הקדמת הבחירות תפגע ביתרון הגידול הטבעי של הציבור החרדי

המפלגות החרדיות צועדות אל הקלפי ללא אף אספקט חיובי מהשנתיים האחרונות: חוקים וגזירות ניתכו בזה אחר זה, מנהיגה של ש"ס הגר"ע יוסף איננו, והגידול הדמוגרפי גם אינו קיים • ח"כ אייכלר מתריע מפני שאננות ״מי שלא ירעד לפני הבחירות יבכה לאחריהן״ • מכאן אפשר רק לעלות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נתוני אוכלוסיית זכאי הבחירה לכנסת ה-20 המתפרסמים היום, מדגישים את סמיכות הבחירות לאלו שקדמו להן. במרבית הערים שלא שווקו בהם יחידות בנייה לא חל גידול משמעותי באוכלוסיית המצביעים, מה שמשאיר את המגזר החרדי בחלקו היחסי בדומה לבחירות לפני שנתיים.

המפלגות החרדיות שנהנו מידי פעם לזינוק מנדטורי שנבע מהגידול המבורך בציבור האמון על שיעור ילודה גבוהה, ככל הנראה, מיצו את היתרון במערכת הבחירות הקודמת שהביאה לעלייה בכוח ההצבעה של המגזר כולו. מפלגת יהדות התורה זכתה לתוספת של שני מנדטים שבאו בעזרתם של כ-50,000 קולות שנחרשו מעומק המגזר, וגם מפלגת ש"ס שנאבקה במפלגות סחף ששרפו יחד יותר ממאה אלף מצביעים פוטנציאליים, הצליחה לבסס ולהעלות את אחוז ההצבעה הפנים מגזרי והוסיפה אף היא עוד כ-50,000 קולות, מה שהותיר אותה במספר מנדטים שווה.

מערכת הבחירות הקרובה שתסתיים בכ"ו אדר (17 במרץ), פחות משנתיים לכינון הממשלה, לא מותירה מרחק זמן ראוי בשביל לפתוח פער על המגזר הכללי. 5,881,696 איש זכאים להצביע בבחירות הקרובות לכנסת, לעומת 5,656,705 בעלי זכות בחירה בבחירות לכנסת ה-19, גידול של 3.83% בשיעור הזכאים הכללי.

בערים בעלות מאפיין חרדי מובהק, שיעור הגידול עומד על כ- 4.4% בבעלי זכות הבחירה, נתון לא משמעותי גם בשקלול אחוזי ההצבעה הגבוהים במגזר. זוהי קריאת השכמה אחרונה למפלגות החרדיות שמגלות שאננות יתירה, כדרכן בכל מערכת בחירות. אם שיטת הרמקולים בשבע בערב היא האפקט היחיד שמטות הבחירות החרדיים ישלפו, הרי שהכוח החרדי בסכנה.

קרא עוד:

[postim]

אמנם, ח״כ ישראל אייכלר התייחס בנאומו בכנס פתיחת הבחירות לשאננות הציבורית, ואמר כי ״מי שלא ירעד לפני הבחירות יבכה לאחריהן״ אך השאלה הגדולה היא האם נציגי הציבור רועדים אף הם או שהיעדר פריימריז מרדים את חושיהם.

״מעשה במבריחי גבול שהטמינו זהב בארון מתים וחצו את הגבול. פקחי המכס הבחינו במלוים כי אינם בוכים ומתאבלים אלא מתווכחים על ה״ירושה״. העמידו אותם בצד ופתחו את הארון ומצאו שם מטילי זהב ולא אדם מת. כולם נעצרו וכאשר הובאו לפני שופט עמדו ובכו. אמר להם השופט: אם הייתם בוכים במעבר הגבול ולא מתווכחים על כסף, לא הייתם יושבים כאן עם אזיקים בידים וברגליים״ – כך המשיל ח״כ אייכלר את יום הבחירות. ברוח המשל, תשוב התמיהה, האםרק לציבור יש חלק ב'הברחה' או שגם נציגי הציבור מגלים אכפתיות למצב.

סקירה קצרה של הפעולות שנקטו עד כה במישור החרדי: במפלגת ש"ס המתאוששת מן הקרע בנשמתה, השיקו בראשונה מסע הזדהות להחזרת עטרת הגר"ע יוסף כמנהיגה הרוחני של המפלגה, במטרה לבסס את סמכותה הבלעדית של מועצת חכמי התורה ולהותיר את גרעין הציבור החרדי-ספרדי בידיהם. בשלב השני והעכשווי מנהלים במטה קמפיין אגרסיבי תחת סיסמת ה'שקופים' במטרה להביא קהלים חדשים מבחוץ בתקווה שישחזרו את ההצלחה הש"סניקית העממית. במפלגת יהדות התורה אמנם נערכו מספר ישיבות מטה אך נכון לעכשיו עדיין לא הוכרע מיהו משרד הפרסום שיוביל את מסע היח"צ, וגם שאר ההחלטות אודות חלוקת העבודה והסתייעות בגורמי מקצוע דומות למערכות הבחירות הקודמות. בתקווה שנתבדה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture