ישראל תרכוש עוד 14 מטוסי חמקן בכ-3 מיליארד דולר

עלות כל מטוס – 110 מיליון דולר, בנוסף לעלויות הנלוות של תשתיות וטכנולוגיה • האמריקנים יגמלו לתעשיות הישראליות ברכש מערכות בסכום של מאות מיליוני דולרים • ראש משלחת משהב"ט לארה"ב: "שני המטוסים הראשונים ינחתו כאן כבר בשנה הבאה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משרד הביטחון חתם בסוף השבוע האחרון עם משרד ההגנה האמריקני וחברת 'לוקהיד מרטין', על עסקת רכש ענקית של 14 מטוסים מדגם F-35, מטוס החמקן העתידי.

14 המטוסים מתווספים ל-19 מטוסים אשר עסקת רכישתם נחתמה כבר לפני ארבע וחצי שנים. העסקה הטריה, בסכום כולל של כ-2 מיליארד ו-820 מיליון דולר, כוללת 13 מטוסי קרב F-35 ומטוס אחד המיועד לניסויים ואימונים, בנוסף לתשתיות של תמיכה לוגיסטית לקליטת המטוסים בישראל, כמו גם פיתוח ושילוב של אמצעי לחימה ומערכות אלקטרוניקה אווירית של חברות ישראלית במטוסים.

קרא עוד:

[postim]

בהמלצת חיל האוויר, ביקש יעלון מהממשלה לרכוש 31 מטוסים מהדגם הנחשב למתקדם בעולם, אך ועדת השרים להצטיידות בראשות השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ התנגדה להוצאה הכספית הכבדה. לבסוף הוחלט כי ישראל תרכוש 13 מטוסי חמקן מסוג F-35 ומטוס ניסוי עבור אימוני חיל האוויר והכשרת הטייסים. עוד נקבע כי רכש של 17 מטוסים נוספים ייבחן שוב בעוד כשנתיים על ידי ועדת השרים.

אספקת המטוסים תימשך עד 2021

במסגרת חוק רכש הגומלין, המחייב רכישות בישראל על ידי חברה הזוכה במכרז ממשלתי, חתמו החברות לוקהיד מרטין ופראט אנד ויטני עד כה על עסקות רכש בישראל בסך 688 מיליון דולר. אלביט מערכות תייצר עבור החברות האמריקניות את קסדת הטייס וחלקי מטוס נוספים, ואילו התעשייה האווירית תייצר את כנפי המטוס. תעשיות נוספות בארץ מעורבות בייצור תתי מערכות למטוס ותוכנות הפעלה והדרכה.

629

"שני מטוסי F-35 ראשונים, שרכש משרד הביטחון, ינחתו בישראל לקראת סוף 2016", אמר ראש משלחת משרד הביטחון לארה"ב, אהרן מרמרוש. הוא הוסיף כי אספקת המטוסים, 33 לפי שעה, תימשך עד שנת 2021. "לאורך כל השנים עמדנו ונמשיך לעמוד על כך שכמה שיותר תעשיות ישראליות ישולבו בפרויקט, ושמקסימום תקציבים יחזרו לתעשייה הביטחונית הישראלית וישמשו לפיתוח ולייצור מערכות יכולות ייחודיות ואמצעי לחימה ישראלים".

מטוסי F-35 משתייכים לדור החמישי של מטוסי הקרב. יצרנית הנשק הענקית לוקהיד מרטין מייצרת אותם בשלושה דגמים: דגם A, להמראה ונחיתה רגילים; דגם B, להמראה קצרה ונחיתה אנכית; ודגם C, המיועד להמריא ולנחות על סיפונן של נושאות מטוסים. הדגם שרוכשת ישראל הוא דגם A.

ביקורת בארה"ב ובישראל על העלויות האדירות של הפרויקט

בארה"ב הושמעה בשנים האחרונות ביקורת חריפה על העיכוב בגמר פרויקט המטוסים הגרנדיוזי ועל עלותו פיתוחו היקרה, אשר הגיעה עד כה לכ-400 מיליארד(!) דולר, מה שהופך אותו למערכת הנשק היקרה ביותר בהיסטוריה העולמית. מומחי נשק שבדקו את מערכות המטוס אף טענו לבעיות טכנולוגיות רבות אשר יקשו על ביצועיו, ולפערים גדולים בין התקוות שנתלו בו לבין יכולותיו בפועל.

1791212-18

מטוס החמקן F-35 אמור להעלות בכמה מדרגות את יכולותיה האסטרטגיות של ישראל, בכל הקשור לפעילות צבאית הרחק מגבולות המדינה ולהתמודדות עם מערכות הגנה ותקיפה מתוחכמות. עם זאת, גם בישראל נמתחה ביקורת רבה על ההשקעה העצומה במספר כה מצומצם של מטוסים. עלות מטוס בודד בעסקת הרכש הנוכחית עומדת על כ-110 מיליון דולר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture