חשיפה: מסמך הבנות חשאי בו נתניהו מסכים לחזרה לגבולות '67

סערה התעוררה היום בקרב מפלגות הימין, עם חשיפתו של מסמך מלפני כשנה וחצי, עליו חתומים נציגי נתניהו ואבו מאזן, המציג ויתור ישראלי בעניין גבולות 67' בתמורה לוויתורים פלסטיניים גדולים בשאר סוגיות הליבה • נתניהו: "זו היתה טיוטה אמריקאית בלבד, ושני הצדדים לא קיבלו אותה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הגילוי שמסעיר את גוש הימין: נציגו של נתניהו גיבש בשנה שעברה, יחד עם גורם פלסטיני בכיר, מסמך הבנות מפורט המביע הסכמה להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 עם חילופי שטחים, כך נחשף היום ב'ידיעות אחרונות' וב'וואלה' במקביל.

העיתונאי נחום ברנע מספר כי במשך שנים התקיים משא ומתן חשאי בין נציגו המוסמך של נתניהו, יצחק מולכו, לבין מי שנחשב לנציגו המוסמך של אבו־מאזן — חוסיין אגהא, פרופסור באוניברסיטת אוקספורד. אגהא הוא לבנוני שהצטרף בנעוריו לאש"ף ונחשב לאחד האנשים המקורבים ביותר לראש הרשות הפלסטינית.

קרא עוד:

[postim]

המסמך המדובר נקרא בשם "הצעה למסמך עקרונות לגבי מצב הקבע". הוא נכתב אומנם באוגוסט 2013, בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית, אולם מתבסס על השיחות שהתקיימו בזמן ממשלת נתניהו הקודמת. המסמך חושף שורה של ויתורים מפתיעים, שנתניהו היה מוכן לעשות לפלסטינים.

האמריקנים מאשרים: המסמך נכתב על ידי מולכו ואגהא

ברשות הפלסטינית ובארה"ב אישרו את קיומו של המסמך, ואמרו כי הוא נוסח על ידי מולכו ואגהא באופן עצמאי, ללא מעורבות של גורם אמריקני רשמי כלשהו. האמריקני היחיד שליווה את העבודה היה הדיפלומט הוותיק לשעבר דניס רוס, שאינו מכהן בתפקיד רשמי מאז שנת 2011.

בתמורה לוויתור הישראלי, הסכים הגורם המקורב לאבו מאזן לוויתורים בסוגיות רגישות כגון ירושלים, סידורי הביטחון בגבולות וזהותה של ישראל כמדינה יהודית, נושאים בהם קיימת מחלוקת פומבית ועמוקה בין ישראל לרשות הפלסטינית. במילים אחרות, בתמורה לוויתורה של ישראל בנושא הגבולות, הסכים הצד הפלסטיני לוותר בכל שאר נושאי הליבה.

במסמך נכתב, בין השאר: "הצדדים מסכימים שפלסטין תהיה מדינה עצמאית וריבונית בשטח בר קיימא שיתייחס בגודלו לשטח שהיה בשליטת מצרים וירדן לפני 4 ביוני 1967… ההסכם להקמת פלסטין יפתור את כל הבעיות של מצב הקבע, כולל סוגיית ההתנחלויות. הישראלים שיבחרו להישאר במקומותיהם במדינת פלסטין יחיו תחת המשפט הפלסטיני… תהיה נסיגה מלאה בשלבים של כוחות ישראל משטח פלסטין. הכוחות הישראליים האחרונים יתפנו כאשר יתבצע השלב הסופי של ההסכם".

כאשר הועלה המסמך במשא ומתן שהתנהל עד לפני כשנה בין הצדדים, בתיווכו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, התנער אבו מאזן מהוויתורים המפליגים להם הסכים נציגו, אולם ראש הממשלה נתניהו הסכים באופן כללי לעקרונותיו ובלבד שהוא יוצג כמסמך אמריקני ולא כישראלי, כדי למנוע מתקפה עליו מימין.

הבית היהודי: "ההתנתקות הבאה כבר כאן, והיא שוב מובלת על ידי הליכוד ולבני"

ראש הממשלה ידוע בהתנגדותו הפומבית והעקבית לחזרה לגבולות 67'. עמדתו, אותה הציג גם בפורומים בינלאומיים, היא שגבולות אלו אינם ברי הגנה וחזרה אליהם עלולה להביא ח"ו לחיסולה של ישראל. זו אולי הסוגיה הבעייתית ביותר במו"מ עם הפלסטינים, והיא עומדת בראש דרישותיהם מישראל.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בשום שלב ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הסכים לנסיגה לקווי 67', לחלוקת ירושלים ולהכרה בזכות השיבה. זאת הייתה ונשארה עמדתו. שיחותיו של עו"ד יצחק מולכו התנהלו במעורבות אמריקאית ולא הולידו סיכומים כלשהם. הן עסקו בניסיון לייצר הצעה אמריקאית להתניע את המשא ומתן כשכל צד יכול להסתייג מהסעיפים שאינם מקובלים עליו. לאורך השנים הונחו מספר רב של טיוטות שלא הושגה הסכמה על אף אחת מהן, וגם אם הייתה מונחת טיוטה אמריקאית כלשהי, ראש הממשלה הבהיר מראש כי יביע את התנגדותו לסעיפים הנוגדים את עמדותיו".

בבית היהודי, המנהלת בימים אלו קרב מאסף מול הליכוד על קולות מצביעי הימין, אשר התרשמו עמוקות מנאום נתניהו בקונגרס, ששו על החשיפה כמוצאי שלל רב. יו"ר המפלגה, שר הכלכלה נפתלי בנט, אמר כי "נשף המסכות הסתיים. ההתנתקות הבאה כבר כאן, ושוב מובלת על ידי הליכוד ועל ידי ציפי לבני". לדבריו, "בחירות 2015 הפכו למשאל עם על הקמת פלסטין בגבולות 67, והבית היהודי היא הסכר האחרון למניעת הפיכת אריאל ועלי לעיי חורבות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture