הגאון הישיש רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל

מארה"ב מגיע הבשורה המרה על סילוקו של הגאון הישיש רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל והוא בן 105 שנה • מתלמידי ישיבת ראדין המעטירה וממיסדי ישיבת 'בית התלמוד' • הלווייתו תצא היום (ה') בשעה 2.45 בצהריים, מישיבת מיר שכונת בית ישראל להר המנוחות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מארה"ב מגיע הבשורה המרה על סילוקו של הגאון הישיש רבי גרשון ינקלביץ זצ"ל והוא בן 105 שנה זקן בחכמה וזקן בשנים מלאים בלימוד התורה והרבצתה.

נולד לאביו ר' דוד ינקלביץ זצ"ל בשנת תרס"ט בעיירת לובאטש פלך נובהרדוק שבפולין, בגיל 8 גלה למקום תורה באחד הישיבות קטנה של 'סביבות' נובהרדוק, בעיירה סמוכה להם, שם קנה תורה ויראה במידה דגושה ורוח אלוקים מפעמת בקרבו.

בגיל אחד עשרה למד בסלונים, שם חגג את הבר-מצוה שלו. עד תרפ"ט למד שם, אז הלך לישיבת ראדין, ולמד שם ארבע שנים, שם זכה לחסות בצילו של מרן החפץ חיים זצוק"ל וביקר הרבה בביתו, ולשמוע שיעורים מפי הגאון רבי נפתלי טרופ זצוק"ל ומשם הכיר מחותנו לעתיד, ר' מנדל זקס, אשר לעתיד נשא בנו הג"ר יעקב שליט"א, ר"י בית בנימין דסטאמפורד, את נכדתו, בתו של ר' גרשון וויזענפעלד, ר"י בית התלמוד, חתן ר' מנדל, בישיבה בראדין היה נקרא "דער לובאטש'ער עילוי"

בצעירותו והוא נער כבן תריסר הגיע באחד הימים לעיירתו לובאטש אחד מגדולי ה'מתחדשים' והגיע לישר דברים על בימת בית הכנסת, והשמיע דברי דופי במשה רבינו ע"ה, על אך שהיה מצויין בעדינות נפשו ואצילותו ותכונות העדינה והשקטה, לא עצר ברוחו וניגש אל הבימה וסטר אל פניו וצעק לו די! כבר מספיק!, תיכף הוציאו את הנער על חוצפתו אבל הדרשן הלזה כבר לא יכל להמשיך בנאומו בחמת הבלבול שנהיה במקום.

בתרצ"ג אחרי פטירת החפץ חיים הלך ללמוד בישיבת מיר שבליטא, שם קנה את רוב תורתו בישיבת מיר, ונמנה על חבורת האריות של ר' יונה מינסקר זצ"ל יחד עם בן גילו של הגאון ר' לייב מאלין זצ"ל. שם התקרב מאד למרן המשגיח, אשר דבריו היו תמיד על שפתיו, והרבה להזכיר דבריו על כל דבר שיהיה.

אחרי שחזר מגלות שנחאיי, והגיע לאמריקה היה נמנה עם מייסדי ישיבת בית התלמוד היה מקורב מאד עם ר' ירוחם גארעליק ז"ל, ר"י סאוט פאלסבורג, והג"ר לייב מאלין ז"ל.

ר' גרשון ינקלביץ 2

את ביתו בנה על אדמת אמריקא ונלקח כחתן לבתו הגאון רבי שרגא פייטעל ראבינאוויץ זצ"ל רבה של איזבלין מח"ס אמרי שפר" המכונה, ״דער זאבעלינער רב״ שנסתלק בארה"ב בערב סוכות תשכ"ה, והוא היה אחד השרידים מרבני ליטא שכיהן כחמישים שנה כמרא דאתרא בעיירה הליטאי זבלין, אשר כבר הלך לאמריקה בשנת תש"א לפני פרוץ המלחמה להדפיס ספרו 'אמרי שפר', שיצא בהסכמת מרן בעל האחיעזר ז"ל, ולא שינה בהלכות והליכות חייו הרבניים, לא שינה אפילו כקוצו של יו״ד, ויהי בפתיחת מלחמת העולם ב׳ והרב מזבלין בא לארצות הברית והוזמן לכהן פאר בתור רב ומנהיג רוחני בעיר סמוכה לשיקגו, ויהי בראש השנה והנה נכרי נכנס לבית הכנסת על מנת לרשום שמות התורמים והנודדים בשעת "העליות״, כשראה הרב זאת, שאג כארי ודפק על התיבה, אסור: הרי זה חילול השם: איום ונורא: בבית הכנסת קמה סערה, הנשיא של בית הכנסת ניגש אצל תרב ואמר לו, אם הרב אינו סובל זאת יואיל נא לצאת החוצה עד אחר ההרשמה ואחר כך ישוב על כנו הרב יצא לאלתר החוצה ובטרם צאתו פנה כלפי הנשיא ואמר לו צווחתי לא עליך אלא עלי… שלא אושפע מחלול הקודש לשנות מן המטבע שטבעו חכמים בהליכות בית התפילה. וקם ויצא לצמיתות מבית הכנסת ההוא.

למד תורה כל ימיו ממש, ולא ביטל אף רגע, ולא הפסיק מאז הלך לישיבה קטנה, עד למדו עדיין בעיון כשבוע לפני פטירתו, כל ימיו למד בשקידה ובהתמדה.

העמיד בית לתפארה השאיר אחריו דור ישרים מבורך עם בנים וחתנים כולם תלמידי חכמים בנים ובני בנים השתולים בבית ד' מרביצי תורה ויראה, בניו ר' דוד ינקלביץ, הגאון רבי יעקב שליט"א מחשובי תלמיד מרן הגרמ"ד הלוי מבריסק שליט"א ומראשי ישיבת "בית בנימין" סטאמפורד בארה"ב, ר' יואל, ר' משה, וחתניו ר' צדוק פרוימוביץ, ר' ראובן גרוס, ור' יצחק שבתי ליפיסיוס.

ארונו יגיע בשעה 12:30 משוער ,הלווייתו תצא היום, יום חמישי פרשת ראה כ"ה באב תשע"ד בשעה 2.45 בצהריים, מישיבת מיר שכונת בית ישראל להר המנוחות.

יושבים שבעה בבית משפחת פאליי ארזי הבירה 47/1 ירושלים מאחרי הלוויה עד השעה 8.30 בערב ואח"כ בארה"ב

ר' גרשון ינקלביץ 1

ר' גרשון ינקלביץ - מודעה

ר' גרשון ינקלביץ 3

ר' גרשון ינקלביץ 4

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture