האמת המכוערת: מקור האנטישמיות החדשה בגרמניה – המוסלמים

"חלק גדול מהרוח האנטי-יהודית באירופה מקורה באירופאים ממוצא מוסלמי" כך נטען לאחרונה על ידי העורך הפוליטי של השבועון הגרמני "די צייט" • לדבריו, האנטישמיות כיום היא לא רק רוויית יצרים, אלא בלתי מודעת או אדישה להיסטוריה המיוחדת של גרמניה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הגל החדש של אנטישמיות שמכה עתה באירופה שונה מהותית מגלים קודמים. "מקורה של האנטישמיות החדשה איננו רק בניאו-נאצים האופייניים; האמת המכוערת היא שרבים באירופה לא רוצים להתמודד עם הנושא מאחר שחלק גדול מהרוח האנטי-יהודית באירופה מקורה באירופאים ממוצא מוסלמי", כתב ב"ניו יורק טיימס" הפרשן החיצוני ג'והן ביטר, שהוא גם העורך הפוליטי של העיתון הגרמני השבועי "די צייט".

ביטר טוען כי האירופאים מסרבים לדון במגמה הזו ,"מכיוון שגרמנים תמיד ראו באנטישמיות המוסלמית גירסה פחות בעייתית של הבעיה הידועה". הוא מציין עלייה במספר המעצרים של אנשים ממוצא ערבי וטורקי בחשד לפעילות אנטישמית בשנים האחרונות, ועלייה מדאיגה בביטויים אנטישמיים בקרב סטודנטים מהגרים.

קרא עוד:

[postim]

"האנטישמיות לא נולדה בקרב המוסלמים של אירופה, והם לא היחידים המקדמים אותה היום", כתב ביטר. "האנטישמיות המסורתית של הימין הקיצוני של אירופה חיה וקיימת. וכך גם זו של השמאל הקיצוני, תוצר לוואי שלילי של הסימפטיה למאבק השחרור של הפלסטינים. יש גם אנטישמיות של המרכז, שהיא תת קטגוריה של אנטי-אמריקאיות ואנטי-קפיטליזם שאירופים מתונים רבים תומכים בהן".

אולם, מדגיש ביטר, עליית האנטישמיות המוסלמית היא האחראית לשינוי הטרי בנימת השנאה בגרמניה. עד לאחרונה האנטישמיות היתה ברובה מוסתרת למחצה ואנונימית. "ריסוס כתובות בלילה, אולם לעיתים נדירות אפשר לשמוע צעקות כמו שהיו בברלין ביולי, 'יהודים לגזים' או 'יהודי, פחדן, צא והילחם לבד!' – שנצעקו מטרים ספורים מאנדרטת השואה בברלין. האנטישמיות כיום היא לא רק רוויית יצרים, אלא בלתי מודעת או אדישה להיסטוריה המיוחדת של גרמניה".

A candle lit by the new Israeli ambassador to Germany Hadas-Handelsman stands at the platform of the 'Gleis 17' memorial in Berlinנר זיכרון שהודלק על הרציף ממנו גורשו 50,000 יהודים למחנות המוות. 
צילום: רויטרס

"בדברי עם ידידיי המוסלמים איני יכול שלא להאמין כי החוצפה של האנטישמיות הנוכחית היא בחלקה תוצאה של ניצול 'מעמד הקרבנות' שמוסלמים אירופים רבים מדי אימצו לליבם בהתלהבות… כן, יש הפליה והדרה של מוסלמים באירופה, ולרבים יש סיבה להיות מתוסכלים. אולם הרגש הזה מורכב יותר, ומבוסס על תחושה כפולה: שההיסטוריה של גרמניה היא לא ההיסטוריה שלהם, ושלעולם לא ישתייכו לאומה הזו, ולכן למה להם לשאת בנטל כמו של הגרמנים".

ביטר אומר שההיסטוריה של גרמניה וזכר השואה צריכים להיות חלק מהמורשת ההיסטורית של כל אזרחי גרמניה, ולא משנה היכן הוריהם נולדו. "מה שהתברר הקיץ הוא שהגרמנים 'הישנים' לא הצליחו להעביר את המסר הזה לגרמנים 'החדשים'."

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture