גם במקצועות היי טק: חרדית מרוויחה 30% פחות מחילונית

שוב מתברר כי למרות שהחרדים עובדים, הם מרוויחים פחות • יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה דרשה מהמדינה להמשיך ולעודד העסקת נשים חרדיות

"למרות השמועות אין שיפור באחוז הגברים החרדים בעלי תואר אקדמי, והוא עומד על כ-9%. לעומת זאת יש מגמת שיפור משמעותית בחמש השנים האחרונות בקרב הנשים החרדיות, ששיעור בעלות התארים האקדמיים בקרבן מגיע לכ-20%", כך דיווח היום איתן רגב, חוקר מרכז טאוב לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ הגב' לביא שדנה היום בתעסוקת נשים חרדיות.

"מדיניות הממשלה לפיה קרנות התמיכה והתגמולים למעסיקים ניתנים רק לגברים חרדים ולא לנשים חרדיות תשליך על מקומן של הנשים החרדיות בשוק התעסוקה", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ הגב' לביא, "נתחיל לראות את ההישגים רצים לאחור. נשים חרדיות הן לא אזרחיות סוג ב'. הן מרוויחות פחות, משכילות פחות ונתונות לניצול תעסוקתי בעקבות מצבן.

הפער הגדל בניהן לבין הגברים החרדים ובין שאר החברה בכל הנוגע לשכר, השכלה ותעסוקה רק ילך ויגדל ויהיה כשל לדורות. דווקא בקהילה בה הפערים המגדריים הם מושרשים ומובנים תרבותית עלינו להיזהר שבעתיים, לגלות רגישות לשונות, ולהקדים חשיבה שתישען על הידע הקיים ולתרגמה למעשים".

איתן רגב ממרכז טאוב הצביע על השינוי בחברה החרדית במהלך שלושה עשורים – לפני 35 שנה רק 16% מהגברים החרדיים לא עבדו. כיום 52% מהגברים החרדים אינם עובדים. הענף היחיד בו עלה שיעור המועסקים החרדים דרמטית הוא ענף החינוך.

בקרב הנשים החרדיות, לפני 35 שנה 60% לא עבדו וכיום כ-40% לא עובדות. שיעור המועסקות בהוראה היה אז 17% וכיום הוא מגיע ל35%. בציבור הכללי שיעור העוסקים בחינוך הוא 4%, ובקרב הנשים הלא חרדיות 17%. 55% מבין הנשים החרדיות חסרות תואר אקדמי מועסקות בחינוך, ו11.5% מהן עוסקות בנדל"ן או בנקאות.

בשל ריבוי הנשים החרדיות המקבלות הכשרה לעיסוק בחינוך, יש עודף עצום של ביקוש בתחום. הגידול במספר התלמידות החרדיות בעשור האחרון עומד על 67%, בשעה שהגידול במספר המורות הוא של 85%. בגני הילדים הגידול במספר הגננות, המטפלות ומפעילות הצהרונים בעשור האחרון מגיע ל109%. בשל עודף הביקוש הגדול בתחום היקף המשרה של העוסקות בחינוך הולך ומצטמצם".

קרא עוד:

[postim]

הגב' אלמליח, מפקחת בחינוך החרדי, סקרה את השינויים בבחינות בשנים האחרונות: "משרד החינוך הכיר בבחינות הגמר של הסמינרים החרדיים כשוות ערך לבחינות הבגרות וזה מסייע מאד לבוגרות החינוך החרדי להשלים בגרויות בקלות. עד לפני 3 שנים הן נאלצו להיבחן את כל בחינות הבגרות וזה היה מחסום קשה. ההכרה נתנה להן קפיצה גדולה ובימים אלה יש 500 בנות חרדיות בתהליך השלמת בגרויות. הן נבחנות בסמינר בהיסטוריה, מתמטיקה, אנגלית ועברית וצריכות להשלים בעצמן רק תנך, מחשבת ואזרחות. את זה הן עושות בקלות.

בארבע-חמש השנים האחרונות חל מהפך רדיקלי. מקצועות ההנדסה וראיית החשבון הפכו ליוקרתיים מאד. אני צופה שבעוד כמה שנים יהיה מחסור במורות. התופעה עליה אני מדברת בולטת בתוך הסמינרים".

הגב' אלימלך, מנהלת הכשרות לנשים חרדיות, דרשה בדיון כי הממשלה תפעל לרווחתם של העובדות: "הממשלה לא מעודדת תעסוקת נשים חרדיות, כי הגענו ליעדי הממשלה. היעד היה 63% אחוזי תעסוקה, והגענו ל-65%. השאלה עכשיו היא לא מספר המועסקות אלא כמה הן מרוויחות. חרדית מרוויחה 30% פחות מחילונית, גם אם היא אשת היי טק. חרדיות עובדות בחממות טכנולוגיות במסגרת הקהילה, ומרוויחות שכר מינימום".

אילוסטרציה: ויקיפדיה

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למען ההגינות:
שיעור הנשים חרדיות היוצאות לחופשות לידה בשנה, גבוה ביותר מ30% מנשים החילוניות.
אלא שצריך לעשות השוואה עם הנשים הדתיות!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו