4 שנים לאסון הכרמל: צוות הכיבוי של בסיס פלמחים מתרגלים

בחנוכה לפני ארבע שנים, חיילי תחנת הכיבוי של פלמחים הוקפצו כדי להילחם בשריפת היער שהשתוללה באזור הכרמל. בשבוע שעבר, הם ביצעו תרגיל רחב היקף והתמודדו עם מגוון תרחישים יבשתיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"אזעקת אמת, בואו מהר!" צועק חייל תוך כדי ריצה ממבנה הטייסת, רוכס את סרבל הכבאי שלו. תוך פחות מדקה, הכבאית מלאה בחיילים ושועטת בכבישי בסיס פלמחים. רק לפני זמן מה הם סיימו לתרגל כיבוי של מכלית דלק מטוסים בוערת, אשר יכולה לגרום לפיצוץ עם נזק רב. ככה זה כשיש אזעקת שריפה באמצע תרגיל כיבוי אש של טייסות הכיבוי של הבסיס.

התרגיל נערך בשבוע שעבר, ושם דגש על שיתוף פעולה עם תחנות כיבוי אחרות בחיל. החיילים תירגלו את כל התרחישים היבשתיים שיכולים לפקוד את התחנה. כשהכבאית מגיעה לטייסת ממנה יצאה הקריאה, מתברר שמדובר באזעקת שווא. עם זאת, אף אחד בתחנה לא מזלזל בה. חלק מיושביה חוו אירועי אמת, בהם הצילו עובד תחזוקה ממוות לאחר שנלכד במכלית דלק ואנשים שנלכדו בחדרים בוערים. אנשי הקבע שבה אף לקחו חלק בכיבוי שרפות בהרי ירושלים או השרפה בכרמל.

קרא עוד:

[postim]

מערך הכבאות של חיל האוויר הוא עתודת כוח משמעותית במערך הכיבוי של מדינת ישראל. לפי גורמים במחוז ירושלים של הרשות הארצית לכבאות והצלה, שיתוף הפעולה המוצלח בין תחנות הכיבוי של צה"ל והרשות הוא הכרחי לפעולות מניעה מוצלחות, שכן הוא מסייע בצמצום זמני תגובה, מספק תמונות מצב עדכניות על אירועים מתפתחים ובמידת הצורך גם בציוד ואספקה בשעת חירום. בנר שני של חנוכה לפני ארבע שנים, שיתוף זה בא לידי ביטוי בשריפה בכרמל, כאשר הוקפצו חיילי תחנת הכיבוי של פלמחים להתחיל במאמצי הכיבוי.

סגן מפקד תחנת הכבאים של בסיס פלמחים, רס"ל שגיב דיין, ושישה כבאים תחת פיקודו הצטרפו לפעילות ביום השני מפרוץ השריפה. מרגע שהגיעו, לחמו באש ברציפות במשך שלושים שעות. את העבודה הם התחילו ביישוב עין הוד, אשר השריפה איימה לכלות לחלוטין. "כשהגענו ליישוב, האש התקדמה במהירות של חמישים מטרים בשנייה", שיחזר רס"ל דיין. "אתה עומד למרגלות ההר ורואה כדור אש ענק מתגלגל לעברך".

מיישוב ליישוב, ציר לציר – אנשי חיל האוויר שהוזנקו כיבו את האש בדרכי גישה ובתים, וחילצו אנשים מהשריפה המשתוללת. "בשום שלב לא הרגשנו עייפות, פעלנו לגמרי על אדרנלין", נזכר סגן מפקד תחנת הכיבוי. "נאלצנו לשלוף אנשים שלא רצו לעזוב את הבית — חלק מהעבודה הייתה להזכיר להם שחייהם חשובים יותר".

רק לאחר עוד 48 שעות של לחימה עיקשת באש, ובחסדי שמים שהורעפו עם מטרות הגשם, כובתה השריפה. אנשי תחנת הכיבוי רק אז התחילו לקלוט את גודל האירוע בו לקחו חלק והשפעתו עליהם. "היו פה אנשים שהבינו בפעם הראשונה מה זה לראות אש אמיתית בעיניים", סיפר רס"ל דיין. "זה היה מתאר קיצוני לכל הדעות, שהעניק לנו ניסיון חשוב וידע. אם לא חווית את זה, לא תדע לעולם איך להתמודד עם אירוע כזה גדול".

כבאי מדליק חנוכיה. צילום דוצטייס כיבוי מדליק נרות חנוכה, אמש (צילום: דו"צ)

בעקבות השריפה, הוכשרו תחנות הכיבוי של חיל האוויר למתארים של שדה ויער, וקיבלו ציוד מתאים כמו אמצעי קשר ופנסים. מערך הכבאות של צה"ל מתחלק לשניים: אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שמחזיק במספר תחנות כיבוי, וחיל האוויר. לפי תקנות התעופה הבין-לאומיות, בכל בסיס יש לפחות תחנת כיבוי אחת. את אנשי הצוות של התחנה מרכיבים חיילים בשירות חובה, שמוכשרים בקורס כבאות שנמשך שלושה שבועות. תפקידם העיקרי של הכבאים הוא לתת מענה ראשוני לכל אירוע אש שפורץ בתוך הבסיס. "החזון של כיבוי האש הוא להציל חיים ורכוש בזמן יקר. מבחינתנו, מספר שניות מתחילת האזעקה אנחנו צריכים להיות בדרך לאירוע ותוך מספר רגעים באירוע. אין תסריט אחר", סיכם רס"ל דיין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture