פגישות, סיכומים ראשוניים וגם קשיים • המו"מ הקואליציוני – כל העדכונים

רה"מ נתניהו נפגש אתמול עם כחלון וסיכם אתו על מינויו לשר האוצר בממשלה העתידית • על תיק הביטחון עדיין ניטש קרב בין בנט, ליברמן ויעלון • היום תוטל רשמית הרכבת הממשלה על נתניהו, אשר ייפגש גם עם דרעי, ליצמן וגפני

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היום צפוי הנשיא ראובן ריבלין להטיל רשמית על ראש הממשלה ויו"ר הליכוד ח"כ בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה ה-34 של מדינת ישראל. ריבלין יקבל את התוצאות הרשמיות של הבחירות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט סלים ג'ובראן, ולאחר מכן יזמן את נתניהו ללשכתו.

המשא והמתן הקואליציוני בין הליכוד למפלגות העשויות להרכיב את הקואליציה הבאה כבר בעיצומו. נתניהו נפגש אתמול עם יו"ר כולנו משה כחלון ועם יו"ר ישראל ביתנו שר החוץ אביגדור ליברמן, לאחר שאת הפגישה הראשונה כבר קיים יום קודם לכן עם יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט. היום ייפגש ראש הממשלה עם יו"ר ש"ס אריה דרעי ועם שני ראשי יהדות התורה, יו"ר אגודת ישראל ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני.

הבית היהודי: דרישה ל-3 תיקים, כולל משרד הביטחון. בליכוד זועמים

בפגישתו עם ראש הממשלה הציג יו"ר הבית היהודי את קווי היסוד שמפלגתו תדרוש כתנאי לכניסה לקואליציה: קידום חוק הלאום, שהיה אחד הגורמים לנפילת הממשלה הקודמת, קידום חוק העמותות, המטיל מס גבוה במיוחד על עמותות – בעיקר עמותות שמאל – שמימונן מגיע מחו"ל, והתחייבות לאי הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון על אף הלחצים הבינלאומיים שמגיעים בתקופה האחרונה לשיא.

קרא עוד:

[postim]

נושא התיקים יהווה את המכשול הגדול בשיחות עם הבית היהודי, מפני שבליכוד זועמים על הדרישה ל-3 שרים עבור מפלגה בת 8 מושבים בלבד, וחוששים כי נתניהו יחלק מספר גדול של תיקים לשותפיו הקואליציוניים וישאיר את בכירי מפלגתו עם פירורים בלבד. המגבלה החוקית לממשלה של 19 שרים עדיין בתוקף ואי אפשר להסירה אלא ברוב של 70 ח"כים, שכרגע לא מסתמן שיהיה לקואליציה הבאה. נציגי הליכוד העבירו מסר מפורש לבנט על כך שהוא צריך לרדת מדרישותיו הגבוהות, אולם בשלב זה אין כל התקדמות לפשרה בנושא.

בנט דורש לקבל לידיו את תיקי הביטחון, החינוך והדתות. נתניהו מעוניין להשאיר את מקורבו ואיש אמונו משה יעלון בתפקידו הנוכחי כשר הביטחון, אותו דורש במקביל יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ואילו המפלגות החרדיות מטילות וטו מוחלט על המשך החזקתו של תיק הדתות בידי הבית היהודי, אשר בקדנציה הנוכחית גרמה נזקים רבים לשירותי הדת בישראל וניסתה להעביר רפורמות הפורצות את גדרי ההלכה.

כולנו: סיכום על משרד האוצר ושני תיקים נוספים

אתמול, בפגישתו עם משה כחלון, הצהיר שוב נתניהו על הסכמתו למנותו לשר האוצר. מדובר בפעם הראשונה שהשניים משוחחים מאז ביטל נתניהו את מינויו המובטח של כחלון ליו"ר רשות מקרקעי ישראל לפני כמעט שנתיים. עם זאת, בליכוד בוחנים אפשרות לתפור חבילה מורחבת לכחלון, הכוללת תיק כלכלי בכיר וסמכויות בענייני דיור וכלכלה, כדי לנסות לשכנעו לוותר על תיק האוצר, אולם ככל הנראה כחלון יתעקש וגם יקבל את התיק שסביבו בנה את קמפיין הבחירות שלו.

כולנו תקבל לפחות שני תיקים נוספים. כחלון מעוניין בתיק ביטחוני – המודיעין או ביטחון הפנים – עבור מס' 2 במפלגתו, יואב גלנט, ובתיק חברתי נוסף, אותו יקבל מס' 3 במפלגה אלי אלאלוף או מקורבו של כחלון, מנכ"ל בזק לשעבר אבי גבאי, שלא שובץ ברשימת כולנו לכנסת. במפלגה העלו לפני מספר ימים את הדרישה לקבל גם את ראשות ועדת הכספים, אולם ככל הנראה לא תהיה התעקשות בנושא וח"כ משה גפני מיהדות התורה יקבל את התפקיד בהסכמה עם כחלון.

ישראל ביתנו: אבן הנגף של הרכבת הקואליציה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מציב דרישה חד משמעית לתיק הביטחון. ליברמן אמר אתמול כי "אנחנו מבינים שאי אפשר לקבל 100% מהדברים, אבל חלק מהותי אנחנו רוצים לקבל". האיש שאיבד בבחירות את רוב כוחו בכנסת, חושב כי מספר המושבים של מפלגתו אינו אמור להוות שיקול בנושא. "ראש הממשלה צריך להחליט מי מסוגל להתמודד עם כל האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם", טען ליברמן בראיון לחדשות 2. "על בסיס הניסיון שצברתי בהרבה תפקידים, אני בהחלט מסוגל להתמודד".

נתניהו מעוניין כאמור בהמשך כהונתו של השר הנוכחי משה יעלון, ובליכוד מאוד לא מרוצים מהדרישה הנועזת מדי עבור מפלגה של 6 מנדטים בלבד. בכירים במפלגה אמרו אתמול כי "נשמור בידינו את תיק הביטחון, גם אם זה אומר להקים בשלב הראשון ממשלת 61". עמדת המיקוח של ליברמן חלשה מאוד יחסית לכחלון, בנט ודרעי, מפני שתיאורטית ניתן להקים קואליציה בלעדיו, אם כי צעד זה יינקט רק במקרה של מבוי סתום במו"מ וחוסר ברירה מצד נתניהו.

ישראל ביתנו תקבל תיק אחד נוסף, ככל הנראה תיק הקליטה בו תמשיך להחזיק השרה הנוכחית סופה לנדבר, המכהנת בתפקיד זה כבר 6 שנים. מס' 2 במפלגה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, אשר ההערכה אליה חוצה מפלגות, לא תמונה לשרה. לוי-אבקסיס אמרה היום כי היא מצרה על כך שלא תמונה לשרה, אך "אמשיך לעשות את העבודה עם כל ארגז כלים שיינתן לי. לא אעשה שריר, זו לא דרכי", הבטיחה לוי בראיון לרשת ב'. היא הביעה את תקוותה ששליחי ישראל ביתנו בממשלה יעשו זאת, ואמרה כי היא מעוניינת בראשות ועדה חברתית "שניתן להשפיע בה באופן מהותי", כמו ועדת העבודה, הבריאות והרווחה, ועדת הפנים או ועדת הכלכלה.

ש"ס ויהדות התורה: דרישות הגיוניות וריאליות

דרישות התיקים של המפלגות החרדיות פשוטות בהרבה ולא צפויות עמן בעיות מיוחדות, למעט הריב על תיק הדתות עם הבית היהודי. יו"ר ש"ס אריה דרעי דורש להתמנות לשר הפנים, ולקבל את תיק הדתות עבור ח"כ יצחק כהן או ח"כ יעקב מרגי. בנוסף, ש"ס תקבל ככל הנראה גם סגן שר במשרד האוצר. בדרישתה של ש"ס לתיק הדתות תתמוך גם יהדות התורה, המעוניינת לסלק מהתפקיד את סגן השר אלי בן דהן המחזיק בו כיום.

יהדות התורה דורשת לחזור לתפקידים שהחזיקה בהם בממשלה הקודמת: תיק הבריאות עבור היו"ר יעקב ליצמן, ראשות ועדת הכספים עבור משה גפני וסגנות שר החינוך עבור מאיר פרוש.

ראש הממשלה נתניהו מעוניין לסיים את מלאכת הרכבת הממשלה בהקדם האפשרי, אולם כפי הנראה עתה, שיחות המשא והמתן יימשכו עוד זמן רב, כאשר כל אחד מהשותפים העתידיים ינסה להשיג כפי יכולתו בחלוקת השלל. על פי החוק, מהיום שהוטלה הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, עליו לסיים את המו"מ ולהציג את הממשלה בתוך 28 יום (22.4.15 – ג' באייר תשע"ה). במקרה שלא הצליח המועמד להרכיב ממשלה, הוא יכול לבקש וגם לקבל מהנשיא הארכה של 14 יום נוספים (6.5.15 – י"ז באייר). אם המועמד בכל זאת נכשל, הנשיא יפתח בהתייעצויות נוספות ויטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר, שלרשותו יעמדו 28 ימים בלי אפשרות להארכה. במקרה של כישלון גם מצד המועמד השני, יטיל הנשיא את המלאכה על ח"כ שלישי, אשר עליו להציג ממשלה בתוך 14 יום בלבד. אם שלושת המועמדים נכשלו, יתקיימו בחירות נוספות בתוך 90 יום.

(צילום: עומר מירון – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture