד הרבה יותר מבעבר, ומוגדר סכנת חיים של ממש".

גם ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ביקש בדיון מחברי המשלחת האוקראינית נתונים אודות העלייה הממשית בהיקף האנטישמיות במדינה, ואמר כי יעלה את הנושא במליאת הכנסת ובדיוני ועדותיה, "אנו מחויבים כחברי כנסת לפעול ולדאוג לרווחתם של יהודי אוקראינה בכל כוחנו. אם נכון יהיה לקיים דיונים חשאיים או ציבוריים, נעשה כל מה שצריך כדי לסייע בידם של היהודים באוקראינה, ובכלל". יוגב חשף בפני המשתתפים כי שוחח בעניין עם שר החוץ אביגדור ליברמן שאמר לו כי באוקראינה עלה שלטון אנטישמי, "האוריינטציה של השלטון שקם שם מפחידה והיא מעלה אסוציאציות קשות מתקופה אפלה".

במהלך הדיון הציגו חברי המשלחת לחכי"ם סרט תיעודי מצמרר אודות המקרים האחרונים במדינתם, על היקף האנטישמיות העולה, והפחד של יהודי המדינה מההתפתחות האנטישמית בשנה האחרונה. הרב הלל כהן מראשי ארגון "הצלה" באוקראינה אשר הותקף בחודש האחרון במדינה הגיע אף הוא עם ילדתו, ואמר כי "מאז שהמפלגה האנטישמית "סבבודה" הרימה ראש החלה האנטישמיות", "חבל שאז לא קמה זעקה מספיקה".

הגב' ברדניק אמרה בסיום כי היא וחבריה נטלו סיכון בעצם הגעתם למשלחת הזאת, אולם "עליכם לדעת כי אמירה שיוצאת מהבית הזה משמעותית מאוד. ברדניק חשפה ואמרה כי "הסיבה שנציגי המפלגה הניאו נאצית 'סבבודה' לא הוזמנו לפרלמנט האירופי בעקבות מכתבם של 62 חכי"ם שפנו בעניין ליו"ר הפרלמנט".

לסיכום הדיון אמר ח"כ ניסים זאב (ש"ס) אשר היה אחד מחותמי איגרת עליה חתמו עשרות חכי"ם לנשיא הפרלמנט האירופאי בנושא האנטישמיות באוקראינה, כי לכנסת אמירה ברורה וחד משמעית, "נעשה הכול כדי להגן על העם היהודי ועל תושבי אוקראינה. אסור לגמגם בעת הזאת, עלינו לחזק את יהודי התפוצות, לקרוא להם לעלות לארץ ישראל ולאלו שנותרו במדינות הללו, עלינו לסייע, לפעול לשלומם וביטחונם וכך, כולנו יחד נעשה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture