שטח אש • האימה בסוריה: מבט מבפנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

עבוד דנדאצ'י הוא פליט מחומס בסוריה המתגורר כיום באיסטנבול שבטורקיה. משפחתו המורחבת כולה הפכה לפליטה, וחבריו נאסרו על ידי משטר אסד. הוא פעיל חברתית למען הפליטים, וכתב ספר המסביר את המצב בסוריה.

השבוע הוא פרסם את הטור הבא שבו הוא מסביר מדוע מדינות ערב לא ממהרות להצטרף לקואליציה שמגבש נשיא ארה"ב אובמה נגד דעאש:

"ברק אובמה הוא איש שהיה מייחל נואשות שמדיניות חוץ לא תהיה חלק מהגדרת תפקיד נשיא ארצות הברית. אחרי שש שנים של ניסיון לכוון הרחק מהמזרח התיכון, אובמה מגלה שרק בגלל שלאי מי אין עניין במזרח התיכון, אין זה מענין חסינות מכך המזרח התיכון ינשוך את אותו אי-מי.

"כשקבוצת הטרור דאעש משתוללת ברחבי רוב הלבנט ומוציאה להורג בני ערובה מערביים, אובמה נאלץ לחייב את אמריקה לצאת שוב למלחמה באזור. קואליציה אזורית רחבה של (בעיקר) מדינות סוניות היא, על פי החשיבה של אובמה, רכיב חיוני ללגיטימציית הפשיטה הצבאית האחרונה של אמריקה באזור שממנו אובמה היה שמח מאוד להיפטר.

"למרבה הצער, מאמציו של אובמה בבניית קואליציה עד כה הוכיחו כישלון עגום, כאשר שום מדינה עדיין לא מוכנה להתחייב בגלוי שתצטרף לארצות הברית בכל פעולה צבאית נגד דאעש. אבל חוסר הרצון של ממשלות המזרח התיכון להצטרף לקואליציה נגד דאעש אינו נובע חלילה מאהדה כלפי הארגון או משהו קרוב לכך.

"במילים פשוטות, מדינות באזור אינן ששות להתחייב לאדם שהוא עצמו לא שמר על מחויבות לכל אחד מבעלי הברית של אמריקה. מאוקראינה, ללבנון, סוריה, ישראל, טורקיה והמפרץ, ידידיה ויריביה של אמריקה למדו עד כמה נמוך ערכן של 'ההתחייבויות' של ממשל אובמה ומה הן למעשה שוות.

U.S. President Obama speaks with Jordan's King Abdullah at the Oval Office of the White House in Washington"לא שמר על מחויבות לכל אחד מבעלי הברית של אמריקה" אובמה. 
צילום: רויטרס

"אחרי שש שנים של התחמקות מ'קווים אדומים', זריקת בעלי הברית הלבנונים והאוקראינים מתחת לאוטובוס, טיפול בטורקיה וישראל בבוז גלוי, והליכה מאחורי גבן של מדינות המפרץ לחתום על פיוס עם משטר האייתולות האיראני, בקנה מידה שהתעלה אפילו על הסכם מינכן של צ'מברליין עם אדולף היטלר, אובמה מגיע כעותר למזרח התיכון; עותר שאין לו אפילו את אמינותו של סוחר מכוניות משומשות.

"הצטרפות לקואליציה 'נגד טרור' בראשות אובמה? אם כבר אני מדבר עליו כפליט סורי, אני נוטה להסתכל על ברק אובמה כפי שמסתכלים על שכן שלא טרח להעניק לי הרבה יותר מכוס המים כשכל הבית שלי נשרף, אבל עכשיו מצפה ממני להצטרף למשמר האזרחי-שכונתי שלו, כי מישהו שבר לו חלונות.

אמריקה מאבדת נקודות

"שש שנים לממשל שלו, אובמה לומד שיש מחיר שמשלמים על שימת רגל לבעלי הברית של אמריקה ושבירת התחייבויות. וזה לא מוסיף נקודות כאשר אובמה מגלה לעיתונות האמריקנית כי הוא צופה שבעיית דאעש תישאר גם 'לנשיא הבא, וככל הנראה אחד לזה שאחריו'.

"'הנשיא הבא'. אובמה בהחלט מעדיף לשרוד את שארית נשיאותו, ובסופו של דבר ליהנות מהפרסים שלאחר הנשיאות כמו תשלומי ענק על הרצאות והופעות. אבל אלה מאתנו שממש גרים באזור אינם כה בני מזל, ואובמה יצטרך להציג רמה חסרת תקדים של מחויבות אם הוא רוצה שקואליציית 'אנטי דאעש' שלו תסתכם ביותר ממנו עצמו וחלק מהמיליציות האיראניות השיעיות, שרובן הוכחו כגרועות כמו דאעש.

"ללא מגפיים אמריקניים בשדה הקרב? זה אולי נשמע טוב מבחינה פוליטית, אבל זה מדיניות שמתנפצת בפנים של כל אסטרטגיה רצינית צבאית, כך שיש לה סיכוי של כדור שלג בגיהינום להבסת דאעש.

"דאעש לא יובסו על ידי התקפות אוויריות לבד. המגפיים של מישהו יצטרכו ללכת עקב בצד אגודל כנגד הג'יהאדיסטים. איזה סוג של מטומטם שולח מברק ליריב הכולל את פירוט סף הכאב שלו עוד הרבה לפני הקרב? מה שהוא עושה זה להעלות ספקות לגבי נחישותו במוחם של מתנגדים ובעלי ברית פוטנציאליים כאחד.

דאעש. רויטרס"דאעש לא יובסו על ידי התקפות אוויריות". לוחם מניף את דגל המדינה 
האיסלאמית. צילום: רויטרס

"אובמה הוא לא ג'ורג' בוש האב. בשנת 1990, בוש הצליח לבנות קואליציה אזורית ובין-לאומית מרשימה נגד פלישתו של סדאם חוסיין לכווית. בטרם נורה כדור בודד ב'סופה במדבר', סדאם היה מבודד לחלוטין מבחינה פוליטית. בעוד התרומות הצבאיות של מדינות רבות ב'סופה במדבר' בסופו של דבר הוכחו כמקיפות, הלגיטימיות הפוליטית שהן העניקו לקמפיין לא תסולא בפז.

"אז למה ג'ורג בוש האב הצליח היכן שברק אובמה עד כה נכשל? בכל קנה מידה, המשימה של אובמה הייתה צריכה להיות קלה פי שניים. בעוד סדאם זכה תחילה לחלק מהתמיכה הבין-לאומית, לדאעש אין כל תומך. הצבא העיראקי באותה העת היה אגוז קשה הרבה יותר לפיצוח מאשר דאעש חולמים להיות אי פעם.

"בסופו של דבר, ההצלחה או הכישלון של בניית קואליציה תלויים בתכונות ובתפיסת האמינות של אלה שיובילו קואליציה כזו, לא פחות מהתלות שלהם ביעד או יעדים האמורים של הקואליציה הפוטנציאלית. בשנת 1990, הנחישות, היעדים ומחויבותה של אמריקה לא היו מוטלים בספק.

"המגפיים האמריקניים היו הראשונים לצאת לקרב. בעלי בריתה של אמריקה ידעו למה הם מתחייבים כשהתייצבו מאחורי ארה"ב. בעלי בריתה של אמריקה סמכו על הנשיא של אמריקה.

"זהו ניגוד מוחלט לגישה המטושטשת והמבולבלת של הנשיא הנוכחי של ארצות הברית. קשה להיות בטוחים באדם שהביטחון העצמי שלו כה נעדר, עד שהתקווה הטובה ביותר שלו לתיקון האיום הגדול ביותר של העשור הזה היא להשאיר את זה לפתרונו של 'הנשיא הבא, וככל הנראה זה שלאחריו'".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture